شناسهٔ خبر: 37851687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

رونمایی از معامله قـرن

اشاره: «معامله قرن» نام طرحی است که از سوی دولت دونالد ترامپ در راستای آنچه به‌اصطلاح روند صلح بین دولت فلسطین و رژیم اسرائیل خوانده‌اند، دنبال می‌شود؛ طبق این طرح که جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا آن را کلید زده است، رژیم اسرائیل، درازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. گفتنی است رهبر انقلاب روز 25 تیر 1397 در دیدار با کارگزاران حج خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها نام سیاست شیطانی خود درباره فلسطین را «معامله قرن» گذاشته‌اند اما بدانند که به فضل الهی، این معامله قرن هرگز محقق نخواهد شد.» هرچند اعلام طرح صلح ترامپ برای پایان دادن به منازعه چندین ساله اسرائیل و فلسطین طی دو سال گذشته چندین بار به تعویق افتاده است، اما این بار و در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن که امروز دوشنبه صورت می‌گیرد، دونالد ترامپ وعده داده که در این سفر از طرح خود رونمایی کند. نتانیاهو هم پیش از ترک تل‌آویو، ترامپ را بزرگ‌ترین دوست اسرائیل خواند و گفت: «معامله قرن رخدادی تاریخی و فرصتی تکرار نشدنی برای اسرائیل است.» گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طرح به‌اصطلاح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن را رخدادی تاریخی و فرصتی تکرار نشدنی برای اسرائیل خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المیادین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی پیش از سفر به واشنگتن و دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره طرح موسوم به معامله قرن اظهار کرد: من با ترامپ و تیمش سه سال است که درباره نیازهای بسیار حیاتی امنیتی و ملی‌مان صحبت می‌کنم. نیازهایی که لازم است در هرگونه راه‌حل سیاسی لحاظ شود. وی افزود: در کاخ سفید با گوش‌های شنونده به این نیازها مواجه شدم. طرح صلح خاورمیانه که دولت آمریکا به‌زودی آن را منتشر خواهد کرد، یک طرح تاریخی است. برای اولین بار در تاریخ چنین فرصتی برایمان وجود دارد و نباید آن را از دست بدهیم. ما امروز در کاخ سفید بزرگ‌ترین دوست اسرائیل راداریم و به همین دلیل امروز فرصت بزرگی است. رسانه‌های عبری زبان شنبه اعلام کردند که نتانیاهو دوشنبه و سه‌شنبه جاری با ترامپ دیدار خواهد کرد. این در حالی است که پیش‌ازاین اعلام‌شده بود که دو طرف سه‌شنبه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

چشم‌اندازهای سیاسی
اعلام طرح صلح ترامپ برای پایان دادن به منازعه چندین ساله رژیم صهیونیستی و فلسطین طی دو سال گذشته چندین بار به تعویق افتاد. بخش سیاسی این طرح منتشرنشده اما جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ در اوایل تیرماه از بخش اقتصادی طرح معامله قرن رونمایی کرده بود که شامل سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۰ میلیارد دلار می‌شود. در همین راستا، یک منبع آگاه از ایده‌های تیم معامله قرن گفت: اطلاع‌رسانی به نتانیاهو و گانتس درباره جزئیات معامله قرن باهدف رد این ایده صورت گرفته است که ترامپ طرفدار یکی از دو نامزد تصدی پست نخست‌وزیری اسرائیل است. پس از موافقت گانتس با دعوت ترامپ، واصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) دراین‌باره اظهار کرد: حزب آبی سفید و لیکود دوروی یک سکه هستند و ائتلافی میان آمریکا و احزاب اسرائیلی شرکت‌کننده در انتخابات کنست وجود دارد. وی به رویترز گفت: معامله قرن را نخواهیم پذیرفت و هیچ قدرتی وجود ندارد که ملت فلسطین را وادار به چشم‌پوشی از حق‌وحقوق و اصولشان در تأسیس کشور مستقل به مرکزیت قدس کند.
طرحی برای خاورمیانه
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در سخنانی درباره طرح صلح واشنگتن برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن اعلام کرد که احتمالاً پیش از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سه‌شنبه هشتم بهمن از این طرح رونمایی کند. وی دراین‌باره مدعی شد: طرح صلح واشنگتن برای خاورمیانه یک طرح بزرگ است. فلسطینی‌ها ممکن است در ابتدا به این طرح واکنش منفی نشان دهند، ولی این طرح به نفع آن‌ها است و واقعاً کارساز خواهد بود. در همین حال، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت که ترامپ از نتانیاهو و بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی سفید و رقیب انتخاباتی نتانیاهو دعوت کرده است تا در کاخ سفید طرح معامله قرن را بررسی کنند.

تشدید درگیری با فلسطینیان
تحلیلگر نظامی اسرائیلی تأکید کرد، دیدار هم‌زمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر ائتلاف آبی‌-سفید با رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن به‌منظور رونمایی از معامله قرن ممکن است به تشدید تنش و درگیری‌ها در کرانه باختری، نوار غزه و اردن منجر شود. به گزارش ایسنا، رون بن یشای، تحلیلگر نظامی اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت تصریح کرد که هر اقدام سیاسی یک‌جانبه از سوی رژیم صهیونیستی اوضاع را بدتر و متشنج‌تر خواهد کرد. بن یشای اشاره کرد که فلسطینیان با این طرح مخالفت خواهند کرد و جامعه بین‌الملل نیز به‌راحتی آن را نخواهد پذیرفت و کشورهای اسلامی و عربی هم حمایت‌های لازم را از آن به عمل نمی‌آورند.

بخشی از جزئیات طرح
در آستانه انتشار بخش سیاسی طرح موسوم به معامله قرن توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، چند منبع دیپلماتیک در واشنگتن بخشی از جزئیات این طرح را فاش کردند. به گزارش ایسنا، سایت شبکه العربیه در گزارشی درباره طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن که قرار است  بخش سیاسی آن تا روز سه‌شنبه توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام شود، به نقل از چند منبع دیپلماتیک در واشنگتن فاش کرد، ترامپ قصد دارد که هفته جاری الحاق شهرک‌های صهیونیستی به اراضی اشغالی را به‌عنوان یک واقعیت و با توجه به نیاز امنیتی رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد. طبق گفته این منابع، دولت آمریکا در مقابل خواستار آغاز مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیل می‌شود. بر اساس گزارش العربیه تمامی اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که دولت آمریکا الحاق شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری به اراضی اشغالی را به‌عنوان یک واقعیت غیرقابل‌برگشت خواهد پذیرفت؛ یعنی آنچه تاکنون صهیونیست‌ها از زمان اشغال کرانه باختری تحمیل کرده‌اند، غیرقابل تغییر خواهد بود. طبق اطلاعات العربیه، دولت ترامپ در را بر روی تشکیل کشور فلسطین و به رسمیت شناختن آن باز می‌گذارد اما این کشور موضوع مذاکرات میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی خواهد بود  و تشکیل آن تنها پس از به رسمیت شناختن الحاق بیش از ۵۰ درصد از اراضی کرانه باختری به اراضی اشغالی امکان‌پذیر خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما