شناسهٔ خبر: 37795523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس اقتصادی

عملکرد مناطق آزاد در ۱۱ سال گذشته شفافیت ندارد

شجاعی با اشاره به اینکه عملکرد مناطق آزاد در ۱۱ سال گذشته شفافیت ندارد، گفت: این مناطق طی این سال ها براساس مصرف گرایی بوده و نفعی برای دولت نداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مرتضی شجاعی شب گذشته (پنجشنبه 3 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره معافیت های مالیاتی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه عملکرد مناطق آزاد در 11 سال گذشته شفافیت ندارد، گفت: این مناطق طی این سال ها براساس مصرف گرایی بوده و نفعی برای دولت نداشتند اما در این مدت مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

 

کارشناس اقتصادی با اشاره به امتیازاتی که برای این مناطق درنظر گرفته شده است، گفت: در کنار تولید امتیازهای ویژه ای به تولید کنندگان مناطق آزاد داده ایم که از جمله آنها می توان به معافیت مالیاتی واردات کالاهای مسافری به این مناطق اشاره کرد.

 

وی درباره اقداماتی که برای شفافیت تولید در این مناطق می توان انجام داد نیز اینگونه توضیح داد که با توجه به اینکه 12 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد وجود دارند اگر با این شرکت ها مقابله شود تولید در این مناطق شفاف می شود.

 

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تنها یک میلیارد و 400 میلیون دلار معادل 7 درصد سرمایه گذاری خارجی در کشور از سال 92 تا 97 در مناطق آزاد انجام شده است، گفت: 1500 میلیون تومان خودرو و کالای مسافرتی به مناطق آزاد بر اساس آمار در سال 96 وارد شده و میزان قاچاق و شبه قاچاق در این مناطق 1500 میلیون تومان است.

 

شجاعی درباره میزان فرار مالیاتی صورت گرفته از طریق این مناطق نیز گفت: 3900 میلیارد تومان فرار مالیاتی از محل اظهار صوری فعالیت در مناطق آزاد و ویژه برای خرید مواد اولیه پتروشیمی شناسایی شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد از سال 87 معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند، گفت: با این وجود کارنامه عملکرد آنها در هفت سال اخیر نشان می دهد 70 درصد حجم تجاری آنها واردات است و از این رو می توان گفت: کارنامه مناطق آزاد با توجه به امتیازهایی که دارند قابل قبول نیست./

پایان پیام/ 50

نظر شما