شناسهٔ خبر: 38042401 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فردا در موسسه هنر فردا؛

نشست دیداروگفتگو با رئیس سابق زندان قصر برگزار می‌شود

صادق وفایی

نشست دیدار و گفتگو با سرتیپ اصغر کورنگی فردا پنجشنبه در موسسه هنر فردا برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، صدوهشتادوهشتمین جلسه صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا، فردا پنجشنبه ۱۷ بهمن به مناسبت انتشار کتاب «مسیح در قصر» به‌کوشش مهسا جزینی به دیدار با سرتیپ اصغر کورنگی اختصاص دارد که در موسسه هنر فردا برگزار می‌شود.

سرتیپ اصغر کورنگی متولد ۱۳۰۷ در اصفهان است. دبستان و دبیرستان را در همان شهر خوانده و قصد شرکت در کنکور پزشکی را داشته که روزگار او را به دانشکده پلیس در تهران می‌کشاند و بعد هم حقوق می‌خواند و علی‌رغم میلش در شهربانی ماندگار می شود. خودش می‌گوید بارها قصد داشته از شهربانی بیرون بیاید اما گویا سرنوشت مقدر کرده بود در شهربانی بماند. از آبادان تا گنبد کاووس، از اصفهان تا تهران و بعد بخشی از دوران خدمتش را به عنوان رئیس زندان سپری کند. به‌این‌ترتیب او سال ۴۴ رئیس زندان قصر می‌شود.

عمده خاطرات کورنگی به دورانی باز می‌گردد که رئیس زندان قصر بوده است. مواجهه او با زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی وقت، برای خواننده امروزی احتمالاً در نوع خود، هم عجیب است هم جالب. روایت صمیمیت و دوستی او با زندانیان سیاسی وقت. کورنگی خاطراتش را با لحن خاصی روایت می‌کند و روایت صادقانه‌ای دارد؛ علاوه بر اینکه خاطرات کورنگی، تصویری متفاوت‌تر از شهربانی آن‌دوران تصویر می‌کند. دانسته های مخاطب امروزی از شهربانی به‌ویژه زندانهایش معمولاً به دوران پهلوی اول و روایتی که زندانیان آن‌دوره در خاطراتشان بیان کرده‌اند باز می‌گردد.

شهربانی در خاطرات زندانیان سیاسی پهلوی دوم اصولاً مفقود است و خاطراتشان بیشتر روایت مواجهه آن‌ها با ساواک است. خاطرات کورنگی از این‌نظر به‌غنای تاریخ‌نگاری زندان و شهربانی در دوره پهلوی دوم هم می‌افزاید، به‌ویژه که این‌بار نه از زبان یک‌زندانی بلکه از نگاه مخالف یعنی رئیس یک‌زندان بیان می‌شود.

کورنگی به‌واسطه رابطه انسانی و دوستانه‌ای که در زندان قصر با اعضا جبهه ملی و نهضت آزادی به‌ویژه مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی پیدا کرد، پس از انقلاب، خلاف بسیاری از افسران رده بالا که بازداشت، پاکسازی یا اخراج شدند، به دعوت دولت موقت به همکاری با شهربانی ادامه داده و معاون اطلاعات شهربانی می‌شود. او با استعفای دولت موقت، درخواست بازنشستگی کرد.

برنامه دیدار و گفتگو با کورنگی با حضور محمد ترکمان، علی دهباشی و مهسا جزینی همراه است.

این‌برنامه فردا پنجشنبه ۱۷ بهمن از ساعت ۹ در موسسه هنر فردا واقع در اتوبان حقانی، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک ۲۷ برگزار می‌شود.

نظر شما