شناسهٔ خبر: 37956962 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تأمین امنیت و گرمای خانه با سرویس منظم شومینه

صاحب‌خبر - استفاده از شومینه، این وسیلۀ گرمایی بسیار ساده و آسان است و به همین دلیل اغلب ما فراموش می کنیم که هر از چندگاهی نیاز است تا آن را سرویس نماییم. برای آنکه شومینه درست کار کند و بازدهی خوبی داشته باشد لازم است که حداقل سالی یک بار سرویس شود. شما می توانید برخی از کارها برای نگهداری و تعمیر شومینه را خودتان انجام دهید و با چک کردن مدام عملکرد قسمت های مختلف از سلامت آن مطمئن شوید ولی بهتر است که برخی کارهای تخصصی را به کارشناسان بسپارید چرا که اگر درست کار نکند خطرات بسیاری را متوجه اعضای خانواده خواهد کرد. معمولا بهتر است پیش از فصل سرما و روشن کردن آن کارهای سرویس شومینه را انجام دهید ولی در هر زمانی و در صورت نیاز باید بررسی آن را انجام دهید.
 
گرمای آتش در سرما می تواند بسیار دوست داشتنی باشد.

انجام کارهای ابتدایی برای چک کردن شومینه
بهتر است که هر از چندگاهی با انجام دادن مراحل زیر شومینه را خودتان تمیز کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. در صورتی که پس از سرویس شومینه توسط خودتان هنوز شومینه مشکلاتی داشت مثلا آتش خوب نمی سوخت، خاموش می شد و یا بوی گاز به مشام می رسید، حتما شعله را خاموش کنید و با مرکز خدمات تعمیر شومینه تماس بگیرید.

1- دسترسی به محل آتش
در شومینه هایی که اخیرا در منازل نصب می شود، یک محفظۀ شیشه ای یا سرامیکی برای محافظت بیشتر در مقابل محل آتش قرار می دهند. برای آنکه به مخزن آتش دست پیدا کنید، این محفظه شیشه ای یا محافظ و تزئینات متفرقه را حتما بردارید و اجازه دهید که کاملا به محل آتش تسلط داشته باشید و همه چیز را به درستی ببینید. اگر شومینه شما محافظ ندارد بهتر است که یک محافظ برای آن تهیه کنید. این محافظ های شیشه ای در جلوگیری از خطراتی مثل گازگرفتگی با گاز مونوکسید کربن بسیار مؤثر عمل خواهد کرد. در صورت داشتن محافظ، آن را با دقت تمیز کنید. مراقب باشید که ترکی روی آن نباشد و آن را در جای مطمئنی قرار دهید.

2- بررسی و نظافت محفظه آتش
خاکستر، گرد و غبار و دوده را با یک برس نرم یا جاروبرقی تمیز کنید. هنگامی که تمام آلودگی ها را تمیز کردید و چیزهای اضافه را از شومینه خارج کردید، اتصالات و محل لوله های گاز و سایر تجهیزات آتش را بررسی کنید که مبادا دچار زنگ زدگی، پوسیدگی و یا دوده زدن شده باشند. در صورتی که زنگ زدگی یا دوده مشاهده کردید ابتدا محل را تمیز کنید و اگر مشکل برطرف شد، به بررسی سایر موارد بپردازید. در غیر این صورت و هنگام پوسیدگی قطعات حتما باید قطعه ها تعویض شود و با کارشناسان سرویس شومینه تماس بگیرید.
 
 
اتصالات و تجهیزات را بررسی کنید و در صورت هر مشکلی با سرویس شومینه تماس بگیرید.

3- نظافت دیواره ها و قطعات بیرونی
محل اتصالات به لوله اصلی گاز و شیر فلکه را چک کنید و از ایمنی آن ها مطمئن شوید. می توانید از روش های معمول مثل کف زدن به محل اتصال شلنگ مسی استفاده کنید تا از نداشتن نشتی گاز خیالتان راحت شود. دیواره ها و دودکش را از داخل با یک دستمال به خوبی نظافت کنید. این کار باعث می شود تا از بوی نامبوع به هنگام روشن کردن شعله جلوگیری شود. از خروجی هوا مطمئن شوید و ببینید تا مبادا چیزی در راه تهویه قرار گرفته باشد.

4- راه اندازی مجدد شومینه
مجددا اجزای شومینه را در سر جای خود قرار دهید و شیشه را نصب کنید. توجه داشته باشید که در فصل سرما و با روشن کردن آتش حرارت زیادی در مقابل آن ایجاد خواهد شد، برای همین سایر وسایل باید در فاصلۀ استاندارد از آن قرار بگیرند.

5- چک کردن دودکش و تهویه
برای آنکه آتش در شومینه به خوبی بسوزد حتما باید محل خروجی دود را چک کنید تا مبادا برگ، لانه پرندگان، گیاهان و خار و خاشاک راه آن را گرفته باشد. هنچنین می توانید از تشخیص دهندۀ مونوکسید کربن در محوطۀ شومینه استفاده کنید. این تشخیص دهنده ها نباید دقیقا بالای شومینه نصب شود. آن را باید نزدیک سقف بگذارید تا کارکرد بهتری داشته باشد.

 
دوده ها باید به طور منظم از دودکش تمیز شوند تا از خطرات و مشکلات بعدی جلوگیری شود.

6- بررسی شعله و احتراق
بعد از اتمام کار، شومینه را روشن کنید. شعله باید به آرامی و بدون قطعی بسوزد. اگر مشکلی در روشن کردن یا سوختن شعله دیدید لازم است تا با کارشناسان سرویس شومینه تماس بگیرید.

توصیه هایی ایمنی به هنگام استفاده از شومینه
1- از شومینه برای سوزاندن کاغذ، زباله و هر چیز دیگری استفاده نکنید. این کار می تواند باعث آزاد شدن گازهای سمی شود.

2- در اطراف یا روی شومینه از وسایل تزئینی پارچه ای یا قابل احتراق استفاده نکنید. اطراف آن را از هر گونه وسیله خالی کنید.

3- یک کپسول اطفای حریق در اتاقی که شومینه در آن قرار دارد، داشته باشید.

4- از سنسور مونوکسید کربن استفاده کنید.

5- با پنج دلیل خرابی شومینه و ضعف عملکرد آن آشنا باشید.

پنج ویژگی ناامنی در استفاده از شومینه

1- دودکش و راه تهویه بایستی کاملا ایمن و سالم باشد. اگر راه خروجی دود به هر دلیلی مثل افتادگی دودکش، یا گیر کردن چیزی در مخزن خروجی خراب شده باشد، بر اثر گرم شدن بیش از حد فضای داخلی دودکش، گازهای خطرناک از درزهای دیوار به داخل خانه سرایت خواهند کرد.

 
راه دودکش باید از دوده و ضایعات ناشی از سوخت آتش تمیز شود.

2- همجواری مواد قابل احتراق به کار رفته در ساختمان خانه در نزدیکی شومینه و یا دودکش آن. این مواد مخصوصا در خانه هایی که بازسازی می شوند، می تواند در حرارت بالا باعث آتش سوزی شود. برای آنکه از ایمنی ساختمانتان برای نصب شومینه مطمئن شوید با یک کارشناس در این زمینه تماس بگیرید.

3- مواد متفرقه داخل شومینه. حتما سالانه شومینه تان را تمیز کنید تا از سوختن گرد و خاک و مواد متفرقه ای که باعث آزاد شدن گازهای خطرناک و بوی نامطبوع می شود جلوگیری کنید.

4- شومینه توسط یک غیرکارشناس نصب و راه اندازی شده باشد. این مسئله بسیار خطرناک است. یک کارشناس سرویس شومینه به راه اندازی راه های تهویه، نصب ترموکوپل و سایر اتصالات تسلط کافی دارد. ولی انجام این کار به وسیلۀ افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، خطراتی مرگبار خواهد داشت. اگر قبلا به این نکته توجه نداشتید حتما با مرکز تعمیر شومینه تماس بگیرید.

5- نصب درپوش دریچه مناسب. برای شومینه درپوش های استانداردی طراحی شده اند که بایستی حتما در محل خروجی دود قرار بگیرند. پروتکل های درپوش توسط شرکت گاز و شرکت های سازنده متناسب با فضای خانه، نوع شومینه و سایر موارد وجود دارد که متخصصان نسبت به آن آگاهی دارند. در صورت درپوش نامناسب، خطراتی چون عدم تهویه کامل و خروج درست گاز اتفاق خواهد افتاد.

 
برای تعمیر شومینه حتما از کارشناسان خبره کمک بگیرید
 
کارشناسان و تکنیسین های تعمیر و سرویس شومینه الو گرما همواره برای تضمین امنیت و سلامتی منزل شما و گرمای کانون خانواده تان آماده ارائه خدمت هستند.

"برای ارتباط با کارشناسان سرویس و تعمیر شومینه الو گرما و دریافت مشاوره رایگان با این شماره تماس بگیرید: 09128305042"

برچسب‌ها:

نظر شما