شناسهٔ خبر: 37812239 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حس رقابت در صنعتگران کردستانی تقویت می شود

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان کردستان گفت: حس رقابت در صنعتگران کردستانی با ارتقای آموزش های تخصصی تقویت می شود.

صاحب‌خبر -

خسرو قاضی زاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ارتقای سطح آموزش صنایع‌دستی در مراکز آموزشی و ایجاد حس رقابت در تولیدات صنایع‌دستی، ازجمله برنامه‌های آتی حوزه صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع است.
وی سپس آموزش را یکی از مولفه های اصلی در بحث ترویج و رونق صنایع دستی برشمرد و افزود: ارزیابی تولیدات براساس آخرین استانداردهای موجود، هدفمند کردن دوره‌های آموزشی مطابق با نیازها و شرایط موجود صنایع‌دستی در استان و کشور و ارائه نظریات کارشناسی و راهکارهای اجرایی برای توسعه صنایع‌دستی از طریق پروژه‌های تحقیقاتی از دیگر برنامه‌های این معاونت برای ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات صنایع دستی استان است.
سرپرست معاونت صنایع‌دستی کردستان ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و نمایش توانمندی‌های استان‌های مختلف کشور و گردهمایی پیشکسوتان هنرهای سنتی در کنار هنرآموختگان و وارثان این هنر و صنعت ملی، علاوه بر بازاریابی محصولات صنایع‌دستی، بهترین فرصت برای تشویق و ترغیب و تقویت حس رقابت برای عرضه بیشتر و بهتر محصولات را برای صنعتگران فراهم می کند.

 ۲۵ رشته صنایع دستی در کردستان ثبت ملی شده است

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ رشته فعال صنایع دستی در کردستان وجود دارد که از این تعداد ۲۵ رشته ثبت ملی شده اند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: این صنایع دستی ثبت ملی شده رشته هایی همچون گلیم سنه، خراطی سنتی، شالبافی، نازک کاری، ارغوان بافی، روش ساخت پستک بانه، اروسی سازی، هنر رنگرزی گیاهی، مهارت در کلاش بافی، سفال گری سنتی و ... را شامل می شود.

وی سپس با اشاره به اینکه امسال ۱۱ اثر صنایع دستی استان را برای دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای یونسکو معرفی کرده ایم، ادامه داد: هم اکنون ۱۰ اثر صنایع دستی استان کردستان دارای مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای یونسکو هستند که امیدواریم با انتخاب آثار ارسالی این تعداد افزایش یابد.

قاضی زاده وجود صنعتگران خبره در رشته های مختلف صنایع دستی استان را یکی از امتیازات مهم در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۳۹ اثر از آثار صنعتگران رشته های مختلف صنایع دستی کردستان، موفق به دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای ملی شده اند.

حضور هنرمندان کردستانی در ۱۷  نمایشگاه صنایع دستی

سرپرست معاونت صنایع دستی استان گفت: در راستای حمایت از صنعتگران، هنرمندان و نیز اشاعه، توسعه و ترویج صنایع دستی استان، ۳۵ نفر صنعتگر و هنرمند کردستانی، دست ساخته های خود را در ۱۷نمایشگاه صنایع دستی سایر استانهای کشور به نمایش گذاشتند.

وی افزود: هنرمندان و صنعتگران استان در رشته های نازک کاری، کلاش بافی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم بافی، البسه محلی، سراجی سنتی، چاپ باتیک و منبت چوب،  در نمایشگاه های مختلف حضور یافتند.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: در استان نیز  ۱۱ نمایشگاه صنایع دستی برگزار شده که تعداد ۱۰۵ صنعتگر درون استانی بصورت رایگان در این نمایشگاه ها مشارکت داشته اند.

انتهای پیام

نظر شما