شناسهٔ خبر: 38343622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سبد نفتی اروپا

بهای نفت برنت افزایش یافت

بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، سبد نفتی اروپا، در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرانس پرس، کند شدن شیوع «ویروس کرونا» در چین و تحریم‌های آمریکا علیه یک شرکت روسی در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر داشته است. 

در پایان معاملات روز کاری لندن‏‏، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه آوریل با یک و ۴۲ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۵۸ دلار و ۵۷ سنت رسید.
در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏)، ‏برای تحویل ‏در ماه مارس با یک دلار و ۴۲ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۵۲ دلار و ۷۹ سنت رسید.
هان تان کارشناس شرکت کارگزاری «اف ایکس تی ام» (FXTM) می‌گوید قیمت نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، بعد از شش روز کاری افزایش به ۶۰ دلار در هر بشکه نزدیک شده است. وی افزود تحریم‌هایی که آمریکا علیه یک شعبه شرکت نفتی روسنفت اعمال کرده است در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و این بازار تاثیر گذار بوده است. آمریکا این شرکت را به علت فعالیت در ونزوئلا تحریم کرده است.
سرمایه گذاران و کارگزاران بازار نفتی پیشرفت‌هایی را که در کنترل «ویروس کرونا» در چین صورت گرفته است در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی موثر می‌دانند. شمار کسانی که در روز چهارشنبه به این یروس در چین مبتلا شدند کمترین افزایش را طی یک ماه گذشته تاکنون داشته است.
با وجود آنکه در نتیجه «ویروس کرونا» در چین تاکنون بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند، اما سازمان جهانی بهداشت نسبت به بهبود اوضاع اطمینان خاطر داده است. این سازمان اعلام کرد خارج از استان مرکزی هوبی که کانون «ویروس کرونا» در چین است این ویروس نسبت بسیار کمی از مردم را مبتلا کرده است و ۸۰ درصد مبتلایان نیز به شکل خوش خیم این بیماری اکنون مبتلا شده اند.
رایزنی‌های عربستان سعودی و روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت نیز در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار بوده است.
مسکو در خصوص اینکه آیا حاضر است برای کمک به افزایش قیمت نفت تولید خود را بیشتر کاهش دهد متحدان نفتی خود در سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) را منتظر نگه داشته است. کمیته فنی "اوپک پلاس" (OPEP+)، متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و شرکای آن به ویژه روسیه، خواستار کاهش بیشتر تولید نفت این ائتلاف شده است، اما روسیه هنوز موضع خود را در این خصوص بیان نکرده است.
هان تان افزود توازن میان عرضه نفت به بازار جهانی و تقاضای جهانی برای نفت تا زمانی که "اوپک پلاس" (OPEP+)، متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و شرکای آن به ویژه روسیه، به طور رسمی تصمیم خود را برای کاهش بیشتر تولید خود اعلام نکند همچنان متزلزل باقی خواهد ماند.

نظر شما