شناسهٔ خبر: 38157187 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جزییات رشد اقتصادی ۹ ماهه امسال/ نفت و گاز رکورددار کاهش رشد

آخرین آمارهای ارائه شده حاکی از این است که در ۹ ماهه نخست امسال رشد اقتصادی کشور منفی ۷.۶ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین بررسی آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بیشترین رشد منفی اقتصاد ایران در حوزه نفت و گاز طبیعی بوده و با این همه بخش کشاورزی رشد مثبت را تجربه کرده است.

جزئیات رشد محصول ناخالص داخلی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری بخش استخراج نفت و گاز طبیعی منفی ۳۷ درصد است که در فصل بهار منفی ۴۰.۹ درصد، فصل تابستان منفی ۴۷ درصد و پاییز منفی ۱۵.۳ درصد بوده است.

گروه کشاورزی شامل دو بخش کشاورزی و ماهیگیری رشد ۹ ماهه ۳.۴ درصدی و منفی ۴.۱ درصدی داشته، در مجموع گروه کشاورزی رشد ۳.۲ درصدی را تجربه کرده است.

گفتنی است، در گروه صنایع و معادن که از ۴ بخش معدن، صنعت، تأمین آب و برق و گاز طبیعی و ساختمان تشکیل شده، گروه معدن رشد منفی ۳۴.۹ درصدی را در ۹ ماهه تجربه کرده و صنعت نیز منفی ۲.۳ بوده است. بخش تأمین آب و برق و گاز طبیعی ۷.۷ و ساختمان ۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در مجموع گروه صنایع و معادن رشد منفی ۱۶.۶ درصدی داشته است. از سوی دیگر در بخش خدمات رشد منفی ۰.۲ درصد به ثبت رسید.

طبق آمارها محصول ناخالص داخلی به‌قیمت بازار (با نفت) در ۹ ماهه ۹۸ بالغ بر منفی ۷.۶ درصد و محصول ناخالص داخلی بدون نفت صفر درصد شد، در ۹ ماهه پیش‌تر رشد سال ۹۷ منفی ۲.۱ درصد بدون نفت و با نفت منفی ۴.۷ درصد گزارش شده بود.

۲۲۳۲۲۸

نظر شما