شناسهٔ خبر: 38278646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مطرح شد

انتقاد بخش خصوصی از پاداش‌دهی به بخش نامولد

صاحب‌خبر -

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فرهنگ کار در اقتصادهایی شکل می‌گیرد که پاداش‌ها بر اساس شایستگی و اهلیت تقسیم شود، اما در اقتصاد ما که پاداشها بر اساس روابط، فعالیتهای نامولد و دلالی صورت می‌گیرد، نمی‌توان انتظار رشد فرهنگ کار داشت.غلامحسین شافعی در هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور محمد شریعتمداری وزیر کار و امور اجتماعی تشکیل شد درباره کار و اشتغال کشور مطرح کرد: امروز نیازمند بسط و گسترش مفاهیمی همچون کار شایسته در کشور هستیم. برای داشتن اقتصاد شکوفا و رشد یابنده باید بدانیم که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید در کنار هم قرار گیرند چرا که بدون همکاری سازنده نیروی کار در امر تولید، با سرمایه‌ها به تنهایی نمی‌توان اقتصاد کشور را شکوفا کرد.وی تصریح کرد: گاهی موضوعاتی در محافل مطرح می‌شود مبنی بر اینکه نسل جدید در کشور به رفاه عادت کرده و از رنج در عذاب است که این تعبیر کاملا نادرست است. مشکل اصلی این است که نتوانسته ایم آنها را با فرهنگ کار در کشور آشنا کنیم.رئیس پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه ایجاد این فرهنگ با توصیه و نصیحت و اجبار محقق نمی‌شود، افزود: اقتصاد ایران مبنی بر نفت و رانت‌های حاصل از آن است که مولدان در آن جای شایسته‌ای ندارند. در چنین اقتصادی دور از ذهن نیست که فرهنگ کار شکل واقعی خود را پیدا نکند.رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به موضوع تامین اجتماعی ادامه داد: این سازمان به عنوان نهاد فراگیر عمومی غیر دولتی و بسیار مهم با کارکردهای متنوع خود با تحت پوشش قرار دادن نیمی از جمعیت کشور، بزرگترین بنگاه اقتصادی و بیمه ای ایران است که متاسفانه در سالهای اخیر به دلایل مختلف دچار مشکلات فراوان شده است.شافعی یکی از مشکلات این سازمان را مدیریت و هیات امنای آن دانست و افزود: مدیرعامل این سازمان از سوی دولت انتخاب می‌شود که این موضوع باعث دخالت مستقیم دولت در این سازمان بوده است.شافعی با اشاره به اشتغال پایدار روستایی گفت: علت مشکلاتی نظیر حاشیه نشینی، خالی شدن روستاها از سکنه و انفجار جمیعیت در شهرهای بزرگ، عدم شغل مناسب برای روستاییان است که تبعات گسترده اجتماعی نیز به همراه دارد.وی تصریح کرد: آیا صرف تخصیص مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به روستاها می‌تواند هدف مهم اشتغال پایدار روستایی را تحقق بخشد. زمانی که شرایط و بسترهای لازم برای جذب این مبلغ وجود نداشته باشد، موجب هدر رفتن منابع می‌شود.رئیس اتاق ایران با بیان اینکه تخصیص پول بدون برنامه مشخص می‌تواند حتی خطرناک باشد، ادامه داد: چنانچه شرایط برای فعالیته ای مولد و سازنده در اقتصاد کشور فراهم نباشد و برنامه‌های توسعه ای مشخص وجود نداشته باشد نمی‌توان با توزیع پول اشتغال پایدار ایجاد کرد.
چشم‌پوشی موقت
 از بدهی‌ مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: برای حفظ تولید در بنگاه‌های اقتصادی،‌ اعلام کردیم اگر در جریان حسابرسی 10 ساله، بدهی شناسایی شد،‌ آن را دریافت نکنید. البته این بدان معنا نیست که مطالبه‌ای نداریم بلکه این مطالبه وجود دارد و در زمان رونق تولید وصول خواهد شد. محمد شریعتمداری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت:  بنگاه فعالی است که عده ای در آن کار می‌کنند و تولیدی دارد، باید چرخ آن بچرخد حتی اگر به حق بخواهیم مالیات را وصول کنیم.وی ادامه داد: امروز باید به واحدهای تولیدی واقعی برای ادامه حرکت کمک کنیم.  حقوق مسلم سازمان تامین اجتماعی که با مشکلاتی برای پرداخت ۳ میلیون ۳۰۰ هزار حقوق بازنشسته در هر ماه با مشکل مواجه است، ایجاب نمی‌کند چرخ واحد تولیدی را از کار بیندازیم.شریعتمداری با بیان اینکه منافع کارفرما و کارگر و دولت در هم تنیده است، افزود: کار برای ما در اولویت است که اگر از بین برود نه کارگری می‌ماند و نه دولتی. هرچه در سازمان تامین اجتماعی وضع می‌شود باید با این نگاه باشد که آیا کار را محترم می‌شماریم یا با آن قانون‌ کار را تعطیل می‌کنیم.وزیر کار اظهار کرد: اما حتما در عمل فاصله زیادی با حرف‌ها وجود دارد و در برخی بخش‌ها تخطی هم صورت می‌گیرد. به طور مثال گفته‌ایم حسابرسی ۱۰ ساله واحدها باید تعطیل باشد اما همچنان می‌بینیم از برخی بخش‌ها حسابرسی می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی دلیل این کار را جویا می‌شویم پاسخ می‌دهند زمان ابلاغ بخشنامه در حال بررسی واحد بودیم و آن را ادامه دادیم، اما حسابرسی واحد جدیدی را آغاز نکرده‌ایم. به آنها نیز اعلام کردیم اگر حسابرسی واحد تولیدی را تمام کردید و متوجه شدید آن واحد مقداری بدهکار است آن را دریافت نکنید. البته این کار بدان معنا نیست که مطالبه‌ای نداریم، این مطالبه وجود دارد و در زمان رونق تولید وصول خواهد شد.وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اصلاح قوانین جاری به نفع تولید گفت: حتما باید به سمت اصلاح قوانین از جمله قانون سخت و زیان آور برویم؛ در اینجا دنبال بالا بردن سطح ایمنی کار هستیم تا مشاغل کمتر سخت و زیان آور باشند نه اینکه مشاغل بیشتری شامل آن شوند و زودتر بازنشستگی بگیرند.اما در ایران بسیاری از افراد دنبال مشمولیت در مشاغل سخت و زیان آور هستند تا دوره خدمتشان کوتاه‌تر شوند.شریعتمداری با بیان اینکه در وضعیت خوبی از نظر پرداخت‌های کارگری نیستیم‌ ‌گفت: صندوق بیمه بیکاری دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و با افزایش روزافزون بیکاران مواجه هستیم.وی ادامه داد: نسبت بیکاران به بیمه شدگان در حال افزایش است و به دنبال ایجاد کارهای جدید برای آنها هستیم ؛ این موضوع نیاز به همکاری جدی کارفرمایان دارد تا در حد ممکن دست به اخراج نزنند.این مقام مسوول با اشاره به سبد حمایتی معیشتی، گفت: در همه کشورها هر سیاست یارانه‌ای مبتنی بر وجود اطلاعات دقیق از وضعیت مالی مردمان کشور است.

نظر شما