شناسهٔ خبر: 37809061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نایب رئیس اول کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

انتقال شفافیت به بازارها با عرضه فراگیر کالاها در بورس کالا

صاحب‌خبر -

نایب رئیس اول کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: عرضه فراگیر کالاها در بورس کالا در وهله نخست یک معیاری برای حجم عرضه و تقاضای داخلی و به عبارت بهتر میزان مصرف داخل است. در این بین با توجه به شفافیت داده‌ها می‌توان حجم مازاد مصرف را مشخص کرد و بدون خلل در تولید داخل؛ اقدام به صادرات کرد. در صورت تحقق این اتفاق شاهد انتقال صحیح شفافیت بازار سرمایه به کل بازارها خواهیم بود.محمدعلی میرزاییان در گفت‌وگو با «کالاخبر» عنوان کرد: با گذشت بیش از ۱۶ سال از راه اندازی نخستین بورس کالایی در کشور اما کماکان شاهد هستیم که برخی شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مهم و واسطه ای حضور مستمری در بورس ندارند که این موضوع با اهداف مسوولان در خصوص شفافیت حداکثری در اقتصاد و برنامه ریزی برای سلامت اقتصادی در تضاد است.وی افزود: در مورد محصولاتی که شرکت‌های بزرگ و کوچک وارد بورس کالا شده‌اند شاهد یک شفافیت و استانداردسازی در کالاها هستیم که همین امر عاملی برای ورود فراگیر همه تولیدکنندگان مهم کشور در بورس کالا است.
به گفته میرزاییان، بورس کالا زمانی می‌تواند سیستم واسطه‌گری‌های مخرب را در بازار کالا از بین ببرد که اغلب تولیدکننده‌ها و مصرف کنندگان وارد این بورس شوند. در واقع اینکه برخی تولیدکنندگان یک محصول بورسی کماکان در بازارهای غیررسمی اقدام به مبادله می‌کنند خود می‌تواند به غیرشفاف شدن بازارها منجر شود.نایب رئیس اول کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به نقش بورس کالا در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: عرضه فراگیر کالاها در بورس کالا در وهله نخست یک معیاری برای حجم عرضه و تقاضای داخلی و به عبارت بهتر میزان مصرف داخل است. در این بین با توجه به شفافیت داده‌ها می‌توان حجم مازاد مصرف را مشخص کرد و بدون خلل در تولید داخل؛ اقدام به صادرات پرحجم کرد. 
در صورت تحقق این اتفاق شاهد انتقال صحیح شفافیت بازار سرمایه به کل بازارها خواهیم بود.میرزاییان اظهار داشت: بورس کالا یک بستر معاملاتی برای حضور همزمان و بدون واسطه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است به طوریکه روزانه انواع محصولات از آهن، مس، زعفران، پلیمر، مواد شیمیایی و ... در این بورس عرضه و معامله می‌شود و نباید فراموش کنیم که این بورس مسوول نوسان قیمت‌ها نیست بلکه این حجم عرضه و تقاضاست که نرخ کالاها را مشخص می‌کند و مسوولان می‌توانند با مرور آمارهای بورس از کمبود‌های عرضه مطلع و نسبت به رشد آن برنامه ریزی کنند.وی با بیان اینکه توسعه صادرات کالاها به مجموعه‌ای از اقدامات توسط نهادهای مختلف نیاز دارد، گفت: در وهله نخست باید پذیرفت که عرضه محصولات در بورس کالا یک اعتبار و استاندارد بالا را به شرکت عرضه کننده می‌بخشد و اگر بتوان نسبت به رشد عرضه کالاها در رینگ صادراتی بورس کالا اقدام کرد، صادرکنندگان یا خریداران خارجی دیگر دغدغه ای در خصوص کیفیت کالاها نخواهند داشت.این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: زمانی که می‌خواهیم کالایی را صادر کنیم طبق درخواست خریدار، نرخی تعیین می‌شود، شرکت‌های صادرکننده دیگر نیز نرخی برای کالای مشابه تعیین می‌کنند و هر نرخی که پایین‌تر باشد و کیفیت بالاتری داشته باشد، خریدار خارجی جذب آن می‌شود. بنابراین، مهم‌ترین راهکار برای فتح بازارهای صادراتی کاهش قیمت‌ها از طریق رقابت واقعی و بهبود کیفی کالاهای تولید شده است».وی در پایان اذعان داشت که در چنین وضعیتی، بورس کالا می‌تواند از طریق سازوکارهای خود یعنی کشف قیمت واقعی و ایجاد فضای رقابتی شفاف کمک زیادی به این بخش کند که امیدوارم اهمیت این موضوع به زودی در دستورکار متولیان امر قرار گیرد.
