شناسهٔ خبر: 37935746 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

کرونا رکورد سارس را شکست

با شیوع بیماری تنفسی سارس در سال ۲۰۰۳، در مجموع ۸ هزار و ۱۰۰ نفر به آن مبتلا شدند. در مقایسه، ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>رکورد بیماری تنفسی مرگبار سارس با مبتلا شدن بیش از ۱۰ هزار نفر به ویروس کرونا در جهان، شکسته شد.

به گزارش شفا آنلاین، با شیوع بیماری تنفسی سارس در سال ۲۰۰۳، در مجموع ۸ هزار و ۱۰۰ نفر به آن مبتلا شدند. در مقایسه، ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است.

با این وجود سارس همچنان در آمار تلفات از کرونا جلوتر است. کرونا تاکنون ۲۱۳ قربانی برجای گذاشته در حالی که سارس در دوره شیوع خود جان ۷۷۴ نفر را گرفت.

تفاوت سارس و کرونا اما تنها به تعداد مبتلایان و قربانیان آن‌ها محدود نمی‌شود. ویروس سارس که آن هم نوعی از کروناویروس است، در چین شیوع پیدا کرد و به ۲۶ کشور جهان رسید.

دامنه پراکندگی ویروس کرونا اما نسبت به سارس محدودتر است با این حال افراد بیشتری بدان مبتلا شده‌اند.

تفاوت دیگر سارس و کرونا در این است که ابتلا به سارس مشهود بود و واگیر بودن آن با ظهور علائم در بیمار آغاز می‌شد. این نکته کار قرنطینه کردن بیماران و کسانی که با آن‌ها در تماس بوده‌اند را ساده می‌کرد.

اما تشخیص ابتلا به کرونا به این سادگی نیست. بنابر تخمین‌ها، علائم شدید بیماری تنها در یکی از پنج فرد مبتلا بروز پیدا می‌کند بنابراین به جای منتظر ماندن برای مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی باید دنبال آن‌ها گشت.

به علاوه، اسنادی موجود است که نشان می‌دهد مبتلایان پیش از آن که علائم بیماری در آن‌ها آشکار شود هم ناقل این ویروس بوده‌اند. تهدید واقعی کرونا همین قابلیت شیوع و انتشار آن است.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس هم اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است. 

نظر شما