شناسهٔ خبر: 37785100 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب

پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز

یکی ازعوامل مهم توسعه هر کشور، بحث سرمایه گذاری است که هر چه این سرمایه گذاری بیشتر باشد موجب ارز آوری و به تبع آن معضل بیکاری کم خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، استان قزوین هم با قرار گرفتن در مسیر ارتباطی چند استان به ویژه تهران و فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی قابلیت‌های زیادی برای سرمایه گذاری داخلی وخارجی دارد.
بخش‌های صنعت و تولید (با حدود چهار هزار واحد تولیدی) کشاورزی (با وجود دشت پانصد هزار هکتاری) و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری (با ثبت بیش از هزارو ۳۰۰ اثر در اثار فهرست ملی کشور) از جمله ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان قزوین است.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز

جذب سرمایه و سرمایه گذاری ازاولویت‌های اقتصادی استان
استاندار قزوین جذب سرمایه و سرمایه گذاری خارجی را از اولویت‌های اقتصادی استان می‌داند و می‌گوید: دولت در همه زمینه‌ها به خصوص مسئله اشتغال و سرمایه گذاری اختیارات بیشتری به استان‌ها واگذار کرده است.
هدایت الله جمالی پور می‌افزاید : با تامین زیرساخت ها‌ی لازم و برطرف کردن موانع سرمایه گذاری از جمله مشکلات گمرکی و مالیاتی، تمدید اقامت، ثبت برند و صدور آسان مجوز برای شرکت‌های خارجی، روند سرمایه گذاری در استان قزوین را تسهیل می‌کنیم.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز

تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین باید ۲۰ روزه پاسخ داده شود
استاندار قزوین همچنین از مدیران اجرایی می‌خواهد مشکلات واحد‌های تولیدی را با جدیت پیگیری کنند و همچنین مدت زمان پاسخ به درخواست‌ها و صدور مجوز‌های سرمایه‌گذاری در استان را ظرف ۲۰ روز انجام دهند.
جمالی پور کاهش بوروکراسی اداری را از عوامل مهم جذب سرمایه گذار در استان قزوین می‌داند و اضافه می‌کند: باید روند صدور مجوز‌ها و سایر امور اداری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تسهیل و تسریع یابد.
نماینده عالی دولت در استان قزوین می‌گوید: مصوبات شورای برنامه ریزی، حکم قانون را دارد و وقتی مصوبه‌ای در شورای برنامه ریزی توسعه، به تصویب رسید هیچ دستگاهی اجازه ندارد که در صدور پروانه برای طرح‌های سرمایه گذاران مشکلی ایجاد و پروانه صادر نکند.
استاندار می‌افزاید: معطل ماندن برای اخذ مجوز سرمایه گذاری دراستان جای تاسف دارد و از این پس مدیرانی که در جذب سرمایه گذار کوتاهی کنند به تخلفات اداری معرفی می‌شوند.
مسئولان و فعالان اقتصادی استان قزوین هم معتقدند که برای جذب سرمایه‌گذاردراین استان باید زیرساخت‌های آن فراهم شود تا بتوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود را احیا کرد.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز
چالش‌های عمده برای جذب سرمایه‌گذاری
از چالش‌های عمده استان قزوین در سال‌های اخیر، جذب سرمایه‌گذار دارای صلاحیت برای ۹۹ فرصت سرمایه‌گذاری است که برخی تحقق نیافتن آن را ناشی از موانع و مشکلات بخش سرمایه‌گذاری می‌دانند.
برخی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی معتقدند، موانع و مشکلات مالی و اداری که بر سر راه سرمایه‌گذاری قرار گرفته  کار را به جایی رسانده است که اگر یک سرمایه گذار واقعی هم وجود داشته باشد، چندان تمایلی به فعالیت در این بخش ندارد.

