شناسهٔ خبر: 38299496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تلاش برای استقلال مجازی از جنگ مدیران «هوآوی» با آمریکاتا انفعال مسئولان ما!

صاحب‌خبر -


 
  رضا صفری
در کشور ما به دلیل بی‌تدبیری و کم‌کاری مسئولان مربوطه، شرکت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، در دنیا کمتر حرفی برای گفتن دارند، (البته این حتما به معنی ناتوانی و ضعف علمی متخصصان و جوانان این کشور نیست) اگر آنها در داخل کشور هم بخواهند توسعه پیدا کنند با سد بزرگی به نام دولت و پوپولیسم روبرو می‌شوند! مثلاً در سال‌های گذشته دیدیم که به دلیل سیاست‌های پشت پرده، پیام‌رسان‌های ایرانی ذبح شدند.
فارغ از بحث‌های امنیتی و اطلاعاتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که دغدغه همه کشورهای پیشرفته است، کشورهای عقب مانده (یا عقب نگه داشته شده) در حوزه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، در آینده نزدیک از نظر اقتصای نیز به کشورهای عقب افتاده و وابسته تبدیل خواهند شد.
آیا ذره‌ای فکر می‌کنیم؟!
فرض کنید شرکت مایکروسافت از فردا ویندوزهای داخل ایران را غیر فعال کند، گوگل هیچ خدماتی به ایران ندهد، نرم افزارهای خارجی در ایران غیرفعال شوند، سخت افزارهای خارجی وارد ایران نشود، چه اتفاقی برای کشور می‌افتد؟ باید بدانیم که اگر این اتفاقات در حال حاضر نمی‌افتد به دلیل فایده‌های اطلاعاتی، امنیتی و اقتصادی است که آمریکایی‌ها از فضای مجازی ایران به دست می‌آورند. فیلترینگ حبابی، مهندسی اطلاعات، جاسوسی و دست‌یابی به big data از عواملی هستند که آمریکایی‌ها به راحتی نمی‌توانند از کنار آن بگذرند. این را هم اضافه کنید که اگر جایی از فضای مجازی، آنها احساس کنند که کفه ترازو به نفع ما سنگینی می‌کند یا برای ما فایده حداکثری دارد، سریع وارد عمل می‌شوند. نمونه‌های آنها را در تحریم منابع علمی، حذف اپلیکیشن‌های ایرانی، حذف پست‌ها و مسدود کردن حساب‌های کاربری و ... بسیار دیده‌ایم.
 در واقع ما تبدیل به یک سرباز فضای مجازی آمریکایی شده‌ایم که مطابق میل آنها در حال بازی در این زمین هستیم. گمان هم می‌کنیم که هر گردی گردو است و استفاده از هر نرم افزار و سخت افزاری یعنی پیشرفت! باید ببینیم که با اعمال این نوع محدودیت‌ها که ذکر شد، برای فضای مجازی ایران چه اتفاقی می‌افتد، آنگاه راحت‌تر می‌توانیم قضاوت کنیم که آیا پیشرفته و به روز هستیم یا اینکه فقط احساس پیشرفته بودن در فضای مجازی داریم و بس!
در دنیای امروز، فضای مجازی یک حوزه راهبردی محسوب می‌شود و اگر اهمیت آن از حوزه نظامی بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. متأسفانه فضای مجازی کشور به سرویس‌های آمریکایی – صهیونیستی وابستگی دارد و این برای جمهوری اسلامی یک فاجعه محسوب می‌شود.
آغاز تلاش برخی کشورها
برای رهایی از وابستگی در عرصه مجازی
در سال‌های اخیر همین عوامل مهم و نیاز به خروج از وابستگی در عرصه مجازی و تبعات بعدی این وابستگی برخی کشورها را به تکاپو انداخته است. در اینجا به یک نمونه از تکاپوی چینی‌ها در حوزه ICT می‌پردازیم.
