شناسهٔ خبر: 38211178 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

آناج از تاریخ لیگ برتر فوتبال گزارش می‌دهد؛

تمام ملاقات‌های تراکتور و سایپا/ از گربه‌سیاه تا حریف دوست‌داشتنی

سایپا که روزگاری گربه‌سیاه تیم تراکتور بود، درحال حاضر حریف دوست‌داشتنی برای سرخ‌پوشان محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه ورزشی آناج: در آستانه دیدار تیم‌های تراکتور و سایپا در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر فوتبال نگاهی آماری به جدال‌های رودرروی دو تیم در تاریخ این رقابت‌ها انداخته‌ایم.

این دو تیم تا به امروز 23 بار در رقابت‌های لیگ برتر برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که طی آن 9 بازی با برتری تراکتور، 4 بازی با برتری سایپا و 10 بازی نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

نتایج کامل دیدارهای تراکتور و سایپا در لیگ برتر به شرح زیر است:

دوره اول لیگ برتر (فصل 1381-1380):

تراکتور 0 - 0 سایپا

نخستین بازی دو تیم در تاریخ پنجشنبه 27 دی ماه 1380 و با قضاوت سیامک سربخشی در تبریز برگزار شد که دو تیم پس از 90 دقیقه تلاش به تساوی بدون گل رضایت دادند.

سایپا 2 - 0 تراکتور

در بازی برگشت اما این تیم سایپا بود که با دو گل حسین کاظمی برابر تراکتور به برتری رسید. تراکتور در پایان این فصل که بصورت 14 تیمی برگزار شد با ایستادن در انتهای جدول به لیگ دسته یک سقوط کرد.

دوره نهم لیگ برتر فوتبال (فصل 1389 - 1388):

تراکتور 1 - 2 سایپا

تراکتور پس از 8 سال دوری از سطح اول فوتبال کشورمان در فصل نهم با هدایت فراز کمالوند به لیگ برتر بازگشت. این تیم در دیدار رفت مقابل سایپا که در تاریخ 14 مهر ماه 1388 و در چارچوب هفته دهم در خانه میزبان سایپا بود که در پایان با نتیجه 2 بر یک برابر مهمانش تن به شکست داد. در این دیدار ابتدا محمد ابراهیمی در دقیقه 40 تراکتور را پیش انداخت اما در ادامه سایپا توسط امین منوچهری و ابراهیم صادقی که به ترتیب در دقایق 53 و 82 به ثمر رسید تیم مهمان را در این دیدار پیش انداخته و در نهایت پیروز میدان کردند.

قضاوت این مسابقه بر عهده هدایت ممبینی بود که به علیرضا میرشفیعیان از تراکتور و ابراهیم صادقی و کریم انصاری فرد از سایپا کارت زرد نشان داد.

سایپا 1 - 0 تراکتور

در دیدار برگشت این فصل نیز که در ورزشگاه انقلاب کرج و با قضاوت البرز حاجی پور برگزار شد، بازهم این سایپا بود که با تک گل امین منوچهری که در دقیقه 78 بازی به ثمر رسید بار دیگر تراکتورسازی را از پیش رو برداشت تا در طی 4 بازی در لیگ 3 بار تراکتور را شکست داده باشد. امین منوچهری در هر دو دیدار این فصل دروازه تراکتور را باز کرد. همچنین در این دیدار 3 بازیکن از سایپا با اسامی امین منوچهری، ابراهیم صادقی و مرتضی ابراهیمی از داور بازی کارت زرد دریافت کردند.



دوره دهم لیگ برتر فوتبال (فصل 1390 - 1389):

سایپا 1 - 1 تراکتور

پنجمین مصاف تراکتور و سایپا در لیگ برتر فوتبال به مورخه هشتم آبان ماه 1389 در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار گردید و تراکتور که با گل دقیقه 29 مسعود ابراهیم‌زاده از میزبان خود پیش افتاده بود اما در دقیقه 79 سایپا موفق شد گل تساوی را توسط ابراهیم صادقی به ثمر برساند تا این دیدار با تساوی یک بر یک خاتمه یابد. صالحی داور این بازی علی علیزاده و آندرانیک تیموریان از تراکتور و سعید یوسف‌زاده از سایپا را با کارت زرد خود جریمه کرد.

