شناسهٔ خبر: 37802938 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

همه چیز درباره ویروس کرونا و تاثیر شیوع این بیماری بر رویدادهای ورزشی از جمله فوتبال

میلاد وفادار

در آستانه فرا رسیدن سال نوی چینی‌ها (5 بهمن) شیوع یک بیماری مهلک باعث قرار گرفتن نهادهای بهداشتی این کشور در حالت آماده باش شده است. دقایقی پس از نگارش این خبر در طرفداری، خبر رسید که جواب آزمایش مورد مشکوک در تگزاس آمریکا مثبت بوده است و حالا 50 نفر در 22 نقطه از آمریکا تحت بررسی قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

طرفداری- شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین، باعث شده است شبکه‌های ارتباطی این شهر به منظور جلوگیری از گسترش ابعاد این فاجعه قطع شود. 

به گزارش واشنگتن پست، این بیماری که مواردی از آن در ژاپن، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا هم دیده شده است، باعث شده تا حدود 25 میلیون نفر در کشور چین در قرنطینه قرار بگیرند. در حالی که آمار مبتلایان حداقل 835 نفر گزارش شده است، شمار کشته شدگان تا به امروز 26 نفر و در بازه سنی 48 تا 89 سال بوده است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به دلیل نامشخص بودن منشأ این بیماری کُشنده و ویژگی‌های پزشکی آن، کرونا فقط در چین شرایط اضطراری رقم زده و هنوز برای اعلام وضعیت قرمز در سطح جهان زود است. 

گوان یی، یکی از ویروس شناس‌هایی که در سال 2003 به تشخیص بیماری سارس (SARS) کمک کرد، در این رابطه می‌گوید:

قطعا شیوع گسترده‌تری در راه است. ما از دوره طلایی کنترل و مقابله با شیوع این ویروس گذشته‌ایم. من هر بیماری که بگویید را به چشم خودم دیده‌ام: آنفولانزای مرغی، سارس، آنفولانزای خوکی و غیره. ولی التهاب ریه ووهان باعث می‌شود احساس عجز کنم. بیشتر بیماری‌های قبلی کنترل شونده بودند ولی این بار واقعا مات و مبهوت هستم. 

حکومت چین که در سال 2003 به خاطر عدم انتشار به موقع اخبار مرتباط با ویروس سارس مورد انتقاد جوامع بین المللی قرار گرفت، این بار گزارش جامع‌تری از این بیماری منتشر کرده و نهادهای بین المللی هم صمیمانه از همکاری آن‌ها تشکر کرده‌اند. ولی سانسور برخی از اخبار به نفع حزب کمونیست کشور حاشیه‌ساز شده است. مثلا مطلبی از راه آهن ووهان که در روز چهارشنبه از خروج 300 هزار نفر از این شهر به وسیله قطار به مقصد نقاط مختلف کشور خبر داد، به سرعت حذف شد. زمانی که اداره بهداشت ووهان از مشکل خود برای جلوگیری از شیوع این بیماری گفت نیز، پست مربوطه ظرف کمتر از یک ساعت حذف شد. 

وب سایت گل در گزارشی به تاثیر این ویروس بر رویدادهای ورزشی در چین پرداخته است. برای مثال از قرار معلوم مسابقه سوپرجام چین که قرار بود در تاریخ 16 بهمن بین گوانگژو اورگرانده و شانگهای شنهوا برگزار شود، به تعویق افتاده است. قرار است فدراسیون فوتبال چین پس از مشورت با مقامات عالی رتبه کشوری، در مورد برگزاری سوپر لیگ چین که قرار بود از تاریخ 3 اسفند آغاز شود، تصمیم گیری کند. حتی انتظار می‌رود رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و به طور خاص بازی پلی آف شانگهای SIPG مقابل بوریرام یونایتد تایلند که قرار است در تاریخ 8 بهمن برگزار شود، تحت تاثیر قرار بگیرد. در واکنش به این اوضاع، مسابقات فوتبال انتخابی المپیک یورو 2020 زنان که قرار بود از ابتدای ماه فوریه با شرکت استرالیا، تایلند و چین تایپه در ووهان برگزار شود، به نانجینگ منتقل شد.

اتحادیه بسکتبال چین با صدور اطلاعیه‌ای از لغو مسابقات لیگ بسکتبال این کشور که قرار بود از تاریخ 12 بهمن آغاز شود خبر داد. همچنین کمیته بین المللی المپیک برگزاری مسابقات بوکس انتخابی المپیک در ووهان را لغو کرد. 

ووهان کجاست؟

ووهان مرکز استان هبی در مناطق مرکزی چین است. این شهر با داشتن جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر، هفتمین شهر پر جمعیت چین محسوب می‌شود. رودخانه معروف یانگزته و همچنین تیم فوتبال ووهان زال که در سوپر لیگ چین بازی می‌کند، به این شهر اختصاص دارند. 

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس باعث التهاب ریه می‌شود که در علائمی همچون تب، سرفه و مشکلات تنفسی آشکار می‌شود. در موارد شدید، ممکن است فرد مبتلا در بیمارستان بستری شود و یا حتی جان خود را از دست بدهد. 

چگونه از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی از این قرار هستند: 

  • دست‌های خود را به طور مداوم با آب و صابون بشورید
  • هنگام سرفه یا عطسه کردن، با دستمال جلوی دهان خود را بگیرید و بلافاصله پس از استفاده از دستمال، آن را دور بیاندازید
  • از نزدیک شدن به افرادی که تب و یا سرفه شدید دارند، خودداری کنید
  • در صورت داشتن علائم بیماری، سریعا به پزشک مراجعه کنید و سابقه مسافرت خود را با او در میان بگذارید
  • از مصرف کردن محصولات حیوانی خام یا نپخته بپرهیزید. 

نظر شما