شناسهٔ خبر: 37822989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت یک نماینده زن از موانع قانون‌گذاری درباره مطالبات زنان

تهران- ایرناپلاس- یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این فراکسیون با پیگیری مطالبات زنان از دولت و دیگر نهادها و تلاش برای قانونی شدن آنها توانسته به آگاهی‌بخشی در زمینه زنان کمک کند، می‌گوید: حد ایده‌آل کار، صرفاً مستلزم باور بنده و دیگر اعضای فراکسیون نیست، بلکه عزمی گسترده‌تر را می‌طلبد.

صاحب‌خبر -

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد فراکسیون زنان در مجلس دهم به ایرناپلاس می‌گوید: فراکسیون زنان با وقوف کامل نسبت به مسائل موجود جامعه در موضوع زنان و با دغدغه بسیار نسبت به خلأهای قانونی و مشکلات حوزه اجرا، با توجه به نو شدن و تغییرات جامعه، مسائل زنان را به جد، پیگیر بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: البته این فعالیت‌ها مورد نقد و بررسی نیز قرار گرفته است که جای بسی خرسندی است؛ چراکه تنها زمانی که کاری به‌صورت قوی، با توجه بسیار و گسترده صورت می‌گیرد، مورد توجه و نقد قرار می‌گیرد.

این عضو فراکسیون زنان می‌افزاید: ما مطالبات مرتبط با استخدام و به‌کارگیری مدیران زن، فعالیت‌های ورزشی بانوان، اشتغال و بیمه زنان، زنان سرپرست خانوار، تابعیت فرزندان زنان ایرانی با شوهر خارجی، تأمین امنیت زنان، سرپرستی فرزندانشان و حمایت از کودکان و نوجوانان را پیگیری کرده‌ایم.

تلاش برای نو شدن و همراهی با تغییرات اجتماعی

وی با بیان اینکه «فراکسیون با پیگیری و مطالبه از دولت و نهادهای دیگر و تلاش برای قانونی شدن آنها توانسته به آگاهی‌بخشی در زمینه زنان کمک کند»، تصریح می‌کند: فراکسیون زنان مجلس دهم توانسته در این موضوعات به بهبود وضعیت زنان کمک کند. البته حد ایده‌آل آن، صرفاً مستلزم باور بنده و دیگر اعضای فراکسیون نیست، بلکه عزمی گسترده‌تر را می‌طلبد. برخی از این مطالبات محقق شده و برخی دیگر فعلاً به نتیجه مطلوب نرسیده است و همچنان مورد خواست و پیگیری قرار می‌گیرد تا در آینده‌ای نزدیک، باورها و پیگیری‌هایمان، جامه‌ عمل بپوشند.   

نماینده تهران مهم‌ترین طرح‌ها و لوایحی را که توسط فراکسیون زنان پیگیری شده است این‌گونه تشریح می‌کند: به جریان افتادن ﻻﻳﺤﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ اﻣﻨﻴﺖ زﻧﺎن، ﻃﺮح ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﻣﻌﻠﻮلاﻦ که با هدف ﻣﻮﻇﻒ ﻧﻤﻮدن دوﻟﺖ ﺑﺮای ﺗﺪارک زمینه‌های ﻻزم ﻣﻌﻠﻮﻻن ﺑﺮای ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺣﻘﻮق و حمایت‌های ﻻزم از آﻧﻬﺎ اراﺋﻪ و مصوب ﺷﺪ. ﻃﺮح اﻓﺰاﻳﺶ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻦ ﻗﺎﻧﻮنی ازدواج و مقابله با ﻛﻮدک ﻫﻤﺴﺮی که متأسفانه به‌رغم همه تلاش‌ها و دیدارها، در نهایت ناباوری، توسط نمایندگان رد شد؛ به همین جهت با طرح جدیدتر و جامعی پیگیر این موضوع مهم که منشأ آسیب‌های اجتماعی بسیار است، هستیم. تصویب لایحه اعطای ﺗﺎﺑﻌﻴﺖ ایرانی برای ﻓﺮزﻧﺪان ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺎدران اﻳﺮانی و پدران خارجی ازجمله نتایج پیگیری‌ها و رایزنی‌های فراکسیون زنان بود که در راستای اعتماد زنان و سلامت جامعه ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی، طرح اﺻﻼح ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬرﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮای تسهیل در ﺧﺮوج ورزﺷﻜﺎران و ﻧﺨﺒﮕﺎن زن از ﻛﺸﻮر که در ﭘﻲ ﺑﺮوز ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﺑﺮای خروج برخی خانم‌های ورزشکار تدوین شد و موارد اضطرار ماده ۱۸ قانون صدور گذرنامه را اعلام نمود. اولویت مادران در قیمومیت فرزندانشان و گسترده شدن اختیاراتشان در امور مالی فرزند، پس از فوت همسر، که به تصویب کمیسیون حقوقی رسید و هم‌اکنون در انتظار مطرح‌شدن آن در صحن هستیم. ﻃﺮح ﺗﺸﺪﻳﺪ ﻣﺠﺎزات اﺳﻴﺪﭘﺎشی که مصوب مجلس شد. ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ اﻧﺠﺎم ﻃﺮح ﺗﺤﻘﻖ ﻣﺎده ۱۰۱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ مبنی بر لزوم ارﺗﻘﺎی ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺳﺎزﻣﺎنی زﻧﺎن و رﻋﺎﻳﺖ ﻋﺪاﻟﺖ ﺟﻨﺴﻴتی و رﻓﻊ ﺗﺒﻌﻴﺾ از دیگر اقدامات مهم فراکسیون زنان بوده است.