تراکتور 2 - 2 سایپا

دو تیم در تاریخ 25 اردیبهشت 1390 دیدار برگشت خود را در تبریز برگزار کردند که در این دیدار جذاب تراکتور با وجود اینکه تا دقایق پایانی با 2 گل از مهمان خود عقب افتاده بود اما در 5 دقیقه آخر 2 گل به ثمر رساند تا همچون دیدار رفت این بازی نیز با تساوی به پایان برسد. امین منوچهری (28) و کریم انصاری فرد (76) تیم سایپا را پیش انداختند اما در ادامه علی علیزاده (87) و محمد نصرتی (89) برای تیم سرخ‌پوش میزبان گلزنی کردند.

این دیدار که با قضاوت محسن قهرمانی برگزار شد 4 اخطاری داشت که سهم هر تیم 2 کارت زرد بود. گلزنان سایپا بازیکنان اخطاری این تیم بودند و در تیم تراکتور نیز محمد ابراهیمی و مسعود ابراهیم‌زاده کارت زرد گرفتند.

دوره یازدهم لیگ برتر فوتبال (1391 - 1390): 

تراکتور 2 - 2 سایپا 

تراکتور و سایپا در هفته یازدهم لیگ یازدهم در تاریخ 29 مهر ماه با قضاوت سعید مظفری زاده در ورزشگاه یادگار امام تبریز برابر هم صف آرایی کردند که این دیدار همچون دیدار قبلی با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید تا چهارمین تساوی در 7 دیدار دو تیم در لیگ برتر رقم بخورد. سیاوش اکبرپور (14) و علی علیزاده (43) دو بار تراکتور را پیش انداختند اما سایپا هر دو گل را توسط ابرهیم صادقی (32) و عباس محمدرضایی (56) پاسخ داد. در این فصل هدایت تراکتور را امیر قلعه‌نویی بر عهده داشت.

عباس محمدرضایی و مجید ایوبی بازیکنان اخطاری این دیدار بودند.

سایپا 0 - 1 تراکتور

در دیدار برگشت این فصل که برای تراکتوری‌ها با توجه به قرار داشتن این تیم در جمع مدعیان قهرمانی بسیار هائز اهمیت بود بالاخره تراکتور مقابل میزبان خود به برتری رسیده و طلسم شکست ناپذیری حریف را مقابل خود باطل کرد.

این بازی نیز در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار شد و شاگردان قلعه‌نویی با تک گل فرزاد حاتمی که در دقیقه 35 به ثمر رسید میزبان خود را شکست دادند.

حق وردی قاضی این مسابقه بود که در طول بازی 6 بار دست به جیب شده و 3 بازیکن از هر دو تیم را با کارت زرد خود جریمه کرد. ابراهیم صادقی، کریم انصاری فرد و پیروز قربانی از سایپا و محمد ابراهیمی، علی علیزاده و فرزاد حاتمی از تراکتور اسامی بازیکنان اخطاری این دیدار نسبتاً پربرخورد بود.

دوره دوازدهم لیگ برتر فوتبال (1392 - 1391):

تراکتور 0 - 0 سایپا

در این فصل هدایت سرخ‌پوشان تبریزی بر عهده تونی اولیویرا بود. تراکتور و سایپا دو بار در هفته‌های اول و هجدهم به مصاف هم رفتند که هر دو دیدار به تساوی انجامید.

در بازی نخست که 4 تیر ماه 1391 و در هفته ابتدایی لیگ برگزار شد دو تیم در تبریز و در یک دیدار پربرخورد که 7 اخطاری داشت به تساوی بدون گل رسیدند. حق وردی بار دیگر داور این دیدار بود که به 5 بازیکن از سایپا و 2 بازیکن از تراکتور کارت زرد نشان داد. 