بورس کالا، آینه شفاف وضعیت بازار است
رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه نقش بورس کالا در مبادلات روبه پیشرفت است و این اتفاق به تضعیف بازارهای غیررسمی کمک می‌کند، گفت: بورس کالا مانند یک آینه‌ای شفاف، وضعیت بازار و از جمله فرصت‌ها و چالش‌های حوزه عرضه و تقاضا را به مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان نشان می‌دهد و از بی‌نظمی بازار جلوگیری می‌کند.سعید ترکمان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: موضوع مهم این است که باید میان عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد. برای مثال در بخش مواد اولیه پلیمری در بورس کالا، عرضه‌کنندگان که شرکت‌های پتروشیمی هستند از نظر تعداد بنگاه حدود ۱۰۰ واحد صنعتی هستند درحالی‌که خریداران این حوزه بیش از ۸۵۰۰ هزار واحد صنعتی هستند و ۳۵۰۰ واحد آن‌ها مستقیماً امکان خرید از بورس کالا را دارند؛ برهمین اساس برای ایجاد تعادل بیشتر باید نقش بورس کالا پررنگ‌تر شود.به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، در حال حاضر برخی از گریدهای پتروشیمی در بورس عرضه نمی‌شود که برای ایجاد رقابت صحیح در بازار باید سایر محصولات نیز در بورس عرضه شود.وی ادامه داد: کارکرد بورس کالا در دنیا فراهم کردن بسترهای معاملات و صادرات است و برای این منظور نیازمند زیرساخت هستیم و در بازار هدف صادراتی در خیلی از کالاها مانند پلیمرها و معدنی‌ها، نیاز به انبارهایی تحت نظارت بورس وجود دارد تا روند تحویل کالاها سریع‌تر انجام شود که قطعاً این کارکرد می‌تواند هرروز گسترده‌تر شود و نیز شفافیت صادرات را تضمین کند. 
رئیس انجمن ملی پلیمر ایران ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان بزرگ و شرکت‌های مادر کالای خود را در بازارهای خارجی با قیمت‌های پایین‌تر از داخل عرضه می‌کنند اما در بازار داخلی، همان کالا برای رقابت با حجم کمتری عرضه می‌شود که به افزایش قیمت منتهی می‌شود. در این زمینه مکانیسم بورس کالا اگر محور باشد، از طریق ارائه شفاف اطلاعات می‌توان از این ناهماهنگی جلوگیری کرد.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، عنوان کرد: البته در بازارهای خارجی نیز به دلیل عدم دسترسی مشتریان خارجی به اطلاعات کامل، قیمت‌ها جذابیتی ندارد، به همین خاطر اطمینان مشتریان خارجی کاهش پیدا می‌کند.
ترکمان تأکید کرد: شفافیت مالی می‌تواند واسطه‌ها و تاجرنماها را از بین ببرد. امروز در حوزه پلیمر ۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی پروانه دار وجود دارد که ۳ هزار و ۵۰۰ واحد می‌توانند به‌طور مستقیم از بورس کالا خرید کنند. در این شرایط با توجه به عدم نظارت برخی نهادها در مصرف کالاها در بخش تولید یا عرضه خارج از شبکه برخی شرکت‌ها تعدادی از تولیدکننده نماها مواد اولیه در اختیار دارند و امکان فروش  در بازار غیررسمی را پیدا می‌کنند که این امر به سود تولید کشور نیست. 
 

نظر شما