شناسهٔ خبر: 37814736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بحران در اطلاعیه های ستاد مدیریت بحران استان ایلام

عصر روز جمعه ستاد مدیریت بحران استان در اطلاعیه‌ای کلیه مقاطع تحصیلی، مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی را در روز شنبه تعطیل اعلام و صبح روز شنبه در اطلاعیه جدیدی آغاز فعالیت مدارس را ۹ صبح اعلام کرد که موجب بلاتکلیفی دانش آموزان و والدین شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - ایلام: بر اساس تعاریف علمی، مدیریت بحران علمی کاربردی است که به‌وسیله مشاهده سیستماتیک بحران‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها در جستجوی یافتن ابزاری است که بتوان از بروز بحران‌ها، پیشگیری کرد و یا در صورت بروز بحران در راستای کاهش اثرات آن، آمادگی لازم امدادرسانی سریع و بهبودی اوضاع وجود داشته باشد.

 

در هفته گذشته استان‌های غرب کشور با ورود توده‌ هوای بارش زا (برف) با هسته سرد مواجه بودند و از اوایل هفته نیز شاهد بارش برف در مناطق کوهستانی استان و مناطق برف‌گیر استان ایلام بودیم، ورود توده‌هوای سرد در روز سه‌شنبه به استان و بارش برف در شهرها و بخش‌های شمالی استان موجب تعطیلی مدارس مقاطع ابتدایی روز چهارشنبه 2 بهمن‌ماه سال جاری و تأخیر در آغاز فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استان ایلام شد.

 

بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استان ایلام در روز چهارشنبه 2 بهمن با توجه به بارش برف و لغزندگی معابر، بنابر تصمیم این ستاد، کلیه مقاطع تحصیلی و آموزشی به‌جز مقاطعی که امتحان نهایی دارند، در شهرستان‌های ایلام، ایوان، ملکشاهی، بخش کارزان و منطقه آسمان‌آباد در نوبت صبح تعطیل بوده و فعالیت ادارات به‌جز ادارات امدادی و خدمات رسان با یک ساعت تأخیر آغاز گردید.

 

پنج‌شنبه و جمعه در استان ایلام تعطیل بوده و پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از ورود توده‌هوای بسیار سرد به استان ایلام داشت که بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، این برودت هوا در طی سال‌های اخیر کم‌سابقه پیش‌بینی‌شده بود، ستاد مدیریت بحران استان ایلام به ریاست استاندار محترم و اعضای این ستاد در روز جمعه 4 بهمن تشکیل جلسه داده و استاندار محترم در این نشست ضمن اعلام آماده‌باش ستاد بحران استان تأکید داشته‌اند که در ستاد بحران نباید تحت تأثیر فضای احساسی تصمیم گرفت و خروجی اخبار و اطلاعات ستاد بحران باید بر اساس داده‌های دستگاه‌های تخصصی باشد.

 

«قاسم سلیمانی دشتکی» در این نشست، خواستار دقت نظر در اعلام پیش‌بینی‌های هواشناسی شده و بیان داشت: معمولاً بر اساس این پیش‌بینی‌ها، مردم و مسئولان برنامه‌ریزی می‌کنند، بنابراین لازم است در اعلام و صدور اطلاعیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران دقت نظر بیشتری انجام شود.

 

خروجی این نشست، صدور اطلاعیه‌ای در عصر روز جمعه از سوی ستاد مدیریت بحران استان با این مضمون بود که بر اساس مصوبه ستاد بحران به ریاست استاندار و با توجه به ورود سامانه بارشی و برودت هوا مقرر شد:

 

*کلیه مقاطع تحصیلی، مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی فردا صبح شنبه ۵ بهمن ۹۸ نوبت صبح در شهرستان‌های ایلام، ایوان، ملکشاهی، بخش کارزان، آسمان‌آباد و شهر سرابله تعطیل می‌باشند.

*همچنین فعالیت ادارات و بانک‌های مناطق یادشده ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و این تأخیر شامل دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان نمی‌شود.

 

به‌طورقطع در این شرایط بسیاری از والدین که فرزند مدرسه‌ای دارند بر اساس این اطلاعیه که در تمام کانال‌های خبری، خبرگزاری‌ها، فضای مجازی و صداوسیما منتشرشده است و بر اساس ذهنیت تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و همچنین تأخیر در آغاز به کار و فعالیت دستگاه‌های اجرایی، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که فرزندانشان یک روز تعطیل را در خانه خواهند گذراند و خود نیز با تأخیری یک‌ساعته به محل کار مراجعه می‌کنند و با خیالی آسوده سر بر بالین گذاشته و برای صبح روز شنبه که تعطیل است، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در خصوص رساندن فرزندان به مدرسه چه به‌صورت خودروی شخصی و یا سرویس مدارس نخواهند داشت، از سوی دیگر نیز بسیاری از مراکز آموزش عالی استان و دانشگاه‌ها پیرو اطلاعیه ستاد بحران، امتحانات را لغو و یا مراکز آموزش عالی را تعطیل اعلام کردند.