سایپا 2 - 2 تراکتور

در دیدار برگشت سایپا و تراکتور در تاریخ 6 دی ماه همان سال یک دیدار جذاب را به نمایش گذاشتند و درحالی که نیمه نخست با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود در نیمه دوم و در 20 دقیقه ابتدایی 4 گل وارد دروازه دو تیم شد که سهم هر دو تیم 2 گل بود. ابتدا سعید دقیقی در دقیقه 47 سایپا را پیش انداخت اما تراکتور به فاصله 5 دقیقه 2 گل وارد دروازه میزبان خود کرد و نتیجه را به برتری 2 بر یک تغییر داد. نوید خوش هوا و سید مهدی سیدصالحی در دقایق 50 و 51 گلزنان تراکتور بودند. در ادامه بازهم سعید دقیقی در دقیقه 64 گل دوم خود و تیمش را وارد دروازه تراکتورسازی کرد تا بدین ترتیب این دیدار با تساوی 2 بر 2 خاتمه یابد.

نکته جالب این بازی اخراج محمد ابراهیمی بود که در دقیقه 82 با کارت قرمز مستقیم محسن قهرمانی قاضی میدان از بازی اخراج شد تا نخستین اخراجی دیدارهای رودرروی دو تیم باشد؛ این بازیکن در بازی‌های قبلی نیز پای ثابت کارت زردی‌ها بود.

دوره سیزهم لیگ برتر فوتبال (1393 - 1392):

تراکتور 1 - 0 سایپا

در این فصل مجید جلالی سرمربی سابق سایپا هدایت تراکتور را بر عهده داشت و انگین فیرات ترک بر روی نیمکت سایپا نشسته بود.

در دیدار رفت دو تیم در روز هشتم شهریور ماه و در چارچوب هفته هفتم در تبریز به مصاف هم رفتند و تراکتور درحالی با یک گل مهمان خود را شکست داد که تا آخرین لحظات بازی نتیجه بدون گل بر تابلوی اعلان نتیجه نقش بسته بود.

تک گل این تیم را محمد نصرتی در دقیقه 88 و با یک ضربه سر به ثمر رساند تا برای دومین بار در تاریخ دیدارهای دو تیم این بازیکن در دقایق پایانی دروازه سایپا را باز کند.



سایپا 3 - 3 تراکتور

در دیدار برگشت نیز که در روز 21 دی ماه 1392 و در کرج برگزار شد، پرگل‌ترین بازی تاریخ دو تیم به ثبت رسید. این دیدار با تساوی 3 بر 3 به پایان رسید.

در این دیدار جذاب و دیدنی سجاد شهباززاده در دقیقه 34 از روی نقطه پنالتی و ابراهیم صادقی در دقایق 54 و 72 برای تیم سایپا و مهدی کریمیان دردقیقه 50، علی کریمی در دقیقه 65 از روی نقطه پنالتی و کریم انصاری فرد دردقیقه 90+2 برای تیم تراکتور گلزنی کردند.

دوره چهاردهم لیگ برتر فوتبال (1394 - 1393):

سایپا 0 - 1 تراکتور

سیزدهمین دیدار سایپا و تراکتور در هفته یازدهم چهارهمین دوره لیگ برتر و در کرج برگزار شد که رسول خطیبی هدایت تیم پرطرفدار دیار آذربایجان را برعهده داشت و تراکتورسازی صدرنشین موفق شد با گل محسن دلیر (15) میزبان خود را شکست دهد.

مهدی سیدعلی، داور جوان کشورمان کار قضاوت این دیدار را بر عهده داشت که 3 بار دست به جیب شده و به احمد آل نعمه و داود نوشی صوفیانی از تراکتور و مهدی ترابی از سایپا کارت زرد نشان داد.

تراکتور 2 - 1 سایپا

در چهاردهمین تقابل لیگ برتری دیدار دو تیم فوتبال تراکتور و سایپا که در هفته بیست و ششم لیگ گذشته برگزار شد، این بار تونی هدایت تراکتوری‌ها را عهده دار بود و در سوی مقابل جلالی همچنان در راس کادرفنی خودروسازان قرار داشت.