وقتی از سال گذشته شرکت چینی «هوآوی» مجبور شد که محصولاتش را بدون سیستم نرم‌افزاری گوگل تولید کند، عده‌ای می‌گفتند که این کار موقتی است و بعد از مدتی این شرکت مجبور خواهد شد که از نرم افزارهای ساخت گوگل در گوشی‌ها و تبلت‌های خود استفاده کند. اما گویا آنها مانند غربگرایان در ایران قصد ندارند که وقت خود را تلف کنند و از یک سوراخ دوبار گزیده شوند.
قرار گرفتن در لیست 10برند ارزشمند دنیا با وجود تحریم ها
در گزارش جدید منتشر شده با نام Global 500 2020 از سوی Brand Finance، شرکت هوآوی در جایگاه سومین شرکت چینی لیست ارزشمندترین برندها، با ارزش بیش از۶۵ میلیارد دلار قرار گرفته، ارزشی که افزایش 4/5 درصدی را در مقایسه سال به سال نشان می‌دهد  این برای اولین بار در تاریخ است که شرکت هوآوی با توجه به آمارهای رو به رشد خود، در این لیست قرار گرفته است.(1)
مدیر ضد استکباری هوآوی!
در کنفرانس خبری برگزار شده در وینا، «وانگ فی» که به عنوان مدیر فروش هوآوی در اتریش شناخته می‌شود، به وضوح اعلام کرد که حتی اگر تحریم‌های آمریکا نیز لغو شود، این شرکت برنامه‌ای ندارد تا بار دیگر از گوگل و محصولاتش استفاده کند. در حالی که « فی» در مورد برنامه‌های بلندمدت هوآوی سخن می‌گفت، رسماً خبر داد که این کمپانی دیگر نمی‌خواهد به سیاست‌های ایالات متحده وابسته باشد و در آینده‌ای نزدیک جایگزین‌های مناسبی برای اپلیکیشن‌های ساخت گوگل تولید
خواهد کرد.(2)
اتحاد غول‌های چینی در برابر تحریم‌های ایالات متحده
همچنین تیم‌های «هوآوی»، «اوپو»، «ویوو»، «شیائومی» برای کمک به برنامه‌نویسان بین‌المللی و مبارزه با تحریم‌های گوگل، برنامه‌های کاربردی را به فروشگاه‌های برنامه اختصاصی خود
منتقل می‌کنند.(3)
وقتی انگلیس به راحتی نمی‌تواند
از غول چینی دل بکند
 مقامات دولت آمریکا شواهد جدیدی از ریسک‌های همکاری با هوآوی به دولت انگلیس ارائه کرده و آن را «دیوانگی» خوانده‌اند. در همین راستا جانسون، نخست‌وزیر انگلیس  اعلام کرد که امنیت ملی کشورش را نادیده نمی‌گیرد. اما او گفت مخالفان هوآوی باید جایگزین دیگری برای این شرکت ارائه کنند. (4)
راهی که باید رفت
در شرایطی که گذر از وابستگی در عرصه مهم فضای مجازی اعم از سخت افزار و نرم افزار تبدیل به یک راهبرد کلیدی در برخی کشورها شده است، اما در کشور ما علی رغم وجود پتانسیل نیروی انسانی و خلاقیت و توان علمی، ظاهرا اراده کافی برای خودکفایی حداکثری و رهایی از وابستگی در این عرصه در بین مسئولان مربوطه وجود ندارد. همه اینها در شرایطی است که زمین بازی و ابزار موجود در آن یعنی اینترنت و نرم افزارهای فعال در اختیار دشمنان اصلی ما قرار دارد.
واقعاً جای تأسف دارد که مسئولان ما از این راهرو به آن راهرو می‌روند و به دنبال توسعه سرویس‌های مخرب آمریکایی – صهیونیستی هستند، اما در آن سوی مرزها عده‌ای همچون شرکت‌های چینی و ...در حال پیشرفت و تکاپو هستند! با سرمایه‌گذاری یا حمایت از شرکت‌های بومی و جوانان خلاق کشور در عرصه نرم افزار و سخت افزار فضای مجازی می‌توان گام‌های موثر و محکمی در مسیر استقلال و خودکفایی و ناکام گذاشتن نقشه‌های شوم دشمن برداشت.
پی نوشت :
83659807 life.irna.ir/news/
46211 https://www.softgozar.com/news/، gsmarena.com
entekhab.ir/Dre002
4826130 mehrnews.com/news/

نظر شما