ذوالقدر با اشاره به اینکه در مباحث بودجه نیز دغدغه مسائل زنان همچنان مورد توجه فراکسیون بوده است، می‌گوید:  اجرایی نمودن سیاست‌های کاهش فقر و حمایت از زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست، اولویت آزادی زنان زندانی، موضوع بیماران خاص  و معلولان، اقشار آسیب‌پذیر و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای سیاست‌های تشکیل و تعالی خانواده، تحقق برنامه‌های اشتغال‌زایی همواره صورت پذیرفته است.

برخی استیضاح‌ها عامل تشنج است

این عضو فراکسیون امید، درباره کاستی‌ها و نقاط قوت این مجلس تصریح می‌کند: وظیفه مجلس، قانون‌گذاری، نظارت بر حسن اجرای قوانین و در نتیجه نظارت بر عملکرد مدیران و ارتباط با مردم است؛ البته شناخت خلأها و نیاز مردم بسیار اهمیت دارد تا آنچه لازم است تصویب شود و نظارت‌ها به حسن اجرا بینجامد. در این راستا با توجه به تراکم قوانین و وجود قانون‌های متروک، مجلس دهم سعی در پالایش و تنقیح قوانین در حوزه‌های مختلف داشته است که از جمله نقاط قوت این مجلس است. اصلاحات جدید و مورد نیاز در لوایح بودجه سالانه در خصوص مسائل مختلف از جمله مسائل بهداشت و درمان، آموزش و فرهنگ و مقابله با فقر و آسیب‌های اجتماعی از دیگر فعالیت‌های مثبت این مجلس بوده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس دهم به‌خوبی بر نیازهای جامعه، اوضاع اقتصادی و منافع ملی اشراف داشته است، می‌گوید: در تصویب بسیاری از لوایح، طرح‌ها و کنوانسیون‌ها اقدامات مؤثری انجام داده است؛ هرچند در تصویب نهایی و اجرا نیازمند همکاری دیگر نهادهاست. عدم همکاری لازم در تصویب برخی طرح‌ها چون مقابله با کودک همسری و درک شرایط امروزه و کمک به ازدواج درست و پایدار، به عدم تصویب برخی طرح‌های مورد نیاز جامعه انجامید؛ اگرچه فراکسیون زنان همچنان جهت نیل به نتیجه در حال رایزنی و تلاش است.

وی در این راستا تأکید می‌کند: همچنین طرح برخی استیضاح‌ها نیز نه‌تنها کمک‌کننده نیست، بلکه خود عاملی بر ایجاد تزلزل و تشنج است. یک مجلس توانمند، مجلسی است که هدایتگر دولت باشد. باید مطابق زمان و شرایط جامعه، برخی امور با همدلی، وحدت و تعامل و مساعدت رتق‌وفتق شود.   

نظر شما