شناسهٔ خبر: 38374152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

پیمانکاران معترض در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کردند؛

حواله تلویزیون و یخچال و سیمان به جای مطالبات!/ کارگزارها بازنشسته‌های شهرداری هستند

روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۸ ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، که یک پیمانکار با چاقو کارمند اداره راه و شهرسازی استان کرمان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و کارمند مضروب متاسفانه جان خود را در این درگیری از دست می‌دهد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛  خبر توسط مقامات محلی چهارشنبه تایید شد. پرداخت مطالبات این پیمانکار 4 سال به تاخیر افتاده بود. این درگیری اولین و آخرین درگیری بین پیمانکار، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی نبوده و نیست. اعتراض‌ها نسبت به عملکرد دولت در ارتباط با واگذاری پروژه‌ها و وجود حلقه واسطه از جمله مهمترین آنهاست.

پیمانکاران از روند عملکردی که دولت نسبت به آنها در نظر گرفته، گله و شکایت دارند. همواره خبر از درگیری بین پیمانکاران و کارفرما در شهرداری به گوش می‌رسد. این اعتراض‌ها از سوی کارفرما به دلیل کیفیت پایین پروژه اجرا شده است و از سوی پیمانکاران نسبت به نقد شدن مطالبات و نگاه از بالای کارفرما.

پیمانکاران از شرایط موجود ناراضی هستند و پیمانکارانی که با یک حلقه واسطه به شهرداری متصل هستند، می‌گویند حقوقی که قرار است به ما پرداخت شود در قالب حواله سیمان یا کالاهایی همچون تلویوزیون پرداخت می‌شود، که همین کالا نیز گران‌تر از قیمت روز بازار فروخته می‌شود.

کارفرما مطالبات ما را پرداخت نمی‌کند

یکی از این پیمانکارانی که پروژه شهرداری را در بخشی از تهران انجام داده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: کارفرما مطالبات ما را پرداخت نکرده است، بعد از کلی دوندگی این مطالبه ما در قالب حواله سیمان و تلویزیون پرداخت شده است، که همین کالا نیز گران‌تر از قیمت روز بازار  است. من با تحصیلات فوق لیسانس در رشته مهندسی عمران و 50 سال سن بعد از اتمام پروژه باید تلویزیون تحویل بگیرم و حال این تلویزیون را کجا بفروشم؟ اگر کسی هم بخواهد تلویزیون بخرد از سرکوچه خود با 20 درصد پایین تر از قیمتی که قرار است بفروشم، خریداری می‌کند.

4 سال است که از شهرداری طلبکار هستم

یکی از پیمان‌کارانی که پروژه ای برای شهرداری تهران انجام داده است، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: سال 94 پروژه ساخت خانه محله برای یکی از شهرداری های تهران را به انجام رساندم، بعد از گذشت نزدیک به 4 سال هنوز نتوانسته ایم مطالبات خود را از شهرداری بگیریم، حال در نظر بگیرید قیمت مصالح ساختمانی، زمین چقدرافزایش یافته و به تبع آن نقدینگی به چه میزان کاهش یافته است.

بازنشستگان شهرداری، کارگزار شده‌اند!

علیرضا سرحدی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان ساختمان و بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین گفت: پیمان‌کاران امروز شرایط سختی را متحمل می‌شوند. دلیل بخش بزرگی از این موضوع عملکرد دولت در واگذاری پروژه‌های ساختمانی  راه و شهرسازی است. در بسیاری از کشور‌ها پروژه‌ها از سمت دولت به شکل مستقیم به بخش خصوصی واگذار می‌شود، شهرداری برای واگذاری طرح ها، از طریق یک کارگزار وارد عمل می‌شود، این کارگزار در بسیاری از موارد بازنشستگان خود شهرداری هستند.

وی افزود: قراردادها باید بین پیمانکار و این کارگزار به نمایندگی از شهرداری بسته شود. در بسیاری از موارد پیمان‌کاران نمی‌توانند بعد از اتمام پروژه مطالبات به حق خود را دریافت کنند. پیمانکار از یک طرف باید حقوق تمام افرادی که به کار گرفته است را بدهد، از طرف دیگر هزینه‌هایی که شده را باید پرداخت کند، از طرفی به اندازه کافی به خاطر افزایش قیمت مصالح ساختمانی از زمانی که قرارداد امضاء شده، ضرر کرده است.  کارفرما نیز به هیچ وجه حاضر نیست که مطالبات پیمان‌کار را پرداخت کند. یا در نهایت یک حواله به پیمان‌کار داده می‌شود. شما در نظر بگیرید به شخصی  پیمانکاری که چنین  فشار بر دوش دارد، حواله ای که مربوط به خرید یخچال، سیمان و یا گاز داده شود.  دولت باید برای این مشکل راه حلی پیدا کند.

نظر شما