شناسهٔ خبر: 37886771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رشد 48 درصدی صادرات اصفهان در شرایط تحریم/ به عرش رسیدن فولاد به کف رسیدن فرش

مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان این که استان اصفهان پنجمین گمرک صادر کننده کشور است، گفت: ارزش کالای صادراتی از استان ۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار و به وزن ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن در ۱۰ ماهه امسال بوده که نسبت به مدت مشابه ۴۸ درصد از لحاظ وزنی و ۱۱ درصد به جهت ارزشی، افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول کوهستانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ۶ بهمن روز جهانی گمرک، اظهار کرد: ؛ سازمان جهانی گمرک قدمتی بیش از سازمان ملل دارد و ایران از مؤسسان این سازمان بوده است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان تصریح کرد: شعار سازمان جهانی برای سال ۲۰۲۰ گمرک تقویت کننده ثبات برای مردم و شکوفایی اقتصادی و محیط زیست است؛ گمرک یک نهاد حاکمیتی و دولتی است و قوانین این حوزه بر عهده این نهاد است، همچنین تسهیل تجارت از دیگر وظایف گمرک است که این دو وظیفه در تضاد با هم است و باید تناسبی بین این دو برقرار کنیم.

وی عنوان کرد: ۲۸ قانون را اجرا می‌کنیم و ۲۲ کنوانسیون و موافقت‌نامه که با مورد اخیر به ۲۳ مورد رسیده در حال اجرا داریم و بیش از ۲۵ سازمان و دستگاه دولتی به نوعی با ما همکاری دارند.

کوهستانی بیان داشت: این دستگاه‌ها بر وظایف گمرک نظارت دارند که گاها کار را دشوار می‌کنند ولی گمرک راهکاری را در نظر گرفته که از جمله آن سامانه‌ای را در راستای تسهیل امور در نظر گرفتیم که ۹۵ درصد از فعالیت‌ها در این سامانه انجام می‌شود و این دستگاه‌ها می‌توانند از این طریق نظارت داشته باشند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان تصریح کرد: اصلاح فرایندها، کاهش فرایندها، برقراری ارتباطات به صورت الکترونیکی، کاهش حضور فیزیکی در گمرک و انتخاب مسیر هوشمند از جمله اقداماتی است که انجام دادیم تا امور مربوطه به این دستگاه تسهیل شود؛ همچنین تسهیلات ارزیابی کالا در محل صادرکننده انجام می‌دهیم و حتی بر روی کامیون ارزیابی می‌کنیم که هم در کاهش هزینه‌ها و کاهش هم زمان مؤثر است.

وی با بیان اینکه برای واحدهای تولیدی نیز امکان ارزیابی کالا در محل وجود دارد، گفت: بسته‌های حمایتی در راستای حمایت از تولید ارائه کردیم که در همین راستا برای فعالان اقتصادی شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته شده که برای سایر شرکت‌ها کمترین میزان آن اعمال می‌شود.

کوهستانی افزود: شرکت‌هایی که وارادات بیش از ۵ میلیون دلار و صادرات بیش از ۳ میلیون دلار داشته باشند و هیچ‌گونه تخلفاتی نداشته باشند، از این تسهیلات استفاده می‌کنند؛ ۱۷ تسهیل برای این شرکت‌ها در نظر گرفتیم و تاکنون ۱۴ شرکت جز این شرکت‌ها قرار گرفته‌اند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان ادامه داد: به جهت رونق تولید و جبران کمبود نقدینگی ضمانت‌های بانکی دریافت می‌شود و این تسهیلات به صورت ویژه برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲۲ میلیارد تومان استرداد حقوقی داشتیم، گفت: ترخیص نسیه، انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی که ۲۴ انبار اختصاصی داریم که هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم دسترسی را تسهیل می‌کند، مجوز ورود موقت برای تولیدکنندگان، رسیدگی به پرنده‌های اختلافی، جلسات با بخش‌های خصوصی و اطلاع‌رسانی از تسهیلات گمرکی و رسیدگی به پرونده‌های قضایی از جمله دیگر خدمات است.

