شناسهٔ خبر: 38357776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران؛ نگاهی عینی به تجربه چهار دهه اخیر

ایرانی ها روز جمعه برای انتخاب 290 نماینده در یازدهم دور انتخاب مجلس شورای اسلامی شرکت خواهند کرد؛ در اینجا ضرورت دارد ابعاد داخلی و خارجی این تجربه بررسی شود.

صاحب‌خبر -

العالم- ایران / سیاسی

به گزارش العالم، درباره ابعاد داخلی انتخابات روز جمعه می‎توان گفت که ایرانی‎ها طی چهار دهه اخیر برای سی و هفتمین بار در پای صندوق‎های رای حاضر می‎شوند، و این میانگین، به‎ویژه با توجه به حق رای ایرانی‎ها جهت انتخاب نمایندگانشان و نیز عمل به وظیفه‎شان در انتخاب ساختار حاکم که کشور را در سطوح اجرایی و قانونگذاری رهبری می‎کند، بسیار مهم است، و درک میزان احساس مسئولیت ملت ایران در قبال این وظیفه برای ناظران به امور ایران دشوار نیست.

ایرانی‎ها از اهمیت حق‎شان، یعنی درخواست برای تغییر یا تایید از طریق صندوق‎های رای آگاه هستند. درک این موضوع دشوار نیست که ایرانی‎ها برای بیان دیدگاه‎هایشان و ایده‎هایشان درباره آینده کشورشان، بارها به انتخابات متوسل شده‎اند و در مناسبت‎های مختلفی موفق شده‎اند دیدگاه‎های‎شان را که منطبق با قانون اساسی است، بر کرسی بنشانند.

پدرخوانده‎های نظریه شیطنت‎آمیز در کشورهای غربی و منطقه‎ای که ایران را هدف قرار دادهاند، واقف به این مساله نیستند که مهم‎ترین و شفاف‎ترین پاسخ را خود ایرانی‎ها از طریق صندوق‎های رای می‎دهند. به انتخابات ریاست‎جمهوری سال 2017 ایران بازمی‎گردیم که 5ماه مانده به برگزاری آن، هجمه شدیدی از سوی دونالد ترامپ، که تازه مستاجر کاخ سفید شده بود، علیه انتخابات آغاز شد؛ چنین هجمه‎ای در امتداد جنگ رسانه‎ای، سیاسی و اقتصادی بود که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، علیه ایران آغاز شده است. این هجمه شیطنت‎آمیز که در رسانه‎های غرب و منطقه با قدرت تمام برای تخریب وجهه تهران به راه افتاد ولی بعد از رایگیری نوزدهم ماه مه همان سال، ایرانی‎ها پاسخی قاطع و سرنوشت‎ساز به آنها دادند؛ چرا که میزان مشارکت در انتخابات ریاست‎جمهوری بیش از 73 درصد بود.

بعد دیگر این عامل خارجی، تجربه ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است. با توجه به مقیاس‎های قانون اساسی و دموکراتیک و مشروعیت مردمی، همگان بر این امر اتفاق نظر دارند که میان کشوری که طی چهار دهه، شاهد برگزاری 37 دور انتخابات، از جمله 10 دور انتخابات پارلمان و 7 دور انتخابات ریاست‎جمهوری( همچنین انتخابات شورای شهر و روستا) بوده است با کشورهای مهم منطقه‎ای، که اولین تجربه انتخاباتی آن در سال 2005- نه انتخابات پارلمانی یا ریاست‎جمهوری بلکه انتخابات شوراهای محلی- بود، تفاوت زیادی است.

علاوه بر همه اینها، اشاره به بعد مهم دیگر لازم است و آن ماهیت روند برگزاری انتخابات و یا به بیان دیگر، جدیت و تاثیر آن است. در اینجا می‎توان به یک نکته خاص اشاره کرد.

وقتی مسئولان در کشوری به آرای رای‎دهندگان تکیه می‎کنند این بدان معناست که این آراء هستند که سرنوشت این مسئولان را مشخص می‎کنند. اما در کشورهایی که تعامل میان مسئولان و رای‎دهندگان صرفا مصرف رسانه‎ای دارد؛ هیچ‎گونه تاثیری در ارای مردم نمی‎بینیم. ولی در خصوص ایران، اهتمام شدید مسئولان به انتخابات و آرای رأیدهندگان قابل مشاهده است که می‎توان این تأثیر چشمگیر رأی دهندگان (با وابستگیهای حزبی و سوابق مختلف آنها) را از طریق تاکید انها بر حق انتخاب‎شان دید؛ زیرا می‎دانند که آنها می‎توانند با آرای‎شان و اعلام مطالبات‎شان، تاثیر و تغییر ایجاد کنند.

اینجا این سوال مطرح می‎شود که آیا در کشورهای دیگر نیز مسئولان به آرای مردم و مطالبات و آرمان‎های آنها اهتمام می‎ورزند؟ آیا به مردم این فرصت داده می‎شود که به میزان، اهمیت و تاثیر رای‎شان در صندوق‎های رای پی ببرند؟ پاسخ به این سوال‎ها، تفاوت میان این دو تجربه را با سهولت و واقع‎گرایانه نشان می‎دهد.

حسین الموسوی - العالم

نظر شما