شناسهٔ خبر: 37877701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تخریب «میراث طبیعی» قشم؛ مقصر کیست؟/ صداى نمایندگان تهران هم در آمد! + عکس

سازمان‌ها و نهادهای ذیربط هر یک توپ را به زمین همدیگر می‌اندازند و مشخص نیست در این میان مقصر اصلی در خصوص واگذاری اراضی پرورش میگو در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان کیست و چه کسی پاسخگو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزارى فارس از بندرعباس، گنبدهای نمکی در زمره پدیده‌های نادر و کم‌نظیر جهان به شمار می‌روند و می‌توانند به‌عنوان ژئوپارک، مکانی برای  جذب گردشگران علاقه‌مند به زمین‌شناسی قرار گیرند.

گنبد نمکی نمکدان قشم به‌عنوان یکی از نمونه‌های بارز این پدیده در جزیره قشم است. گنبد نمکی نمکدان قشم به‌عنوان بخشی از ژئوپارک بی‌نظیر این جزیره به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه است.

ژئوپارک قشم بخش وسیعی از جزیره قشم را دربرگرفته و دارای 8 ژئوسایت است که هر کدام از آنها به نوبه خود بی‌نظیرند.

این سایت‌ها نمایان‌گر یک پدیده زیبا و شاخص زمین‌شناسی هستند که در کنار فرهنگ غنی مردمان این جزیره، مکانی بسیار مناسب برای تماشای پیوند انسان و طبیعت است.

*غار نمکى نمکدان قشم به‌عنوان یکى از شاهکارهاى عالم خلقت

گنبد نمکی مخروطی به قطر 7 کیلومتر است که  از میان دماغه جنوب تاقدیس سلخ و دماغه شمال غربى تاقدیس باسعیدو بالا آمده است و از سمت جنوب به خلیج فارس ختم می‌شود.

غار نمکى نمکدان قشم به‌عنوان یکى از شاهکارهاى عالم خلقت در منطقه گرم و نیلى حاشیه خلیج آبى فارس در جنوبى‌ترین نقطه ایران، در 90 کیلومترى جنوب باخترى قشم واقع شده است. فاصله این سایت تا نزدیک‌ترین منطقه مسکونی، روستای کانی 12 کیلومتر است.

غار نمکی نمکدان قشم به‌عنوان یکی از پدیده‌های بسیار مهم زیرسطحی کارست نمکی، واقع در گنبد نمکی نمکدان است.

این غار طی دو مرحله کشف شد. در مرحله اول حدود 5010 متر از معابر این غار قبل از سال 84 کشف گردید و غار به‌عنوان دومین غار نمکی طویل جهان و در سال 1384 با کشف و رسیدن طول معابر آن به 6580 متر به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته شد. بدین ترتیب غار نمکی نمکدان قشم از غار نمکی مالهام در ساحل جنوب غربی حوزه بحر المیت پیشی گرفت.

*ایجاد مزارع پرورش میگو در محدوده غارهای نمکی قشم

اکنون واگذاری اراضی پرورش میگو در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان، در یکی روزهای گذشته واکنش فعالان گردشگری را برانگیخته و فضای جامعه قشم را به‌شدت ملتهب ساخته است.

گفته می‌شود این زمین‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، با هدف ایجاد مزارع پرورش میگو به سرمایه‌گذاران واگذار شده است. میزان واگذاری‌های این محدوده را بیش از 1200 هکتار برآورد کرده‌اند.

این چالش از چند زاویه قابل بررسی است؛ اول اینکه، غارهای نمکی قشم به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان در فهرست آثار طبیعی ملی و ژِئوسایت‌های ژئوپارک جهانی به ثبت رسیده است. قطعا هر نوع عملیات اجرایی در این اراضی، به دلیل قرارگیری در حریم این اثر ثبتی، موجب تخریب و دست‌اندازی در اصالت این اثر شاخص جهانی خواهد شد.

این اثر به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها و پتانسیل‌های اصلی گردشگری جزیره، در نوع خود بی‌نظیر است و جزو «ترین»‌های جهان محسوب می‌شود.

*محدودیت تردد گردشگران در صورت اجرای طرح

ایجاد مزارع و استخرهای پرورش میگو به‌دلیل مسائل بهداشتی از جمله بوی نامطبوع آن موجب آزار و اذیت گردشگران می‌شود؛ از سوی دیگر به‌دلیل وجود حریم حفاظتی دامپزشکی، لزوم رعایت مسائل بهداشتی و استانداردها جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌های خاص میگو، مثل «لکه سفید»، باعث محدودیت تردد گردشگران در مناطق بکر و سایت‌های گردشگری خواهد شد.

سازمان جهاد کشاورزی استان، بدون هیچگونه استعلام و مجوزهای لازم از مراجع ذیربط، اقدام به واگذاری این اراضی کرده است.

کارشناسان معتقدند که حتی اگر جهاد کشاورزی استان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان استعلام کرده باشد، به دلیل ثبت این محدوده در فهرست آثار طبیعی ملی وزارت متبوع، مغایر با قانون حاکم بر آثار ثبتی است.

بر اساس اظهارات جامعه محلی روستای درکو، اراضی واگذار شده در بالادست و مسیر آب ورودی سد و بند این روستا قرار گرفته که مضافا تاثیری سوء بر نخیلات، باغات و اراضی کشاورزی این روستا بجا خواهد گذاشت.

*تخریب «میراث طبیعى قشم» صداى نمایندگان تهران را هم در آورد

تخریب میراث طبیعى قشم صداى نمایندگان تهران را هم در آورد و روز گذشته فاطمه ذوالقدر، فریده اولاد قباد، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، سیده حمیده زرآبادی و فاطمه سعیدى ٦ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار لغو مجوز و توقیف عملیات ساخت مرکز پرورش میگو در محدوده ژئوپارک قشم شدند.

در تذکر این نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور آمده است؛ غار نمکی جزیره قشم از میراث طبیعی این کشور و از جمله عوامل ثبت ژئوپارک قشم در فهرست جهانی یونسکو است. به چه دلیل مسئولان سازمان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی با بی توجهی به صدور مجوز در این منطقه می‌پردازند. لازم است سریعأ ساخت و ساز این مرکز متوقف و مجوز آن لغو گردد.

*تخریب «میراث طبیعی» قشم؛ مقصر کیست؟

سازمان‌ها و نهادهای ذیربط هر یک توپ را به زمین همدیگر می‌اندازند و مشخص نیست در این میان مقصر اصلی این واگذاری کیست و چه کسی پاسخگوست.

البته جزیره زیبای قشم به‌عنوان حیاط خلوت دولت در سال‌های پایانی دولت‌ها لطمات فراوانی از سوی مسؤولان وقت سازمان منطقه آزاد دیده است که مردم قشم کاملأ بدان آگاهند و نیاز است مدعی‌العموم و دستگاه قضا در این سال‌های پایانی دولت با شدت و حدت بیشتری توجه خویش را به قشم معطوف سازد.

انتهای پیام/3264/ر

نظر شما