شناسهٔ خبر: 37850509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد؛

ضرورت دریافت عوارض آلایندگی برای بهبودبخشی به وضع محیط زیست

اراک- مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بر ضرورت دریافت عوارض آلایندگی به منظور انجام اقدامات لازم برای بهبودبخشی به وضعیت محیط زیست تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا میرزایی روز یکشنبه در نشست استاندار با سمن‌های محیط زیستی استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: سمن‌های محیط زیستی استان به مصوبه ۲۱۲ و ۳۱۲ مورخ ۱۶ اسفند سال ۹۰ هیأت وزیران تحت عنوان برنامه کاهش آلودگی هوای ۸ کلانشهر کشور که متشکل از ۲۲ بند است توجه کنند.

وی ادامه داد: سمن‌های محیط زیستی استان همچنین به تصویب نامه هیأت وزیران در ۲۷ تیرماه امسال که مبنی بر دستورالعمل اعلام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در شرایط زمانی و مکانی اضطرار آلودگی هوا و همچنین به قانون هوای پاک مصوب ۲۳ مرداد ماه سال ۹۶ و بند ۱۸ آنکه به عوارض آلایندگی اشاره دارند، توجه کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: بر اساس دستور العمل، اداره کل هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل وضعیت آلودگی را اعلام کند و ۱۲ ساعت قبل آن نیز دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند که شرایط اضطرار برای چه کسانی خطرناک است.

میرزایی با اشاره به خراب بودن دستگاه سنجش آلودگی هوا مربوط به یکی از مناطق اراک عنوان کرد: این دستگاه خارجی بود و با خریداری دستگاه ایرانی مشابه آن در حال بررسی قابلیت آن هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: نمی‌توان آلودگی هوا را کتمان کرد. این موضوعات کاملاً شفاف است و بر اساس دستور العمل سازمان محیط زیست کشور باید میانگین برای آن تعیین شود و نمی‌توان لحظه‌ای تصمیم گیری کرد. هنگامی که شاخص آلودگی هوا بالاتر از ۱۸۰ قرار گرفت باید تعطیلی اعلام شود که البته این مساله در کارگروه آلودگی هوای اراک تصمیم گیری می‌شود.

وی افزود: اینکه مقاطع ابتدایی اراک به دلیل آلودگی تعطیل شده‌است به دلیل تصمیم گیری کارگروه و نظر دانشگاه علوم پزشکی بوده است با اینکه اطلاع رسانی باید توسط دبیر یا رئیس کارگروه آلودگی هوا اعلام شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان داشت: با دریافت عوارض آلایندگی به محیط زیست کمک می‌شود و به نفع شهرداری‌ها است یعنی هر اندازه ابزار بیشتری برای سنجش آلودگی هوا در اختیار محیط قرار گیرد برای شهرداری‌ها منفعت دارد.

وی در ارتباط با خروج شرکت پتروشیمی از لیست آلاینده‌ها گفت: قانون گذار پارامترهایی را برای بررسی آلودگی این صنایع تعیین کرده و سازمان بازرسی نیز نزدیک به سه ماه است که به این قضیه ورود پیدا کرده و اعلام کرد که محیط زیست در این راستا تخطی نکرده و وضعیت آلایندگی بهتر شده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: نیروگاه حرارتی شازند ۵۰ تن گوگرد در روز از یک چهارم سوخت تولیدی کشور استحصال می‌کرد در حالی که اکنون روزانه ۷۰۰ تن استحصال می‌کند.

میرزایی اظهار کرد: چرا باید این باور را در مردم القا کنیم که هوای اراک آلوده است؟ باید بر اساس شاخص و دیتا این موضوع بیان شود. تکنولوژی شرکت ماشین سازی تغییر کرده و به سمت مسائل الکترونیکی سوق پیدا کرده است. شرکت آلومینیوم سازی تعهدات خود را انجام داده است.

وی گفت: بر مبنای باید و نباید هیچ رسانه‌ای تصمیم گیری نمی‌کنیم. قانون گذار شاخص تعیین کرده که بر مبنای آن میزان آلودگی هوا اعلام می‌شود.

نظر شما