در این بازی سایپا روی اشتباه گردانی گل اول را به ثمر رساند و این گل تا دقایق پایانی پابرجا بود اما تونی با چند تعویض از جمله محسن دلیر ورق را برگردانده و نتیجه را به سود تیمش رقم زد؛ پیروزی که موجب صدرنشینی سرخ‌های آذربایجان در پایان این هفته شد.

در این مسابقه ابتدا محمد نزهتی در دقیقه 10 برای سایپا گلزنی کرد و این تیم نیمه نخست را همین گل برنده به رختکن رفت اما محسن دلیر یار تعویضی تونی در نیمه دوم در دقیقه 86 بازی را به تساوی کشاند و چند دقیقه بعد تراکتوری‌ها روی پرتاب اوت تیموریان و گل به خودی شیری بازی را با نتیجه دو بر یک به سود خود خاتمه دادند.

ضمن اینکه حبیب گردانی در دقیقه 93 با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد.

حدود چهل هزار هوادار درحالی از نزدیک شاهد دیدار تراکتورسازی و سایپا بودند که تماشای آن رایگان اعلام شده بود.

دوره پانزدهم لیگ برتر فوتبال (1395 - 1394):

تراکتور 2 - 0 سایپا

پانزدهمین مصاف تیم‌های تراکتور و سایپا در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور، روز سه‌شنبه 28 مهر ماه در هفته نهم دوره پانزدهم این رقابت‌ها در ورزشگاه خالی از تماشاگر یادگار امام ره تبریز برگزار شد. هواداران تراکتور در این بازی با رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال محروم بودند و به همین دلیل سرخ پوشان تبریزی باید در غیاب یار دوازدهم خود از شاگردان جلالی میزبانی می‌کردند.

با وجود این محرومیت، تراکتور کاملا برتر از تیم حریف ظاهر شد و با دو گلی که توسط حمزه یونس (26) و بختیار رحمانی (53) به ثمر رسید، موفق شد حریف خودروساز خود را با شکست بدرقه کرده و 3 امتیاز این بازی را به حساب امتیازاتش واریز کند.

با این برد تونی یک بار دیگر در تقابل رودررو با جلالی معروف به آقای کامپیوتر فوتبال ایران، این مربی را شکست داده و روند شکست‌ناپذیری سرخ‌پوشان مقابل سایپا را تداوم بخشید.

محمدرضا اکبریان کار قضاوت این دیدار را برعهده داشت که به آگوستو سزار و سروش رفیعی از تراکتور و مسعود ابراهیم‌زاده از سایپا کارت زرد نشان داد. وی همچنین اصغر حاجیلو سرپرست تیم سایپا را از نیمکت این تیم اخراج کرد.

سایپا 0 - 1 تراکتور

دو تیم روز پنجشنبه به مورخه دوازدهم فروردین سال 1395 در حالی به میزبانی تیم تهرانی به مصاف هم می‌رفتند که هم‌امتیاز بودن در جدول رده‌بندی حساسیت خاصی به آن بخشیده بود. البته در این دیدار دیگر خبری از تونی اولیویرا روی نیمکت سرخ‌پوشان نبود و امیر قلعه‌نویی هدایت این تیم را بر عهده داشت؛ مردی که اولین برد لیگ برتری تراکتور مقابل سایپا را برای این تیم به ارمغان آورده و با برتری تیمش در این بازی تاریخ را تکرار کرد.

این بازی در چارچوب هفته بیست و چهارم لیگ برتر و با قضاوت محسن ترکی برگزار شد و شاگردان قلعه‌نویی با تک گل شاهین ثاقبی میزبان خود را شکست داده و هفتمین برد لیگ برتری و چهارمین برد پیاپی خود را برابر خودروسازان تهرانی جشن گرفتند. 

تراکتور با این پیروزی سال 95 را با دشت 3 امتیاز شیرین آغاز کرد و نیز در تاریخ برگزاری دیدارهای لیگ برتر برای دومین دوره موفق به شکست رفت و برگشت سایپا شد.



شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال (1396-1395):

سایپا 0 - 0 تراکتور

برخلاف شانزدهمین مصاف دو تیم که نیمکت تیم تبریزی دست‌خوش تغییر شده بود، این اتفاق این بار در تیم مقابل رخ داده و مجید جلالی پس از چند فصل جای خود را به حسین فرکی داده بود. همچنین دو تیم در شرایطی رو در روی هم قرار گرفتند که تراکتور با 15 امتیاز صدرنشین بود و سایپا با 7 امتیاز مکان نهم را در اختیار داشت.

این مسابقه با نمایش دور از انتظار شاگردان قلعه‌نویی، یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های فصل تراکتورسازی لقب گرفت و در نهایت با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا سرخ‌پوشان با این تقسیم امتیاز، صدر جدول را به همرنگ تهرانی خود واگذار نمایند.

اتفاقی که هفدهمین جدال سایپا و تراکتور را به شدت تحت الشعاع خود قرار داد، انتخاب علیرضا فغانی برای قضاوت بازی بود؛ این داور پس از حدود یک و نیم سال و اتفاقات بازی جنجالی تراکتورسازی و نفت برای تیم تبریزی سوت زد و طی آن، السنادرو فیلیپه از سایپا و فرزاد حاتمی و محمد نوری از تراکتورسازی را با کارت زرد خود جریمه کرد.

تراکتور 0 - 0 سایپا

در سیزدهمین روز از اسفندماه سال 1395 ورزشگاه یادگار امام ره تبریز میزبان هجدهمین رویارویی لیگ برتری تیم‌های تراکتور و سایپا در چارچوب هفته بیست و سوم شانزدهمین دوره این رقابت‌ها بود.

پرشورها پرتماشاگرترین بازی فصل تیم خود را رقم زده بودند اما قرار بر تکرار بود چراکه در پایان کار همان نتیجه‌ای بر تابلوی اعلان نتیجه ثبت شد که در بازی رفت دو تیم نقش بسته بود. 

شاگردان امیر قلعه‌نویی که تصور برتری در این دیدار خانگی را داشتند، با سد محکمی به نام حامد لک برخورد کرده و در نهایت نتوانستند راهی به دروازه سایپا پیدا کنند و بازی خود را با تساوی بدون گل به پایان رساندند. 

هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال (1397-1396):

سایپا 0 - 2 تراکتور

لیگ هفدهم برای تراکتور با مشکلات فراوان و پنجره بسته آغاز شد و این تیم بعد از 3 شکست متوالی و سپس دشت اولین برد خود با یحیی گل‌محمدی در جدال خانگی با نفت، در هفته پنجم به میهمانی سایپا رفت.

در شرایطی که نیمه اول این دیدار نیز همچون دو رویارویی قبلی دو تیم با تساوی بدون گل خاتمه یافته بود اما در نیمه دوم شاگردان یحیی گل‌محمدی دو بار دروازه سایپا را فرو ریختند تا با برتری در نیمه مربیان فاتح این میدان شوند.

ابتدا محمدرضا آزادی در دقیقه 74 به زیبایی توپ را با تور دروازه سایپا آشنا ساخت و در آخرین دقایق مهدی کیانی تیر خلاص را بر پیکر تیم دایی شلیک کرد تا تراکتوری‌ها با دو گل به دومین برد پیاپی خود دست یابند.

علی دایی هدایت سایپا را در این بازی بر عهده داشت که تراکتوری‌ها با پیروزی موفق شدند انتقام فینال جام حذفی را از مربی همزبان خود بگیرند.

تراکتور 1 - 2 سایپا

این دیدار پایان شکست‌ناپذیری چندین ساله تراکتور برابر سایپا بود، در روزی که مجتبی حسینی به صورت موقت هدایت سرخ‌پوشان میزبان را بر عهده داشت و بیشتر سکوهای یادگار امام نیز به دنبال نتایج ضعیف این تیم خالی از تماشاگر شده بود.

مهدی ترابی مرد اول میدان لقب گرفت، جایی که هر دو گل میهمان را به ثمر رساند و در آن سو محمد ایرانپوریان برای تراکتور گلزنی کرد که این گل نتوانست از شکست خانگی تیم تی‌تی‌ها جلوگیری کند.

ضمن اینکه ایرانپوریان یک ضربه پنالتی را هم در این مسابقه به هدر داد تا تیمش با بدشانسی از دست‌یابی به نتیجه لازم ناکام بماند.

