شناسهٔ خبر: 38350148 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بازار سهام بین دوراهی اصلاح و رشد

روزنامه جوان

رئیس پیشین شورای عالی بورس گفت: سهامداران پدیده شاندیز هم می‌دانستند بازده سهام غیر‌طبیعی است، اما هنگام خروج از بازار سهام پدیده شاندیز لای در ماند‌ند.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران از سال گذشته تا کنون از محدوده ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به محدوده ۱۷۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و برخی از کارشناسان به دلیل جهش بسیار قابل‌ملاحظه نماگر‌های بازار، اصلاحات قیمتی در بازار را ضروری می‌دانند، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند، از سوی رئیس پیشین شورای عالی بورس گفت: سهامداران پدیده شاندیز هم می‌دانستند بازده سهام غیر طبیعی است، اما هنگام خروج از بازار لای در ماندند.

رشد هزار میلیارد تومانی بازار بورس در ۱۱ ماه
اواخر سال ۹۷ ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران تنها ۶۸۲ هزار میلیارد تومان بود و در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۹۸ ارزش بازار به ۱۷۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است، این در حالی است که ارزش معاملات در سال ۹۷ در حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بود که گفته در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه ۹۸ ارزش معاملات سهام در حدود ۲۴۵ هزار میلیارد تومان بود که گفته می‌شود هم اکنون در محدوده ۳۵۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفته‌است.

این رشد‌هایی که در بورس اوراق بهادار تهران اتفاق افتاده‌است، از منظر برخی از کارشناسان اقتصادی به دلیل رکود در بازار مسکن، سرکوب مکرر قیمت‌ها در بازار‌های ارز و طلا و سکه و ظهور عقب‌ماندگی سود بانکی به سپرده‌ها از تورم عمومی در نیمه دوم سال جاری انجام گرفته‌است، ورود نقدینگی قابل‌ملاحظه به بازار سرمایه بدون اینکه در این مدت سهام شرکت‌های بزرگ در بازار عرضه شود و یا سهامداران عمده شرکت‌های حاضر در بازار بخشی از سهم خود را به بازار عرضه کنند تا عطش نقدینگی گرفته شود، شرایطی را پدید آورده‌است که بازار سرمایه مدت‌ها است که با اصلاح قیمتی مواجه نشده‌است از این‌رو برخی از کارشناسان بی‌پرده عنوان می‌کنند که بازار در آستانه اصلاح قیمت است که امکان دارد این اصلاح شبیه یک ریزش باشد.

سهامداران مراقب باشند
در همین رابطه، حسین عبده تبریزی به شکل وضعیت کنونی بازار سرمایه را با روز‌هایی که سهام پدیده شاندیز بالا می‌رفت مقایسه کرده‌است و با اشاره به قیمت‌های غیرواقعی در بازار سرمایه تصریح می‌کند: همه می‌دانستیم قیمت سهام پدیده غیرواقعی است و وقتی که من به عده‌ای می‌گفتم شما که می‌دانید این قیمت‌ها واقعی نیستند، چرا اقدام به خرید آن‌ها می‌کنید، افراد می‌گفتند قبل از ریزش قیمت آن را می‌فروشیم، اما بسیاری لای در ماندند.

وی پیش از این عنوان داشته بود که رشد چندین برابری شاخص بورس یا قیمت زمین نیز نمی‌تواند حتی یک شغل ایجاد کند، از این‌رو از متولیان اقتصاد کلان که به دلیل نگرانی از ورود نقدینگی‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر که حجم این متغیر را شاید هم اکنون به محدوده ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده‌باشد، خواسته بود که با رشد بی‌سابقه بورس، زیر پای اقتصاد را خالی نکنند، در همین راستا، سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد نیز اخیر طی گفت‌وگویی مدعی شده‌بود که در کنار عدم استقلال بانک مرکزی باید نگران عدم استقلال سازمان بورس اوراق بهادار نیز باید بود.

شایعه‌پراکنی توسط گردانندگان کانال‌های تلگرامی غیر‌مجاز بورسی
عده‌ای دارنده سهام با تشکیل کانال‌های متعدد خبری در فضای مجازی که مشخص نیست این کانال‌ها از کجا تغذیه می‌شود و سیگنال‌هایی که برای خرید و فروش سهام می‌دهند صاحب چگونه مجوز و تحلیل و منطق اقتصادی است، با ارائه شایعات از رسیدن شاخص کل بوس اوراق بهادار تهران به زودی به محدوده‌های یک میلیون واحد خبر می‌دهند و در مقابل برخی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه نماگر‌های بازار سرمایه با ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ میلیارد تومان در روز مهندسی می‌شوند، معتقدند از آنجایی که تورم بخش مصرف و تولید طی ماه‌های سپری شده از سال ۹۸ در حدود ۵۰ درصد است، شاخص کل بر اساس رشد تورم باید هم اکنون در محدوده ۲۷۰ هزار واحد قرار می‌گرفت در این بین اگر چه شایعاتی در رابطه مهندسی نماگر‌های بازار با نقدینگی ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی وجود دارد، اما باید پذیرفت که اگر عده‌ای به فرض با تزریق نقدینگی مانع از افت شاخص‌ها هم شوند، این امر موقتی است و در نهایت این بازدهی واقعی و ارزندگی سهام شرکت‌های حاضر در بازار است که مسیر تداوم رشد یا اصلاح بازار را تعیین می‌کند.

