شناسهٔ خبر: 38274446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اظهارات عجیب وزیر کار:

نباید به فکر پس گرفتن فرار مالیاتی بنگاه تولیدی باشیم!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اظهارات عجیبی گفت: در شرایط فعلی کشور معتقدم اگر بنگاهی یک عده در آن کار می‌کنند و تولید در جریان است، نباید به فکر پس گرفتن آن فرار مالیاتی باشیم!

صاحب‌خبر -

محمد شریعتمداری در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با ‌اشاره به فشار ناشی از تحریم‌ها گفت: صورت ظاهری این تحریم‌ها آن است که آنها به دولت فشار می‌آورند اما در باطن این تحریم‌ها این است که نتایج این تحریم‌ها به ملت ایران وارد می‌شود و نتایج آن کوچک شدن سفره مردم و کاهش ارزش پول ملی است.
وی افزود: وقتی دولت بودجه‌ای را تقدیم مجلس با رقم 470 هزار میلیارد می‌کند در مرحله اول این بودجه به 407 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد و در مرحله دوم به 380 هزار میلیارد تومان می‌رسد و امروز 301 هزار میلیارد تومان شده و به عبارتی بودجه مالی دولتی در یک سال 170 هزار میلیارد تومان قابلیت عمل ندارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: طبیعی است با این شرایط تکانه‌های فوق‌العاده‌ای بر نظام اقتصادی کشور ایجاد شود. ‌من به سفیر فرانسه گفتم برای شما یک بی‌آبرویی می‌ماند که کشوری با سابقه بلند تاریخی با کشور دیگری همکاری کند و خودش را نوکر آن کشور در جهان بخواند و این امر به زیان شماست. به گزارش خبرگزاری فارس، شریعتمداری اضافه کرد:‌ در شرایط فعلی کشور معتقدم اگر بنگاهی فرار مالیاتی داشته باشد و از دودکش آن بنگاه اقتصادی دود بلند می‌شود و یک عده در آن کار می‌کنند و تولید در جریان است، نباید به فکر پس گرفتن آن فرار مالیاتی باشیم.  به گفته وی، باید اجازه دهیم چرخ‌های آن بنگاه اقتصادی به هر ترتیبی که ممکن است بچرخد حتی اگر ما بخواهیم به حق مالیات را وصول کنیم. ‌حسابرسی تامین اجتماعی چه 10 ساله و صد ساله باید انجام شود اما امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که واحدهای تولیدی واقعی که در آن ‌اشتغال در جریان است را کمک کنیم تا چرخ‌هایشان بچرخد. گفتنی است، سخنان وزیر کار درباره عدم پیگیری فراریان مالیاتی برای فعالان اقتصادی یعنی عدم التزام به قانون! جای شگفتی دارد که وزیر کار صراحتا قانون مالیات را زیر سؤال می‌برد و به آن تبصره و استثنا می‌زند، ضمن اینکه با فرض اینکه چنین تبعیضی عملی هم شود زمینه رانت و فساد در تعیین فعال اقتصادی رخ خواهد داد.
در این نشست، شافعی، رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سازمان تامین اجتماعی، بحث مدیریت و هیئت امنای آن است. در این هیئت امنا سهم نمایندگان دولت دو برابر مجموع نمایندگان کارگر و کارفرماست، چیزی که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
وی افزود: نسبت ‌اشتغال به جمعیت در سن کار ایران در مقایسه با 187 کشور جهان در سال 2019 براساس آمار بانک جهانی، رتبه 178 می‌باشد! به عبارتی، این نسبت در ایران 38/5 درصد است در حالی که این نسبت در کشورهای توسعه‌یافته بالای 60 درصد می‌باشد. یعنی ما در جهت ایجاد‌ اشتغال موفق نبوده‌ایم. به گزارش خبرنگار ما، رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نبود فرهنگ کار در ایران به دلیل قواعدی است که از سوی تصمیم‌گیران اقتصادی به کشور تحمیل شده است. در اقتصاد ما که پاداش‌ها براساس رابطه‌ها، دلالی و کارهای نامولد توزیع می‌شود، فرهنگ کار شکل نمی‌گیرد. شافعی با‌ اشاره به اینکه سیاست‌های ‌اشتباه در کنار تحریم‌ها مشکلات مردم را بیشتر کرد بیان کرد: نظام یارانه‌ای از کارآمدی کامل برخوردار نیست. طرح مجلس برای تجمیع یارانه‌ها (یارانه معیشتی و یارانه نقدی) و افزایش شمول آن (از 60 میلیون نفر به 78 میلیون نفر) مشکلات را بیشتر می‌کند. در ادامه این نشست، تولایی، رئیس‌ کمیسیون مالیات و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی نیز اظهار داشت: دولت به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار صندوق تامین اجتماعی، مالک و متصدی این صندوق شده است! کدام بنگاه اقتصادی چنین کاری می‌کند؟ ابرچالش پیش روی ما بحران صندوق‌هاست و در رأس آن تامین اجتماعی است.

برچسب‌ها:

نظر شما