اشتغال عظیم ۸۰۰ طرح نیمه کاره درقزوین
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین در همین باره می‌گوید: در حال حاضر شرایط بگونه‌ای است که هر سرمایه‌گذاری که وارد استان می‌شود، مورد استقبال مسئولان متولی قرار می‌گیرد.
مرتضی علیخانی به وجود ۹۹ فرصت سرمایه‌گذاری در استان قزوین اشاره می‌کند و می‌افزاید: با اینکه از سال گذشته تاکنون ۹۹ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی و مصوب شده است، اما هنوز روی عملیاتی کردن آن‌ها تمرکز نکرده‌ایم.
او اضافه می‌کند: ۳۷ فرصت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، ۲۱ فرصت در گردشگری، ۱۷ فرصت در بخش ورزشی و تفریحی، ۱۲ فرصت در عمران و شهرسازی، هشت فرصت در کشاورزی و در نهایت چهار فرصت سرمایه گذاری در بخش انرژی برای استان قزوین شناسایی و مصوب شده است.
علیخانی می‌گوید: هم اکنون ۸۰۰ طرح که بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارد، نیمه کاره و بلاتکلیف رها شده است که اگر برای آن‌ها ۷ هزار میلیارد اعتبار فراهم شود، بیش از ۲۰ هزار شغل در استان ایجاد می‌شود.
او موانع دیگر اجرایی نشدن طرح‌های سرمایه‌گذاری را مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی در بازار، نبود صلاحیت برخی سرمایه‌گذاران و پیگیری نکردن آن عنوان و تاکید می‌کند: امروز مسئولان استانی موظفند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری را غنیمت بشمارند و برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری مجوز لازم را اخذ کنند.
علیخانی تاکید می‌کند: زیرساخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قزوین هنوز فراهم نیست و اگر امروز سرمایه گذار به استان مراجعه کند، با موانع متعددی روبرو خواهد شد که مسئولان مربوطه باید در عمل این موانع را برطرف کنند.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین در خصوص برگزاری همایش برای جذب سرمایه‌گذار نیز تصریح می‌کند: برگزاری چنین همایشی فرصت‌های بی بدیلی در اختیار استان قرار می‌دهد، اما نباید فراموش کنیم که برگزاری همایش سرمایه‌گذاری نباید نمادین باشد و آن چه بیش از همه مهم است، معرفی دقیق از ظرفیت‌ها و حرکت به سمت جذب سرمایه‌گذار واقعی است.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین هم رایزنی با فعالان اقتصادی سفارت خانه‌های خارجی، همکاری با ستاد جذب سرمایه خارجی وزارت اقتصاد، تشکیل ستاد جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد دفترحمایت از سرمایه‌گذاری وخدمات گمرکی به منظور توسعه صادرات و واردات را از جمله اقدامات صورت گرفته برای روان سازی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این استان ذکر می‌کند.
حمید رضا خانپور تشکیل ستاد سرمایه گذاری خارجی و راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری را ازدیگر مواردی دانست که در حل مشکلات سرمایه گذاران و به طبع آن ورود سرمایه تاثیر گذار بوده است.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز
همایش سرمایه‌گذاری و برگزاری تور‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاران
او با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های موجود در راستای جذب سرمایه‌گذار استفاده کنیم، می‌گوید: یکی از راه‌های که می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار منتهی شود، برگزاری همایش سرمایه‌گذاری است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین همچنین دعوت از کارآفرینان، سرمایه گذاران موفق و سفیران ایرانی در خارج از کشور را به استان، راهی به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قزوین ذکر می‌کند و می‌گوید: برخی از این افراد به لحاظ تجربه میدانی در کشور‌های توسعه یافته می‌توانند ما را در زمینه رونق سرمایه گذاری راهنمایی کنند و حتی بازار محصولات را در کشور‌های هدف تامین کنند.
خانپور اضافه می‌کند: شهرک‌های صنعتی هم اکنون ظرفیت‌های بسیاری را درون خود دارند که از نظر سرمایه گذاران مغفول مانده است، بنابراین یکی از اولویت‌ها باید برگزاری تور از نواحی و شهرک‌های صنعتی باشد که به صورت میدانی بتوانیم ظرفیت‌های قزوین را معرفی کنیم.