کوهستانی با بیان این که استان اصفهان پنجمین گمرک صادر کننده کشور است، ادامه داد: ارزش کالای صادراتی از استان ۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار و به وزن ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن در ۱۰ ماهه امسال بوده که نسبت به مدت مشابه ۴۸ درصد از لحاظ وزنی و ۱۱ درصد به جهت ارزشی، افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان عنوان کرد: محصولات عمده چدن آهن و فولاد، فراورده نفتی، شیمی آلی و ... بوده که در چدن آهن و فولاد ۱۲۲ درصد رشد وزنی داشته و لبنیات نیز ۹۴ درصد رشد وزنی داشته که آمار قابل توجهی است؛ همچنین در صادرات کالای نفتی هم ۱۲ درصد رشد وزنی داشته‌ایم.

وی اذعان کرد: عراق، چین، افغانستان، امارات، پاکستان و اندونزی عمده مقاصد صادراتی ماست که صادرات ما به چین رشد ۱۳۱ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۵۷ رشد ارزشی داشته است؛ به عنوان مثال صادرات به اندونزی ۴۰۶ درصد رشد وزنی و ۲۱۷ درصد رشد ارزشی است که این کشور از مقاصد جدید صادراتی استان محسوب می‌شود.

کوهستانی با بیان اینکه ۴۹ درصد از صادرات ما چدن آهن و فولاد است، گفت: طلا با بیش از ۵ میلیون دلار به میزان ۱۳۸ کیلوگرم که ۱۰۹ درصد رشد وزنی و ۱۶۹ درصد رشد ارزشی داشته، مهم‌ترین صنایع دستی صادراتی ماست.

مدیرکل گمرک استان اصفهان ادامه داد: در مورد فرش دستباف ۱ میلیون ۳۸۵ هزار دلار صادرات داشتیم که ۵۸ درصد به لحاظ وزنی و ۷۹ درصد به لحاظ ارزشی کاهش داشتیم که بخشی از آن به تحریم‌های ظالمانه امریکا باز می‌گردد ولی به دنبال گرفتن مصوباتی برای حل مشکلات آن‌ها هستیم.

وی مطرح کرد: در ۱۰ ماهه ۹۸ تعداد ۸۷۹ بسته از گمرکات پستی وارد شده که ۸۴ بسته نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است و ۴۹۲۲ بسته صادراتی داشتیم که ۴۲ درصد به لحاظ تعداد کاهش پیدا کرده است.

کوهستانی در ادامه مطرح کرد: به اداره کل پست استان اصفهان اعطا کردیم که کارمندان پستی وظایف گمرک را برای بسته‌های صدوری انجام می‌دهد تا تسهیل‌گری شود.

مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۸ تعداد ۹۰۱ پرونده به ظن قاچاق تشکیل شده، گفت: بیشترین کالای قاچاق منسوجات، لوازم خانگی، بیل مکانیکی، ماینر و موتورسیکلت است.

وی ادامه داد: واردات استان ۱۸۹ میلیون دلار بوده که ۴۰ درصد افزایش وزنی داشته که اکثر کالای وارداتی دستگاه و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی است؛ چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان، کره و هند عمده‌ترین مقاصد وارادتی است و باتوجه به تحریم‌ها اکثر واردات ما افزایش پیدا کرده است.

کوهستانی به توافق‌نامه اوراسیا اشاره کرد و گفت: طبق این توافق‌نامه تا سه سال قوانین گمرکی کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ایران یکی شد و این کشورها ۵۰۲ قلم کالا را برای واردات برای ایران است تخفیف داد‌ه‌اند و ما هم در مقابل ما هم ۳۸۰ قلم را به این کشورها تخفیف دادیم و بیشتر کالاهایی است که مزیت در آن داریم؛ همچنین از طریق بازار این کشورها و از آن‌جایی که قوانین گمرکی آن‌ها یکی است به راحتی می‌توانیم محصولات خود را بجز کشور بلاروس به اروپا صادر کنیم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان به راه‌اندازی پرواز مستقیم اصفهان به عمان اشاره کرد و گفت: در همین راستا کارگو ترمینال را در فرودگاه راه انداختیم، پیش از این فقط امکان صادرات از طریق فرودگاه اصفهان میسر بود و از امروز واردات هم از کارگو ترمینال فرودگاه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اذعان داشت: ساختمان گمرک ۴۵ ساله بود که عملیات عمرانی برای بازسازی آن آغاز شده که ابتدا از محوطه بیرونی شروع شده و تا پایان امسال یا اوایل سال آینده تکمیل خواهد شد؛ همچنین ساخت گمرک کاشان هم در دستور کار است که زمین در اختیار قرار گرفته و استانداری ساخت آن را متقبل شده است.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/م۳۰/

نظر شما