شناسهٔ خبر: 37899401 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرمای شدیدبهشت پرندگان مهاباد را منجمد کرد

سرمای شدید در چند روز گذشته باعث یخ‌بستن بخش‌های زیادی از تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهابادگفت: سرمای شدید و بارش برف طی هفته‌های اخیر باعث یخ‌بستن بیش از ۶۰ درصد از آب محدوده این تالاب شده و پرندگان برای فرار از سرما کُلنی‌های چندصد قطعه‌ای (گرمک) تشکیل دادند.

فاروق سخنور افزود: بر اثر این سرمای شدید و یخ‌بستن تالاب، بسیاری از پرندگان مهاجر برای یافت غذا و فرار از سرما به دیگر منابع آبی شهرستان و برخی نیز به مناطق جنوبی‌تر کوچ کردند.

وی با قدردانی از تشکل‌های زیست محیطی این شهرستان افزود: از چند روز قبل با همکاری اعضای انجمن‌های زیست محیطی مهاباد، ۲ مرکز، جهت جمع‌آوری گندم و دانه برای پرندگان مهاجر در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

سخنورگفت: به‌زودی دانه‌های جمع‌آوری شده با همکاری علاقه‌مندان و دوستداران محیط زیست در قالب یک برنامه مشخص در حاشیه تالاب کانی‌برازان برای استفاده پرندگان آبزی و کنارآبزی منتقل و توزیع می‌شود.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان هم خواست که در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه و علوفه اضافی خود را در حاشیه روستاها برای استفاده سایر حیوانات وحشی قرار دهند.

 

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری در این شرایط مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

تالاب «کانی‌برازان» با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

نظر شما