همایش سرمایه‌گذاری نیازمند حضور ومشارکت هرچه بیشتر بانک‌ها
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز با بیان اینکه مسیر سرمایه‌گذاری در استان باید منطبق بر سند آمایش سرزمینی باشد، می‌گوید: یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذار در استان، برگزاری همایش سرمایه‌گذاری است که این همایش باید به دوراز نمایشی بودن، به صورت واقعی مبتنی بر ظرفیت‌ها باشد.
سعید نبیل بر مشارکت هرچه بیشتر بانک‌ها برای جذب سرمایه‌گذار تاکید می‌کند و می‌افراید: نمی‌توان همایشی با موضوع سرمایه‌گذاری برگزار کرد، اما بانک‌ها در آن مشارکت نداشته باشند، بدون شک یکی از مهمترین محور‌های سرمایه‌گذاری همکاری بانک هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری قزوین نیز می‌گوید: جذب سرمایه‌گذارفقط در صورتی اتفاق می‌افتد، که استان از سیاست زدگی به دور باشد.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز
ضرورت کاهش موانع اداری و حرکت به سمت بسته‌های سرمایه‌گذاری
علیرضا ترابی می‌افزاید: ۱۲۰ فرصت سرمایه گذاری در شهرداری قزوین شناسایی شده که از این میان ۳۵ بسته سرمایه گذاری با استاندارد‌های جهانی تنظیم و آماده واگذاری است.
ترابی اضافه می‌کند: وقتی سرمایه‌گذار وارد استان می‌شود، با قرار گرفتن در مسیر پر پیچ و خم اداری موجود موانع متعددی را روبروی خویش احساس می‌کند و در برخی موارد نیز از ادامه کار منصرف می‌شود
رییس انجمن انبوه سازان قزوین نیز می‌گوید: اگر امروز سرمایه‌گذار وارد استان شود و بخواهد بداند که در سال ۱۴۱۰ چه هدف‌گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد، هیچ پاسخی نخواهیم داشت.

