شناسهٔ خبر: 37859619 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حداد عادل

زبان فارسی نیرومند و بالنده و زبان رسمی سه کشور است

رئیس بنیاد سعدی در ششمین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان در سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: امروز زبان فارسی نیرومند و بالنده است که در سه کشور به صورت رسمی تکلم می‌شود .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای غلامعلی حداد عادل با اشاره به گسترش دایره نفوذ زبان فارسی در جهان گفت: ترامپ وقتی می‌خواست دیگران را در منطقه از قدرت ایران بترساند تا سلاح هایش را بفروشد گفت، ما اگر دو هفته پشتیبانی خود را از شما دریغ کنیم مجبورید به زبان فارسی صحبت کنید؛ اما این روز‌ها می‌بینیم خودش هم به زبان فارسی صحبت می‌کند که این قدرت زبان فارسی را می‌رساند بیش از آنکه بخواهد قدرت کلام خودش را برساند که قدرت و حقیقتی ندارد.
وی افزود: امروز زبان فارسی نیرومند و بالنده است که در سه کشور به صورت رسمی تکلم می‌شود و در جهان کسانی هستند که آن را می‌دانند و می‌آموزند.
وی ادامه داد: زبان فارسی سرمایه بزرگ و میراث ارجمندی است که از قرن‌ها پیش به ما رسیده و زبان واسط همه اقوام شده و همچنین در گستره وسیعی از جهان زبان واسط شده است.
آقای حداد عادل گفت: شعرای ما نیز به این زبان می‌سرودند، فردوسی شاهنامه را و سعدی بوستان و گلستان خود را به این زبان سروده است، یک قرن قبل از آن حافظ به همان زبان می‌سرود.
وی افزود: فارسی هم زبان دین و هم زبان علم شده است، از زبان عربی بهره گرفته و زبان عرفان و اخلاق و عشق و عاشقی بوده اس، سرّ مقبولیت زبان فارسی را باید در این نکته آخر دانست، زبان فارسی در عرصه موسیقی طنین آهنگین و گوش نواز و خصوصیات آوایی مطلوبی دارد.
رئیس بنیاد سعدی گفت: کتاب‌هایی مانند بوستان، گلستان، شاهنامه و دیوان حافظ برخی به ده‌ها زبان ترجمه شده است که بررسی تعدد چاپ‌های آن به دیگر زبان‌ها خودش می‌تواند یک کتاب شود. جهان در این آثار فارسی یک حقیقتی را جستجو کرده است.
وی درباره اهمیت زبان فارسی و دایره نفوذ آن در جهان افزود: همانطور که ما به زیست بوم طبیعی خود اهمیت می‌دهیم، زیست بوم فرهنگی هم داریم که زبان ما اساس این زیست بوم فرهنگی است هر جا زبان فارسی وجود داشته باشد ما هم حضور داریم.
آقای حداد عادل گفت: همانطور که ما زبان دیگران را می‌آموزیم باید زبان خود را هم به دیگران بیاموزیم، زیرا قدرتمندی ما برابر است با دایره نفوذ زبانمان در جهان و هر کشوری بتواند زبان خود را بیشتر ترویج دهد موفق‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: بنیاد سعدی چند سالی است عهده دار تألیف دانش نامه زبان و ادب فارسی در شبه قاره است که این دانش نامه ۸ جلدی است و تا کنون ۵ جلد آن به چاپ رسیده است.

نظر شما