شناسهٔ خبر: 37794254 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ترامپ، هر هفته ۶ روز و روزانه ۶ ساعت محاکمه می‌شود

روند دادرسی لوایح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا قرار است شش روز در هفته و روزانه ۶ ساعت جریان داشته باشد؛ روزهای یک‌شنبه تعطیل خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

مجلس نمایندگان آمریکا رای به استیضاح دونالد ترامپ داده و در همین راستا نیز ادامه این روند به مانند دادگاه در مجلس سنا ادامه دارد.

اخبار بین الملل - دموکرات‌ها روز ۲۸ دی، ترامپ را متهم کردند «با سوءاستفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش» بر دولت اوکراین «فشار آورده تا در انتخابات ایالات متحده، برای رسیدن به منافع سیاسی خود (دونالد ترامپ)، دخالت کند؛ و سپس تلاش کرده تا با ممانعت از انجام تحقیقات در مورد این کار خلاف، بر قضایا سرپوش بگذارد».

شرحی از دفاعیات تیم وکلای ترامپ که ۱۱۰ صفحه است، می‌گوید مجلس نمایندگان آمریکا «از قانون اساسی به‌طور خطرناکی منحرف شده که سنا باید فورا و شدیدا آن را محکوم کند».

همزمان تیم ۷ نفره منتخب از سوی مجلس نمایندگان آمریکا که نقش دادستان‌ها را در جلسات محاکمه ترامپ برعهده دارند، در خلاصه دادخواستی که روز دوشنبه به سنا فرستادند رئیس جمهور آمریکا به "اقدام فاسد... با هدف تقلب در انتخابات آتی" این کشور متهم کرده‌اند.

روز گذشته میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، قوانین و ضوابطی را پیشنهاد کرد که براساس آن دمکرات‌ها و وکلای کاخ سفید، هر یک ۲۴ ساعت برای طرح دعوی و دادخواهی اولیه خود وقت خواهند داشت.

انتظار می‌رود دمکرات‌ها تلاش کنند تغییراتی در ضوابط پیشنهادی مک‌کانل ایجاد کنند تا به این طریق شاهدانی به روند دادرسی احضار شوند.

پس از تصویب مقررات، دمکرات‌های مجلس نمایندگان که به‌مانند «دادستان‌ها» در این دادگاه عمل خواهند کرد، علیه دونالد ترامپ طرح دعوی خواهند کرد.

ترامپ متهم شده که با درخواست تحقیقات از سوی رئیس جمهوری اوکراین درباره رقیب انتخاباتی‌اش، جو بایدن و پسرش هانتر، عملا از قدرت صندلی ریاست جمهوری سوء استفاده کرده تا بلکه با کسب اطلاعات مخرب علیه رقیب انتخاباتی‌اش اقدام کند و در نهایت نتایج انتخابات ئاییز امسال را تحت تاثیر قرار دهد.

او همچنین متهم است که با منع کردن شاهدان اصلی تحقیقات استیضاح مانع انجام وظیفه قانونی کنگره شده که مطابق قانون اساسی آمریکا موظف به نظارت بر رئیس جمهوری است.

گرچه احتمال عزل دونالد ترامپ کم است، با این حال دموکرات‌ها امیدوارند از پوشش گسترده اخبار مربوط به جلسات استیضاح دست کم در دو حوزه بهره‌برداری کنند؛ اول، با زیر ذره‌بین بردن رفتار  ترامپ در جریان اوکراین، حامیان حزب دموکرات و دیگر مخالفان رئیس‌جمهوری را برای حضور در پای صندوق رای تشویق و شاید خشمگین کنند و به عبارتی انتخابات پاییز امسال را به همه‌پرسی برای "نه به ترامپ" تبدیل کنند.

و دوم این که با "عصبانی‌کردن" رای‌دهندگان از سوگیری سناتورهای جمهوری‌خواه و به ویژه میچ مک‌کانل، رئیس سنا، در جریان برگزاری جلسات استیضاح، رای‌دهندگان را در سطح ایالتی "بشورانند" تا در جریان انتخابات میان دوره‌ای سنا که همزمان با رای‌گیری ریاست‌جمهوری در نوامبر امسال برگزار خواهد شد علیه جمهوری‌خواهان رای دهند و به این ترتیب شانس دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنا را بالا ببرند.

نظر شما