استان قزوین نیازمند سند چشم انداز اقتصادی و سرمایه‌گذاری
عبدالصمد سلطانیه با بیان اینکه هنوز سند چشم انداز اقتصادی استان در بخش سرمایه‌گذاری تدوین نشده است، می‌افزاید: امروز ظرفیت‌هایی که در استان قزوین وجود دارد، با سند آمایشی که سال‌ها قبل تنظیم شده متفاوت است و ضروری است که این موارد بروزرسانی شود.
سلطانیه تحریم‌ها را نه یک تهدید، بلکه فرصتی مناسب برای احیای سرمایه گذاری و اقتصاد کشور عنوان و اضافه می‌کند: معتقدم کشور در شرایطی قرار گرفته که بتواند به طور واقعی به ظرفیت‌های خودش تمرکز کرده و اقتصاد نفتی را یک بار برای همیشه به فراموشی بسپارد.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز
انتقال مرکز خدمات سرمایه‌گذاری قزوین به استانداری
مرکز خدمات سرمایه‌گذاری قزوین با هدف خدمت رسانی و پاسخگویی بهتر به سرمایه‌گذاران به ساختمان استانداری منتقل شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان قزوین در همین باره می‌گوید: با انتقال مرکز خدمات سرمایه گذاری قزوین به استانداری و راه اندازی پنجره واحد روند صدور مجوز‌ها برای سرمایه گذاران الکترونیکی می‌شود.
ابوالفضل یاری می‌افزاید: طولانی شدن فرآیند سرمایه‌گذاری در بسیاری از موارد موجب بی‌انگیزه شدن سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری می‌شود بنابراین باید تمام راهکار‌های تسریع در فرآیند سرمایه‌گذاری را به کار گیریم.
یاری اضافه میکند: با اجرای این پنجره واحد، ارتباط بین متقاضی و سرمایه گذار و مدیران دستگاه‌ها به صورت مستقیم از بین رفته و امکان تخلف، سهل انگاری و مشکلات عمدی در مسیر صدور مجوز‌ها از بین می‌رود.
وی با ببان اینکه همه متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان می‌توانند وارد سامانه شده و درخواست خود را اعلام کنند، می‌گوید: با توجه به هدف این پنجره، شاهد تفکیک تکالیف دستگاه‌ها و حذف مراحل تکراری در سرمایه‌گذاری و به حداقل رساندن حضور سرمایه‌گذاران در دستگاه‌های اجرایی و ادارات و افزایش مسوولیت پاسخ‌گویی دستگاه‌های مرتبط و پایش عملکرد آن‌ها هستیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین نیز به خدمات بسیار خوب سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری اشاره می‌کند و می‌گوید: با راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری، گام‌های موثر و مورد نیاز فعالان در عرصه سرمایه‌گذاری برداشته می‌شود.
فرزین بهنامی فر ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری نمایشگاه و همایش ها، واگذاری زمین، رفع مشکلات نقدینگی و امور گمرکی سرمایه گذاران را از جمله حمایت‌های اداره کل اقتصاد ودارایی از سرمایه گذاران ذکر می‌کند.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز
یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قزوین
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین هم می‌گوید: طی یک سال گذشته بیش از یک و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در استان قزوین انجام شده است.
منوچهر حبیبی می‌افزاید: استان قزوین به علت نزدیکی به پایتخت و موقعیت جغرافیایی از موقعیت خوبی برخوردار است و از سوی دیگر وجود شهرک‌های صنعتی متعدد موجب شده است تا امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای سرمایه گذاری خارجی در این استان مهیا باشد.
حبیبی اضافه می‌کند: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ عنوان فرصت سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف گردشگری، کشاورزی و صنعتی در استان تهیه شده که می‌توانیم آن را در اختیار واحد‌های سرمایه‌گذاری خارجی قرار دهیم.
او معتقد است: تلاش دولت برای بهبود شرایط موجود در کنار مشکلات اقتصادی گسترده حاکم بر کشور موجب شده است شاخص‌های اقتصادی ما رشد مثبتی داشته باشند و بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در استان پرداخت شود که همین مسئله روند تعدیل نیرو را در استان کاهش داده است.
پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاری در قزوین حداکثر ۲۰ روز
حمایت قضایی از سرمایه گذاری از سیاست‌های دادگستری قزوین
رییس کل دادگستری قزوین هم می‌گوید: حمایت قضایی از چرخه سرمایه گذاری در کنار رفع مشکلات بخش تولید در راستای منویات مقام معظم رهبری از سیاست‌های راهبردی دادگستری استان است..
حجت‌الاسلام قدرتی می‌افزاید: بازدید مسئولان از واحد‌های تولیدی و صنعتی باهدف شنیدن سخنان مدیران تولید، بررسی مشکلات، شناخت موانع تولید در کنار ارائه مشاوره‌های حقوقی به صنعتگران است و این امر نقش مؤثری در جهت رفع موانع و مشکلات و همچنین تسهیل و روان‌سازی امور دارد.
قدرتی اضافه می‌کند: بر این باوریم اگر چرخ تولید و صنعت بگردد همه چرخ‌های دیگر هم می‌گردد زیرا بدیهی است که چرخه‌های تولید و صنعت و اقتصاد جامعه به یکدیگر وابسته است.
رییس‌کل دادگستری قزوین همچنین معتقد است: بخش عمده‌ای از مشکلات سرما یه گذاری و واحد‌های تولیدی و صنعتی مربوط به بانک‌ها ست به همین علت مدیران بانک‌ها باید با صنعت و تولید هماهنگی بیشتری داشته باشند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که باید بستر‌ها و شرایط لازم برای سرمایه گذاری مطلوب را فراهم کرد تا سرمایه‌گذاران خودجوش استان قزوین را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

نگارنده: علی صفری الموتی

نظر شما