شناسهٔ خبر: 37821118 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیدافقهی: تظاهرات عراق سیلی دیگری بر صورت ترامپ بود

تحلیلگر مسائل منطقه تظاهرات روز جمعه در عراق را یک رفراندوم خواند و گفت: این دومین سیلی‌ای بود که بر چهره ترامپ و همپالگی‌های او نواخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، «سید هادی سید افقهی» تحلیلگر مسائل منطقه، تظاهرات مردم عراق علیه حضور نظامی آمریکا را رفراندومی علیه آمریکا توصیف کرد.

سید افقهی در گفت‌وگو با گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت: راهپیمایی دیروز یک راهپیمایی معمولی نبود و به دعوت یک فرد هم نبود، درست است به نام مقتدی صدر رقم خورد؛ ولی قبل از اعلام این راهپیمایی، اجماعی بین تمام نیروهای معارض و جریان‌های سیاسی و گروه‌های جهادی همچون گردان‌های بدر، عصائب اهل الحق، نجبا و حزب‌الله عراق که اخیرا دو گردان آن یعنی تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ مورد تهاجم هوایی رژیم تروریستی آمریکا قرار گرفتند، که مخالف حضور آمریکا و جنایاتش در منطقه هستند، ایجاد شده بود.

سیدافقهی بیان کرد: این راهپیمایی، دعوتی عمومی و یک رفراندوم بود؛ چون براساس برآوردهای اعلام شده حدود سه الی چهار میلیون جمعیت حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش‌هایی که دشمنان و ناوگان رسانه‌ای دشمن صورت دادند و سعی در تقلیل این عدد و کم اهمیت جلوه دادن آن و این حضور کیفی و کمی داشتند، ولی این حقیقت خود را به تمام رسانه‌های جهان تحمیل کرد.

به گفته سیدافقهی این دومین سیلی اجتماعی، مردمی و انقلابی بود که بعد از بمباران پایگاه عین الاسد در عراق به چهره ترامپ و همپالگی‌های او نواخته شد. 

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه این تظاهرات آغاز مرحله نوینی در سیر تحولات سیاسی، امنیتی و راهبردی عراق خواهد بود، گفت: مطالباتی در پایان این راهپیمایی مطرح شد از جمله بسته و جمع شدن تمام پایگاه‌های آمریکایی در عراق، تعطیل و ملغی کردن تمام قراردادهای دولت عراق با شرکت‌های امنیتی آمریکا مثل بلک واتر و ... و مهلت دادن به دولت عراق که هر چه زودتر باید وارد مذاکره با آمریکا شود و آمریکایی‌ها به مرور زمان نیروهای خودشان را خارج کنند و اگر این اتفاق نیفتد، به نحو دیگری با آمریکا و نیروهای آمریکایی و حضور آمریکا در منطقه رفتار خواهد شد. 

سیدافقهی درباره پیام این تظاهرات نیز خاطرنشان کرد: آمریکا یک کشور متجاوز است و مانع پیشرفت و پیشبرد عمران، آبادی و توسعه سیاسی و اقتصادی عراق است، حضور آمریکا در عراق جز ویرانگری، فتنه انگیزی، جنگ‌های داخلی، حمایت از تروریسم، تلاش برای به غارت بردن ثروت نفت عراق و همچنین تقسیم و تجزیه عراق و ایجاد درگیری‌های شیعی - شیعی و شیعه - سنی چیز دیگری به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه حضور آمریکا به هیچ وجه قابل توجیه و تحمل نیست، اظهار داشت: اگر آمریکا از عراق خارج نشود، مردم عراق با همان شیوه‌هایی که اوباما در سال ۲۰۱۱ بالاخره مجبور شد نیروهایش را از عراق خارج کند، آمریکایی‌ها را با همان شیوه و خسارت بیشتر، وادار به خروج از عراق خواهند کرد.

انتهای پیام/ص

نظر شما