 

اما داستان اینجا جالب می‌شود که مدیریت بحران استان ایلام در اطلاعیه‌ای جدیدی که صبح روز شنبه در کانال‌ها، فضای مجازی و رادیوی ایلام پخش شد، تعطیلی مدارس را منتفی و بر اساس این اطلاعیه مدارس از ساعت 9 صبح فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند کرد که علت این تغییر نظر ستاد مدیریت بحران استان نیز گزارش اشتباه هواشناسی اعلام‌شده که متن این به شرح زیر است:

 

اطلاعیه ستاد بحران استان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، در پی گزارش اشتباه هواشناسی استان ستاد مدیریت بحران استان اطلاعیه‌ای به این شرح صادر کرد:

بسمه‌تعالی

 

در پی گزارش اشتباه هواشناسی استان که درنتیجه منتج به اعلام تعطیلی کلیه مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی شهرستان‌های ایلام، ایوان، ملکشاهی، بخش کارزان، دهستان آسمان‌آباد و شهر سرابله در نوبت صبح امروز شد، به این وسیله ضمن عذرخواهی، این تصمیم اصلاح می‌شود و صرفاً این تعطیلی برای مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های مناطق مذکور اعلام می‌گردد و مابقی مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی این مناطق از ساعت ۹ صبح شروع می‌شود. ستاد مدیریت بحران استان

 

این دو اطلاعیه و دوگانگی در تصمیم‌گیری ستاد مدیریت بحران استان از صبح امروز شنبه (5 بهمن) موجب نگرانی و اضطراب بسیاری از خانواده‌ها در مناطق اعلام‌شده در این اطلاعیه گردید، چراکه خانواده‌های دارای فرزند مدرسه‌ای بر این گمان بوده‌اند که روز شنبه تعطیل است و فرزندشان یک روز تعطیل را در خانه می‌گذراند، به‌طور طبیعی هم برنامه‌ریزی برای رساندن فرزندانشان به مدارس در روز شنبه نداشته‌اند، اما به‌یک‌باره صبح روز شنبه با اطلاعیه جدیدی مواجه شده که مدارس تعطیل نیست و با یک ساعت تأخیر فعالیت آن‌ها آغاز می‌شود و این امر موجی از سردرگمی، هم در میان والدین و اولیای دانش آموزان، هم در میان مدیران و معلمان مدارس ایجاد می‌کند، از یک‌سو دانش آموزان در ساعت 9 صبح آماده مدرسه رفتن نشده‌اند، ساعت آغاز فعالیت دستگاه‌های اجرایی 9 صبح اعلام‌شده و والدین نیز، به طبع بر همین اساس برای حضور در محل کار برنامه‌ریزی کرده‌اند، مدیران مدارس و معلمان نیز بر مبنای همان اطلاعیه تعطیلی مدارس در خانه‌مانده‌اند و همین موضوعات یک نوع بلاتکلیفی و سردرگمی میان خانواده‌ها، دانش آموزان، مدیران و معلمان مدارس ایجاد کرد.

 

در اطلاعیه صبح امروز ستاد مدیریت بحران استان دلیل اعلام تعطیلی مدارس در روز شنبه را گزارش اشتباه هواشناسی بیان کرده که در نوع خود بسیار تأمل‌برانگیز و جالب است و خود حاوی نکاتی و سؤالاتی قابل‌تأمل است که چرا باید هواشناسی اشتباه کند؟ چرا تصمیمات بر اساس گزارش اشتباه باید گرفته شود؟ چرا اگر تصمیمی گرفته می‌شود، جوانب و عواقب آن در نظر گرفته نمی‌شود؟

 

همان‌گونه که استاندار محترم در نشست ستاد مدیریت بحران روز جمعه هم به آن اشاره‌کرده بودند در ستاد بحران، نباید تحت تأثیر فضای احساسی تصمیم گرفت! چرا اصلاحیه‌ای که در این تصمیم در آن لحاظ شده است زودتر اطلاع‌رسانی نمی‌شود که  موجب سردرگمی والدین، فرزندان، مدیران مدارس و معلمان نگردد؟

 

و نکته بعدی که نباید از آن غافل شویم اعلام مقصر دانستن هواشناسی در پیشی بینی هوای روز شنبه است، اینکه در اطلاعیه دیگری عدم تعطیلی مدارس اعلام شود و دستگاه اجرایی دیگری را مقصر دانسته شود، خود یک نوع تصمیم احساسی است.

 

یکی از اقدامات مؤثر هواشناسی پیش‌بینی، وضعیت آب‌وهوا، بارندگی و برودت هوا، طوفان و ریز گردها و بروز سیل است که بر اساس این پیش‌بینی‌ها می‌توان تصمیمات و اقداماتی برای جلوگیری از خسارات و نیز سلامت مردم اتخاذ کرد که البته لازم است این پیش‌بینی‌ها، دقیق و متقن باشد که تصمیم‌گیری‌ها نیز بر اساس آن، تصمیم‌گیری‌های درستی باشد.

 

امروزه بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد افراد جامعه بر محوریت پیش‌بینی‌های هواشناسی است و لازم است که هواشناسی در استان به سمت پیش‌بینی‌ها دقیق حرکت کند که این‌گونه موجب تصمیم‌گیری‌های شک دار و بلاتکلیفی مردم نشود و ضروری است با تجهیز امکانات و بهره‌گیری از فناوری‌های روز در اعلام دقیق پیش‌بینی‌های هواشناسی بکوشند.

 

به‌هرحال گذر از گزارش اشتباه هواشناسی که حتماً مسئولان این اداره کل نیز دلایل و نکاتی برای آن دارند، عدم هماهنگی میان دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان در این موضوع قابل‌لمس است و لازم است تصمیماتی که اتخاذ می‌شود با هماهنگی بین اعضای ستاد و بر اساس گزارش‌های صحیح باشد و همچنین ستاد مدیریت بحران بهتر بود با عدم‌اصلاح اطلاعیه قبلی، موجب بلاتکلیفی دانش آموزان، والدین، معلمان و دانشجویان نمی‌شد که آسیب این اصلاحیه از اعلام تعطیل بودن روز شنبه بسیار بیشتر بوده است.

پایان پیام/ 92

نظر شما