مدیران کانال‌های غیر مجاز بورسی شناسایی شوند
به هر روی عده‌ای از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار سرمایه به دلیل رکود بخش مسکن و سرکوب قیمت در بازار‌های ارز و طلا و عقب‌ماندگی سود سپرده نسبت به تورم موجب حضور نقدینگی در بازار سرمایه شده‌است که این نقدینگی دانش چندانی برای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه ندارد و صرفاً به شایعات توجه می‌کند و هر آن نیز امکان دارد به نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی سال از بازار سرمایه خارج شود و بازار اصلی خود بازگردد، از این‌رو ماندگاری نقدینگی در بازار با، اما و اگر روبه‌رو است و در عین حال پی بهای نسبت قیمت به درآمد (p/e) بسیاری از شرکت‌ها بسیار نجومی و غیر واقعی شده‌است و ارزش بازاری بسیاری از شرکت‌ها نیز از ارزش ذاتیشان فاصله گرفته‌است، بدین ترتیب کارشناسان پیوسته به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه پیشنهاد می‌کنند که از ورود مستقیم به بازار خود‌داری و واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند.

بازار سرمایه را نمی‌توان تضمین کرد
در این میان در شرایطی که کانال‌های خبری و تحلیلی بسیاری زیادی در سراسر استان‌ها پیوسته دنبال‌کنندگان خود را به خرید و فروش سهم‌های عموماً کوچک و نقلی تشویق می‌کنند، به نظر می‌رسد فعلاً فارغ از اینکه بازار سرمایه به شکل بنیادی چه وضعیتی داشته باشد، نبض بازار دست مدیران کانال‌های تلگرامی بورسی غیر مجاز است و نگرانی آن است که با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال مدیران این کانال‌ها و اشخاص پشت پرده سود‌های چند ده هزار میلیارد تومانی خود را از بازار بیرون بکشند و سهامداران تازه وارد را در شرایط احتمالی اصلاح قیمت‌ها در بازار تنها بگذارند. در همین راستا نیز رئیس سازمان بورس اوراق بهادار عنوان داشت که هیچ‌کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند و سرمایه‌گذاران بهتر است تحت تأثیر رشد شاخص یا شایعات قرار نگیرند.

شاپور محمدی روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران نباید به شایعات توجه کنند، اظهار کرد: از همه خواهش می‌کنم مبتنی بر تحلیل خرید و فروش و به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند که اگر شرکتی رشد قیمت نداشت بتواند در مجامع سالانه شرکت سود خود را دریافت کند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند، توضیح داد: سهامداران به حرف هیچ‌کس گوش ندهند، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند. بازار شرایط خود را دارد و ممکن است یک سهم در مقطعی رشد و در مقطعی سقوط کند. هر فردی که وارد سرمایه می‌شود باید مبتنی بر اصول و آموزش وارد شود تا سرمایه خود را از دست ندهد.

رشد شاخص بازار به دلیل حجم نقدینگی بالا است
وی با بیان اینکه بازار سرمایه به تحولاتی که در اقتصاد کلان کشور، صنایع، شرکت‌ها و تحولات سیاسی بین‌المللی واکنش نشان می‌دهد، اظهار کرد: شاخص بازار از اتفاقات مذکور متأثر می‌شود.

محمدی ادامه داد: یکی از دلایلی که شاخص رشد کرده حجم نقدینگی بالا در کشور است. اینکه آیا این حجم از نقدینگی در بازار باقی بماند یا خیر سؤالی نیست که کسی بتواند به آن پاسخ بدهد. بهتر است سرمایه گذاران استراتژی خود را طوری بچینند که در صورتی که نقدینگی پایدار بود یا نبود، بتواند از سود شرکت‌ها استفاده کنند.

امکان دستکاری شاخص شاید باشد
باید توجه داشت که روز گذشته شاخص کل در محدوده ۴۸۰ هزار واحد قرار گرفت و نکته قابل‌توجه آن بود که در ساعت اولیه تنها با ۵۰۰ میلیارد تومان معامله شاخص کل حدوداً با ۵ هزار واحد رشد مواجه شد و به رغم آنکه بعد از آن در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز مبادله شد تا ارزش مبادلات روزانه به محدوده ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برسد، اما شاخص بیشتر از یک الی ۲ هزار واحد رشد نکرد تا جایی که در آخر شاخص کل به محدوده ۴۸۰ هزار واحد رسید و ارزش کل بازار بورس اوراق بهادار تهران نیز در محدوده ۱۷۴۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. در نهایت باید توجه داشت که اشخاصی که در بازار بانک و سهام در سال جاری ده‌ها درصد سود کسب کردند و با صد‌ها هزار میلیارد تومان سود مواجه شده‌اند امکان دارد بخشی از سود خود را از بازار‌های بانک یا سهام بیرون بکشند و به سایر بازار‌ها گسیل کنند از این رو جا دارد برای مدیریت صحیح نقدینگی مدیریت اقتصاد کلان فکر اساسی کند تا بازار‌های واقعی و غیر‌واقعی در مسیری حرکت کنند که صرفاً به سود تولید باشد.

نظر شما