نکته جالب اینکه گل‌های این بازی نیز مثل بازی رفت دو تیم در نیمه دوم به ثمر رسید تا علی دایی بعد از چند ناکامی پیاپی در لیگ برتر برابر تراکتور، این بار با دستِ پُر تبریز را ترک کند.

هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال (1398-1397):

تراکتور 1 - 0 سایپا

بیست و یکمین رویارویی تراکتور و سایپا در چارچوب هفته چهارم از فصل هجدهم لیگ برتر انجام شد، در شامگاه جمعه 26 مرداد ماه در دومین بازی خانگی سرخ‌پوشان که حدود 50 هزار تماشاگر با حضور در یادگار برای تیم جان توشاک پاگشا گرفتند.

دومینوی تساوی‌های بدون گل در نیمه اول بازی‌های دو تیم و تعیین سرنوشت در نیمه دوم در این میدان هم ادامه یافت و دانیال اسماعیلی‌فر در دقیقه 78 با یک ضربه سر تماشایی قفل دروازه‌ها را شکست.

این تک گل تا انتهای مسابقه پابرجا ماند تا تراکتورِ کهکشانی در روز آشتی تماشاگرانش با ورزشگاه یادگار امام به اولین برد خود در لیگ هجدهم دست یابد.



 

سایپا 0 - 0 تراکتور

در روزی که تراکتور با سرمربیگری جرج لیکنز بلژیکی و با پیروزی‌های پیاپی رودرروی میزبانش سایپا قرار گرفته بود، نتوانست از پسِ این تیم تهرانی برآید و کار دو تیم در پایان 90 دقیقه تلاش به تساوی بدون گل انجامید.

با این نتیجه، علی دایی به عنوان سرمربی سایپا توانست ترمز تراکتور را کشیده و یک امتیاز از تیم پرمهره کسب کند.

وحید کاظمی قاضی میدان بود که در طول مسابقه سه بار دست به جیب شده و به آرمان رمضانی و ساموئل سارفو از سایپا و اشکان دژاگه از تیم تراکتور کارت زرد نشان داد.

نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال (1399-1398):

سایپا 0 - 1 تراکتور

آخرین مصاف این دو تیم در دور رفت فصل جاری برگزار شد که طی آن تراکتوری‌ها در استادیوم دستگردی یا قلعه حسن خان شهر قدس موفق شدند با یک گل میزبان خود را شکست دهند.

کوین فورچونه در دقیقه 10 تنها گل این مسابقه را به ثمر رساند تا سرخ‌پوشان دیار آذربایجان به سومین پیروزی خود در لیگ نوزدهم دست یابند.

مصطفی دنیزلی، سرمربی نام آشنای ترکیه‌ای در این دیدار هدایت سرخ‌پوشان را در دست داشت و ابراهیم صادقی که زمانی در تیم سایپا شاگرد او بود، روی نیمکت نارنجی‌پوشان حضور داشت تا جدال «استاد-شاگردی» با برتری استاد خاتمه یابد.

حالا دو تیم فردا بیست و چهارمین تقابل خود را در تاریخ لیگ برتر برگزار می‌کنند، با این توضیح که تراکتور ساکت الهامی را روی نیمکت خود می‌بیند و در آن سوی میدان سایپای ابراهیم صادقی با شکست‌ناپذیری در نیم‌فصل دوم به استقبال این بازی آمده است.

نکته جالب اینکه، همچون دیدار برگشت دو تیم در فصل گذشته، وحید کاظمی قضاوت بازی فردای دو تیم را نیز برعهده دارد!

همانطور که در آمار فوق نمایان است، سایپا در ابتدا به عنوان گربه سیاه تراکتوری‌ها شناخته می‌شد اما در ادامه به حریف دوست داشتنی تیم محبوب پرشورها تبدیل شد و پرشورها خاطرات خوبی از رویارویی با این تیم دارند.

لازم به توضیح است، این گزارش که در پیش‌بازی‌های قبلی دو تیم منتشر شده بود، در این شماره بروزرسانی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما