شناسهٔ خبر: 37933464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون اداره کل حفاظت از محیط زیست قزوین مطرح کرد:

فعال بودن دائمی ریزگردها در دشت الله آباد

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین گفت: ریزگردها در تمام فصول در دشت الله آباد شهرستانهای آبیک و بوئین زهرا ایجاد شده و فعال هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عبدالحسین مظفری در جمع مردم شهرستان آبیک در حسینیه امامزاده جعفر بن موسی کاظم (ع) روستای قشلاق این شهرستان اظهار کرد: تالاب‌ها حد واسط اکوسیستم‌های خشکی و آبی هستند و اگر آنها را از دست دهیم به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود.

وی افزود: بر عکس تالاب‌های کشور که در برخی فصول کانون گرد و غبار هستند، ریزگردها در حدود ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت الله آباد شهرستانهای آبیک و بوئین زهرا در چهار فصل فعال بوده و بالغ بر  ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تن ریزگرد وارد محیط اطراف می‌کنند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ادامه داد: کسانی که در حاشیه تالابها زندگی می‌کنند می‌توانند به حفظ مناطق تالابی کمک شایانی کنند.

مظفری اضافه کرد: طبق گزارش اخیر زمین شناسی انجام شده باید گفت که مسئله زیست محیطی بسیار نگران کننده در استان قزوین، فرونشست سالانه زمین در دشت استان است که سالانه بین ۲ تا ۱۷ سانتیمتر بوده و این موضوع تهدید جدی محسوب می‌شود.

 وی افزود: در استفاده بهینه از آبهای زیرزمینی، جلوگیری از خشک شدن تالابها و فرونشست زمین لازم است تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی افزود: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی، حفظ محیط زیست برعهده همگان بوده و حفظ حقوق نسل‌های آینده هم در حوزه محیط زیست ضرورت دارد.

این مسئول تصریح کرد: آموزش و دانش افزایی در حوزه مسائل محیط زیست به صورت رسمی و غیر رسمی برای کمک دولت و ملت به یکدیگر، برای حل مشکلات محیط زیستی و کاهش آثار تخریبی آن بسیار تاثیرگذار است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین افزود: تالاب‌ها نقش بسزایی در کنترل آلایندگی ایفا می‌کنند که برای احیای آنها در استان قزوین، برنامه های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

نظر شما