شناسهٔ خبر: 37851718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

وزیر خارجه بار دیگر زیر تیغ تندروها

اشاره: توانایی گفت‌وگو کردن شاخص مثبت در کشورهای توسعه‌یافته است. کشورهایی که می‌توانند با یکدیگر مذاکره کنند شعله جنگ و قربانی شدن مردم را پایین می‌کشند در مقابل کشورهایی که نمی‌توانند با همتایان خود وارد گفت‌وگو شوند شانس توسعه و پیشرفت را از دست می‌دهند، البته شرط ورود به گفت‌وگو داشتن شرایط برابر بین دو طرف است. آمریکا مردم ایران را با تحریم در شرایط نه‌تنها نابرابر، بلکه ا «ها تلاش می‌کنند به سیاست فشار حداکثری ادامه دهند. تا قبل از ترور شهید سلیمانی آمریکا از طریق کشورهای فرانسه، ژاپن و... پیشنهاد گفت‌وگو را مطرح می‌کرد، اما ایران اعلام کرد، شرط گفت‌وگو برداشتن تحریم ها علیه ایران است. وزیر خارجه در گفت‌وگو با مجله اشپیگل گفت: «باوجود ترور سردار سلیمانی توسط پنتاگون ایران به‌شرط اینکه ترامپ تحریم ها را بردارد امکان مذاکره محتمل است.» هرچند این درخواست از سوی ترامپ رد شد؛ اما تندروها آتش تهیه علیه وزیر خارجه را تدارک دیدند، اینان همان‌هایی هستند که از ابتدا با برجام که دستاوردهای زیادی برای ایران داشت، مخالف بودند و به دلیل این مخالفت‌ها که تندروها و اسراییل و عربستان انجام دادند سرانجام ترامپ به‌صورت یکجانبه از معاهده برجام خارج شد و ایران را زیر فشار تحریم قرارداد. تجربیات تاریخی نشان می‌دهد که جنگ‌ها مناقشات سرانجام از طریق گفت‌وگو پایان‌یافته‌اند. حالا ترامپ به‌وضوح راهبرد دیپلماتیک مذاکره را که از طرف ظریف مطرح شد، رد کرد و ثابت کرد که روش دیپلماتیک را در پیش نگرفته و می‌خواهد همچنان به سبک تروریست‌ها عمل کند. در ادامه واکنش‌ها به مصاحبه و توییت ترامپ را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان که در هفته‌نامه اشپیگل آلمان گفته بود مذاکره ایران با آمریکا غیرمحتمل نیست، به‌شرط اینکه تحریم‌ها برداشته شود، واکنش نشان داد. دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات‌متحده است، اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی.» ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا مذاکره با آمریکا را پس از ترور سردار سلیمانی غیرمحتمل می‌دانید؟» به اشپیگل گفت: «خیر. من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و متوجه واقعیات شوند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید نشسته است. آنچه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آن‌هاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و پای میز مذاکره برگردد. ما هنوز پای میز مذاکره هستیم. ایالات‌متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی داریم.»وزیر خارجه کشورمان به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد که بر اساس واقعیت‌ها سیاست‌گذاری کند نه توصیه‌های مشاوران یا مترجم‌های فارسی‌اش.محمدجواد ظریف در توئیتی با انتشار تصویر بخش‌هایی از مصاحبه خود با اشپیگل و لینک این مصاحبه به زبان انگلیسی، نوشت: «بهتر است به دونالد ترامپ توصیه شود که نظرات و تصمیمات سیاست خارجی خود را بر اساس واقعیت‌ها پایه‌گذاری کند، نه بر اساس عناوین خبرهای فاکس نیوز یا مترجمان فارسی‌اش. برای آگاهی بهتر، او می‌تواند مصاحبه کامل من را (به زبان انگلیسی) بخواند.روز شنبه ۲۵ ژانویه برابر با پنجم بهمن‌ماه نشریه آلمانی اشپیگل گفت‌وگویی از «محمدجواد ظریف» وزیرامورخارجه ایران منتشر کرد. گفت‌وگویی که بخش‌های مهم فراوان داشت اما آنچه طی چند ساعت گذشته از آن موردتوجه قرار گرفت تنها بخشی بود که ظریف به‌حکم دیپلمات بودن خود؛ مفهوم مذاکره با آمریکا را منتفی ندانست. هجمه‌ها به ظریف به‌ویژه پس از توییت عجیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت و مخالفان و منتقدان او در داخل هم با رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌نوا شدند و سیل انواع اتهامات و تهمت‌ها به‌سوی وزیرامورخارجه روان شد.

