شناسهٔ خبر: 38240726 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اهدای هزینه افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر به سیل‌زدگان/ جشنواره در یک محل تجمیع شد

رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: امسال تمام ظرفیت موسسه صبا(حتی طبقه سوم که قبلا گنجینه یکی از بانک‌ها بود) به جشنواره تجسمی فجر اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور هادی مطفری رئیس شورای سیاست‌گذاری و ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره، پیش از ظهر امروز (شنبه ۲۶ بهمن) در تالار وحدت برگزار شد.

مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: جشنواره از روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در مجموعه صبا آغاز به کار می‌کند و تا پنجم اسفند ادامه خواهد یافت. اختتامیه هم روز نهم اسفند برگزار می‌شود.

وی درباره تفاوت‌های این دوره از جشنواره با ادوار پیشین گفت: امسال تمام ظرفیت موسسه صبا (حتی طبقه سوم که قبلا گنجینه یکی از بانک‌ها بود) به جشنواره تجسمی فجر اختصاص پیدا کرد و چارسوی هنر (بازار هنر) هم که سال قبل در باغ‌موزه قصر برپا شده بود، در موسسه صبا برپا خواهد شد.

​مظفری تاکید کرد که چارسوی هنر جشنواره را به سمت بازار هنر (اکسپو) سوق می‌دهد و این بر رونق آن می‌افزاید. غیر از بزرگان هنر که در این بخش حضور دارند، شرکت‌کنندگان بخش طوبای زرین هم می‌توانند اثر پذیرفته‌شده خود را برای فروش عرضه کنند. 

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در بخش چارسوی هنر خود گالری‌ها قیمت‌گذاری می‌کنند اما در بخش طوبای زرین، بسته به پیشنهاد هنرمند و تایید شورا، اثر روی دیوار می‌رود. ما تا سقف ۳۰۰ میلیون که برای جوایز پیش‌بینی کرده بودیم، از هنرمندان برگزیده خرید اثر خواهیم داشت و شاید این قیمت افزایش هم بیابد.

مظفری گفت: حدود ۲.۵ میلیارد برآورد بودجه جشنواره امسال است. هیچ دبیر و داوری تا این لحظه پول نگرفته‌ و اعلام کرده‌اند حق‌الزحمه خود را به سیل‌زدگان اهدا می‌کنند. 

رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بابت حواشی پیش آمده درباره جشنواره گفت: اتفاقات ناگواری رخ داد و برخی دوستان این تلقی را داشتند که جای رویدادی که عبارت جشن را یدک می‌کشد، در این مقطع چندان مناسب نیست و برپایی جشنواره به بعد از سوگواری موکول شد که درست هم بود. 

وی افزود: همچنین بجای افتتاحیه، به هموطنان سیل‌زده سیستان و بلوچستان کمک کردیم که شامل ۱۰۰ منبع آب است. خوشبختانه اکثر داوران و دبیران به جشنواره بازگشتند. ستاد برگزاری و تعداد داوران ۵۵ نفر است و شاید به همین دلیل استعفای آن‌ها بیشتر به چشم آمد، در حالیکه جشنواره‌های دیگر فجر تعداد داورانشان کمتر از ۱۰ نفر است.  ضمن اینکه بیش از دو سوم دبیران و داوران در جشنواره حضور دارند و برای داوری آثار هیچ فردی از بیرون به جشنواره اضافه نشد. 

* افتتاح جشنواره تجسمی فجر با ۹۰۰ اثر 

حقیقی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: امسال با ۹۰۰ اثر جشنواره افتتاح می‌شود که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داریم. تعداد حضور خانم‌ها در جشنواره بیشتر از آقایان است و این برای هنر شاید یک مزیت باشد.

وی افزود: در چارسوی هنر ​۳۴۰ اثر از ۳۸ گالری حضور دارد. «گفتگوی هنرها» محور امسال جشنواره است و سعی کردیم در بخش چهارخانه این اتفاق رخ دهد. در این بخش که حضور استان‌‌ها پررنگ است؛ ​۱۱۵ اثر با موضوع بازسازی وقایع تاریخی و اقلیم‌ها داریم. همچنین مجموعه عکس هم بر خلاف سال‌های گذشته پذیرفته شده است. 

دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: امسال ۹ تجلیل از مفاخر داریم؛ هر سال ۱۰ نفر داشتیم، اما امسال فردی که در مجسمه تجلیل می‌شود، سرامیست هم هست.
 

حقیقی درباره حواشی پیرامون جشنواره اظهار داشت: فضای غمگنانه‌ای که پیش آمد، همه مردم را تحت تأثیر قرار داد. من هم به احترام تمام شرکت‌کنندگان جشنواره که ۳ هزار نفر بودند، پذیرفتم که حضور داشته باشم و این رویداد را برگزار کنیم. 

وی در پاسخ به پرسشی که چرا بعد از اتفاقات آبان از دبیری استعفا نکردید و بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی استعفا دادید، پاسخ داد: شما دارید مرا بازجویی و محاکمه می‌کنید؟ تفتیش عقاید می‌کنید؟ فکر می‌کنم آنقدر آزاداندیشی دارم که هر کاری را صلاح بدانم، انجام بدهم. 

مظفری هم در این باره توضیح داد: اینکه کنش سوگوارانه دبیران و داوران را یک کنش سیاسی بدانیم و آن را تعمیم دهیم، فکر نمی‌کنم درست باشد. 

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: به زودی ریل‌های جدید گنجینه موزه هنرهای تجسمی معاصر تهران هم نصب می‌شود و به محض انجام این کار، حدود ۴۰ روز برای انتقال آثار به گنجینه زمان لازم است. امیدوارم تا بهار ۹۹ و پیش از رسیدن تابستان، موزه بازگشایی شود. 

انتهای پیام/

نظر شما