شناسهٔ خبر: 38335330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با معرفی برگزیدگان؛

اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه نوآوری و فناوری درقم برگزار شد

قم - نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه نوآوری و فناوری با معرفی ۸ برگزیده در ۵ بخش اصلی و ۲ بخش ویژه طی مراسمی با حضور مسئولان استان قم به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر جشنواره نخستین جشنواره فیلم کوتاه نوآوری و فناوری شامگاه سه‌شنبه در آئین اختتامیه این جشنواره که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، گفت: به رغم اینکه جشنواره قالب استانی و تخصصی داشت اما با استقبال کم نظیری مواجه و بیش از ۱۶۰ اثر دریافت شد که از میان ۲۱ فیلم کوتاه منتخب در ۷ بخش اصلی و ویژه از برگزیدگان با اهدای لوح یاد بود و جوایز نقدی تقدیر به عمل آمد.

حمیدرضا شوشتری با بیان اینکه طرح این جشنواره از سال ۹۵ شکل گفت: فعالیت این جشنواره طی ۶ ماه گذشته روند دریافت، انتخاب و داوری آثار را انجام داد.

فرهنگ علم باوری و نوآوری باید تقویت شود

استاندار قم نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ آموختنی است نه ساختنی گفت: فرهنگ علم باوری و پذیرش نوآوری در جامعه باید تقویت شود.

بهرام سرمست گفت: زبان هنر می‌تواند سبب ارتقای فرهنگ علمی و نوآوری در سطح استان شود.

وی با اعلام اینکه فرهنگ جامعه نیاز به باز تعریف دارد، گفت: به نظرم فرهنگ همه آن چیزهایی است که از بدو تولد تا لحظه مرگ یاد می‌گیریم تلقی می‌شود و نباید نگاه تصنعی به مقوله فرهنگ داشت.

استاندار قم با تأکید بر اینکه هنوز پاسخی روشن و درست برای شعار علم بهتر است یا ثروت در جامعه نداریم گفت: خیلی‌ها به صورت زبانی روی علم تکیه دارند اما در عمل و رفتار اجتماعی مظاهر ثروت اهمیت پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: علم باوری و مدیریت علمی پایه اصلی در توسعه و رونق شرکت‌های دانش بنیان استان است.

سرمست یادآور شد: برای رسیدن شرکت‌های دانش بنیان به جایگاه واقعی خود باید دیدگاه‌های عمومی در رابطه با علم و شرکت‌های فناوری محور مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: سهم علم در کارآفرینی و درآمدزایی باید محترم شمرده شده و فعالان اقتصادی باید نقش علم را احصا کنند.

استاندار قم ادامه داد: برای عبور از دانشگاه‌های نسل سوم و ورود به دانشگاه‌های نسل چهارم باید به مسئله علم و پژوهش توجه ویژه‌ای انجام شود.

وی گفت: علم باوری باید از دوران کودکی و دبستان به نسل جدید به عنوان یک ارزش منتقل شده و ارزش‌های رایج کنونی تغییر پیدا کند.

سرمست ابراز کرد: زبان هنر با بهره بردن از قالب‌های مختلف هنری می‌تواند در فرهنگ سازی و تغییر ارزش‌های جامعه در رابطه با مسئله علم بیشترین نقش را ایفا کند.

زبان فیلم بهترین معرف برای دستاوردها و فعالیت‌ها فناوران است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در بخش دیگری از این مراسم با تأکید بر اینکه زبان فیلم بهترین معرف برای دستاوردها و فعالیت‌ها فناوران است گفت: اگر ظرفیت‌های پارک و فناوری از طریق زبان هنر به مردم معرفی شود زمینه برای آشنایی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌شود.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: تأثیر زبان هنر و به ویژه فیلم در فرهنگ‌سازی عمومی بسیار بیشتر از سایر شیوه‌های تبلیغی است.

وی تأکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین آمادگی دارد از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی در معرفی تولیدات شرکت‌های دانش بنیان استان بهره ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار داشت: مسئله علم و فناوری در آینده اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد و باید زمینه لازم برای تقویت و آشنایی با آن در سطح استان انجام بگیرد.

فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان امری ضروری است

رئیس پارک علم و فناوری قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان قم در توسعه شرکت‌های دانش بنیان شتاب خوبی گرفته است گفت: فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان به رونق تولید کمک خواهد کرد.

سید حسین اخوان علوی با بیان اینکه ۷۹ شرکت دانش بنیان در سطح قم فعال است، گفت: ۱۶۵ واحد فناور در مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان فعال بوده و بیش از ۲ هزار تن در این شرکت‌ها اشتغال دارند.

وی وضعیت قم در توسعه شرکت‌های دانش بنیان را مطلوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: قم از نظر تعداد فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

اخوان علوی افزود: شرکت‌های دانش بنیان قم سال گذشته بیش از یک میلیون صادرات داشته‌اند و زمینه برای افزایش صادرات کاملاً فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری برای آینده اقتصادی و پیشرفت کشور اجتناب ناپذیر است، گفت: برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان باید زیست بوم فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود و فرهنگ سازی لازم نیز برای کنشگری تمام کنشگران فراهم شود.

رئیس پارک علم و فناوری قم خاطرنشان کرد: برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر فناوری باید فرهنگ را در خدمت فرهنگ قرار دهیم که حمایت از تولیدات رسانه‌ای و تولید فیلم کوتاه و مستند در این زمینه از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

جالی خالی کارخانه نوآوری در قم احساس می‌شود

همچنین دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و مشاور علمی معاون ریاست جمهوری طی سخنانی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار تن در شرکت‌های دانش بنیان اشتغال دارند، گفت: کارخانه نوآوری در قم باید ایجاد شود.

پرویز کرمی بیان کرد: ۲۷ هزار میلیارد دلار ارزش گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح جهان است که سهم ایران از بازار بزرگ قابل توجه نیست.

وی با بیان اینکه ۵ هزار شرکت دانش بنیان و ۶ هزار استارتاپ در سطح کشور وجود دارد، افزود: برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان به جایگاه واقعی خود برسند باید گفتمان اصلی کشور، گفتمان علم و هنر باشد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با ابراز تأسف از این که سینمای ایران فرد محور است، گفت: در صنعت سینما شرکت‌های سینمایی روند و فعالیت هنری را تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر زبان برنده و گویای هنر به یاری شرکت‌های دانش بنیان بیاید روند توسعه این شرکت‌ها در روند منطقی خود قرار می‌گیرد.

کرمی در ادامه، گفت: قم باید به قطب اصلی شرکت‌های استارتاپی حوزه علوم انسانی و اسلامی کشور تبدیل گردد.

وی خاطرنشان کرد: جای خالی مرکز و کارخانه علم و فناوری در سطح استان قم کاملاً احساس می‌شود و مسئولان باید رایزنی‌های لازم را با مسئولان ملی برای راه اندازی چنین مرکزی را مطالبه کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی دارد تا واحدهای راکد استان را به محلی برای کارخانه‌های نوآوری و شتابنده‌های فناوری تبدیل کند.

نظر شما