واکنش به سخنان ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال «کریستیانه هوفمان» خبرنگار اشپیگل درباره منتفی بودن مذاکره با آمریکا گفت: «من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آنچه که اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی‌مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات‌متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»این گفته‌های ظریف است که از آن با عناوین «موهون» تفسیر و برداشت صورت گرفته و وزیر امور خارجه متهم به انواع خیانت شده است. هشتک‌های فضای مجازی علیه وزیر امور خارجه از خائن نامیدن او به خون شهید قاسم سلیمانی تا درخواست استیضاح او گسترده است. پس‌ازاین هجمه‌ها ظریف در توییتی به شیطنت ترامپ واکنش نشان داد و ضمن انتشار تصویری از متن مصاحبه خود با اشپیگل، نوشت: «برای دونالد ترامپ بهتر است که اظهارات و تصمیمات سیاست خارجی خود را بر اساس واقعیات بنا کند و نه بر اساس عناوین اخبار فاکس نیوز و یا مترجمین فارسی خود. برای آگاهی بهتر، وی می‌تواند متن کامل مصاحبه من با اشپیگل به زبان انگلیسی را بخواند.»
واکنش‌ها به سخنان ظریف
علیرضا معزی، معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در حساب توییتری خود نوشت: «شباهت رفتار ترامپ و دلواپسان شگفت‌آور و نگران‌کننده است. به قول ظریف اگر عادت به خواندن متن کامل یک مصاحبه ندارند حداقل می‌توانند همان یک پاراگراف موردبحث از گفت‌وگو راکمی دقیق‌تر است بخوانند.»

مذاکره موضع حاکمیت
میان هجمه‌های توییتری مخالفان فضای مجازی، برخی هم منطق سخنان ظریف را روایت کردند و کاربران عادی فضای مجازی هم به توهین‌های عجیب کاربران فیک و حقیقی واکنش نشان دادند. «محمدجواد جمالی نو بندگانی» نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایرنا گفت: «مذاکره در قالب ۱+۵ و مسائل هسته‌ای، نه‌فقط حرف ظریف که موضع حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ ایراد از بی‌نزاکتی ترامپ است که عرف دیپلماتیک را بلد نیست.»

تاختن به ظریف 
برای شما رأی نمی‌شود
«آذر منصوری» قائم‌مقام حزب اتحاد ملت هم در توییتی نوشت: «به کسانی که بی‌رحمانه با تحریف سخنان ظریف او را تخریب می‌کنند و همین را هم بهانه حمله به او قراردادند، توصیه می‌کنم واقعیت‌های امروز ایران را ببینید و بدانید که این تاختن برای شما تبدیل به رأی نمی‌شود. دنیا عوض‌شده است و ‌نمی‌شود با برخی واژه‌ها شوخی کرد. به فردا هم‌فکر کنید.»

تغییر رفتار آمریکا
«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا هم در حساب توییتری خود نوشت: «ظریف گفته است اگر آمریکا تحریم ها را لغو کند، ایران با آمریکا مذاکره خواهد کرد. این سخن به معنی نادیده گرفتن خون سردار سلیمانی نیست، به معنی تغییر رفتار آمریکا، کنار گذاشتن جنگ اقتصادی علیه مردم ایران و بازگشت به تعهدات بین‌المللی واشنگتن ازجمله برجام است.»

غرب‌زدگی
دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین‌الملل هم در این خصوص در توییتر نوشت: «آن‌هایی باید عبرت بگیرند که به توییت یک روان‌پریش آمریکایی، بیش از پاسخ‌های وزیر خارجه میهنشان- که احترام جهانی را برانگیخته- اعتماد می‌کنند. آنها که کلمات قاتل سردار-سلیمانی به وجدشان می‌آورد و تحقیرشان می‌کند تا جاییکه ظریف را سرزنش و تحقیر می‌کنند. این است معنای غرب‌زدگی.»

گوش‌هایی برای نشنیدن
مخالفان به استناد توییت ترامپ و «نه، مرسی» او به این نتیجه رسیده‌اند که: ۱) ظریف درخواست مذاکره با آمریکا را داده است. ۲) این مذاکره از سوی ترامپ رد شده است. ۳) به استناد به این دو گزاره عزت ایران و خون شهید سلمیانی پایمال‌شده است. هرچند با خوانش دوباره سخنان ظریف می‌توان کینه‌توزی‌های موجود در کلام منتقدان داخل و خارج را دریافت اما این نوع هجمه‌ها نه ناخواسته که آگاهانه و نه تازه که قدمتی ۷ ساله دارد. به‌روزهایی که ایران در پناه برجام به‌روزهای ثبات بازمی‌گشت اما زیاده‌خواهی تاجر کاخ سفید مانع آن شد.

نظر شما