شناسهٔ خبر: 38357432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاجی‌میرزایی: از زنان خیر مدرسه‌ساز استمداد می‌طلبیم

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: از زنان خیّر مدرسه‌ساز برای کمک، استمداد می‌طلبیم، بنای مدرسه‌سازی باید با همت بانوان دوام یابد.

صاحب‌خبر -

محسن حاجی میرزایی روز پنج شنبه در نشست مسوولان شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز استان‌های سراسر کشور که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: ما نیازمند این هستیم که فرهنگ خیّری و مدرسه سازی را رواج دهیم، جامعه ما به این فرهنگ بیش از مدرسه نیاز دارد، هر چند که با کمبود مدرسه مواجهیم اما این فرهنگ می‌تواند در حل بسیاری از مسایل راهگشا باشد.

وی با تاکید بر اینکه مدارس نیمه تمام مهمترین اولویت است، اظهار داشت: من فکر کردم اگر هر ایرانی روزی هزار تومان برای این کار کنار بگذارد، ۳۰ هزار میلیارد تومان می شود که می تواند مشکلات زمین مانده را رفع کند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نظام آموزشی کشور نیازمند مشارکت در همه سطوح است، گفت: صدا و سیما باید نقش بهتری ایفا کند، باید فرهنگ خیّری و مدرسه سازی را اشاعه دهیم، کشور نیاز دارد تا مردم تشویق و ترغیب به کارهای خیّری شوند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر روزی همه ما به این نقطه برسیم که باید نقش مسوولیت اجتماعی خود را بهتر ایفا کنیم، جامعه ای بهتر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حتی کسانی که با سرمایه خُرد به آموزش و پرورش یاری می رسانند، باید کارشان ثبت شود، اضافه کرد: کسانی که معاون و یاور آموزش و پرورش هستند، به میدان بیایند.

وی با اشاره به شعر «توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود»، گفت: فردوسی بین دانایی و توانایی ارتباط برقرار می‌کند و می‌گوید که هر کسی تواناتر است داناتر است و هر کسی داناتر جوان‌تر.

حاجی میرزایی ادامه داد: هر کسی که مسوولیت پذیرتر است و برای کاستن رنج مردم به میدان می آید و قبول مسوولیت می کند داناتر است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به خیرین مدرسه ساز حاضر در جلسه گفت: این جمع، جمع دانایان است که برای اهتمام به یک امر مهم و ضروری به میدان آمدند و نشان دادند تا چه حد درک عمیقی دارند و برای مسوولیت های اجتماعی خود وقت می گذارند.

وی با بیان اینکه زنان، اولین، مهمترین و بهترین معلم هستند، افزود: زنان نخستین معلم هستند چرا که از دوران بارداری، با تغذیه و با تمام تحرک و پویایی خود در شکل گیری فرزند نقش ایفا می کنند، بهترین هستند چون نقش معلمی را با عشق و مهربانی ترکیب می کنند و هیچ عشقی پایدارتر، لطیف تر و زیباتر از عشق مادری نیست و شغلی است که بازنشستگی ندارد.

به گفته وی زنان مهمترین معلم هستند زیرا در تاثیرگذارترین دوران زندگی هر فرد (سال‌های نخست زندگی کودکان) این مسوولیت را بر عهده دارند. مادران انگیزه بخش و الهام بخش هستند. به نکات مطرح شده توسط خیرین توجه می‌شود و آموزشگاه های فنی و حرفه ای و تجهیز هنرستان ها نیز نکته بسیار مهمی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جز اولویت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: تلاش می کنیم فاصله برخی از استان‌ها با متوسط کشور را پُر کنیم.

آغاز فعالیت سامانه ملی کمک به مدرسه‌سازی از فروردین

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه این نشست از آغاز فعالیت سامانه ملی خیرین برای کمک به مدرسه سازی از فروردین ۹۹ خبر داد و گفت: تیم های جهادی فعال در عرصه مدرسه‌سازی داریم که بسیاری از آنها هنوز  مشغول تحصیل در دانشگاه هستند علاوه بر آن مجامعی حقوقی هم در این عرصه فعال هستند.

مهرالله رخشانی مهر پیشنهاد داد که وزیر آموزش و پرورش دو ساعت در هفته را به خیرین اختصاص دهد؛ چراکه ظرفیت های بسیاری برای مدرسه سازی در میان گروه های مختلف خیرین وجود دارد.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور توضیح داد: خوشبختانه امسال روزی را به عنوان روز ملی تکریم خیرین داریم علاوه بر آن سامانه خیرین مدرسه ساز ایجاد شد و از فرودین ماه آغاز به کار می کند.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه اعتبارات خیرین و دولتی رشد بیش از ۱۲ برابری داشته است، گفت: درباره زمان جشنواره ها خواستار تغییر بودیم تا در زمان حضور  دانش آموزان در مدرسه این جشنواره برگزار شود.

وی ادامه داد: برای تکریم خیرین نیز، زندگینامه های آنها در حال آماده سازی است و سردیس برخی خیرین هم در حال آماده شدن است تا رونمایی  شود.

خدیجه نیزاری رئیس شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز کشور نیز با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت و جایگاه مقدس مدرسه گفت: با توجه به نقش بانوان، جامعه شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز از سال ۷۸ با هدف توسعه ظرفیت بانوان در حوزه مدرسه‌سازی شکل گرفت. امسال سند برنامه ۵ ساله شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز تدوین شد تا به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ و از سال ۹۹ روند اجرایی آن آغاز شود.

رییس مجمع خیرین بانوان خیر مدرسه‌ساز افزود: در شرایط فعلی ۶ هزار بانوی خیر مدرسه‌ساز در کشور داریم که از ظرفیت ها آنها در استان ها بهره گرفته می‌شود.

نظر شما