شناسهٔ خبر: 37777322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تا انتخابات

طرح شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای رسیدن به لیست واحد در تهران

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب می‌گوید این شورا در راستای رسیدن به لیست تهران فرآیندی را طراحی کرد که این فرآیند بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته در حال اجرا است و با دعوت از ۱۵۹ نامزد انتخاباتی تهران از طریق مصاحبه نهایی شدند.

صاحب‌خبر -


 

مهدی اقراریان، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تشریح آخرین فرآیندهای تشکیل لیست ۳۰ نفره تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در راستای رسیدن به لیست تهران فرآیندی را طراحی کرد که این فرآیند بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته در حال اجرا است.
وی با‌ اشاره به اینکه شورای ائتلاف تهران در روز پنج‌شنبه یک گام دیگر به نهایی شدن لیست تهران نزدیک ‌خواهد شد افزود: با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده و دعوت از ۱۵۹ نامزد انتخاباتی تهران که بر اساس نظر احزاب، اقشار، اصناف، تشکل‌ها و چهره‌های شاخص معرفی شدند و از طریق مصاحبه نهایی شدند. در روز پنج‌شنبه این امکان برای اعضای مجمع عمومی تهران فراهم‌ خواهد شد تا بتوانند اطلاعات علمی ‌و عملی این ۱۵۹ نفر را در سایت شورا مشاهده کنند.
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران تصریح کرد: پیش از این امکان بارگذاری اطلاعات از سوی کاندیداها را در سایت فراهم کرده بودیم تا اعضای مجمع تهران با شناخت بهتر به رأی دادن و تشکیل لیست ۳۰ نفره اقدام کنند.
اقراریان با‌ اشاره به اینکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گام دوم انقلاب با نگاه به تجربه سیاست‌ورزی در چهار دهه گذشته به‌دنبال وحدت بین تمام جریان‌ها و سلیقه‌های داخل جبهه انقلاب اسلامی است عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در تهران به یک لیست واحد دست پیدا کرده و در راستای ائتلاف جریانات مختلف انقلاب اسلامی گام برداریم.
اقراریان در ادامه تأکید کرد: لیست منتشر شده در رسانه‌ها به‌عنوان لیست شورای ائتلاف، لیست نهایی نیست چرا که ممکن است‌ ترکیب این لیست در پی جلساتی که با هدف دستیابی به وحدت حداکثری در حال برگزاری است تغییر کند که در این صورت لیست نهایی قبل از رأی‌گیری در مجمع عمومی اعلام‌خواهد شد.
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران خاطرنشان کرد: مجمع عمومی تهران که قرار بود این هفته برگزار شود با هدف وحدت حداکثری هفته آینده با حضور اقشار مختلف از شهروندان تهرانی برگزار‌خواهد شد.
شورای نگهبان وظیفه دارد این پنج نوع سلامت را لحاظ کند
علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اظهارات عباس عبدی در برنامه بدون توقف مبنی بر اینکه رد صلاحیت‌های شورای نگهبان باعث ناکارآمدی مجلس و همچنین حضور و مشارکت کمتر مردم در انتخابات می‌شود، گفت: بنده معتقد هستم کاندیداها برای حضور در انتخابات نیازمند تأیید صلاحیت هستند، یعنی نامزدها باید سلامت داشته باشند.
وی، سلامت نامزدها را در پنج دسته قابل تقسیم دانست و گفت: یک نوع سلامت امنیتی است، یعنی اینکه افراد، دو تابعیتی نبوده و یا به گروه‌های محارب و آنها که علیه نظام و مردم اسلحه دست گرفتند مرتبط نباشند. یک نوع سلامت اعتقادی است، به این مضمون که به قانون اساسی معتقد باشند. سلامت سوم سلامت سیاسی است یعنی اینکه قانون‌شکن نباشند و سلامت چهارم سلامت اقتصادی، مالی و سلامت پنجم، صلاحیت اخلاقی است.
زاکانی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان وظیفه دارد این پنج نوع سلامت را لحاظ کند، تصریح کرد: اگر شورا این چند سلامت را لحاظ کرد، می‌شود گفت که هم مردم مشارکت‌شان بالا ‌خواهد رفت و هم اینکه این اطلاع‌رسانی درست، تضمین سلامت مجلس ‌خواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه یادآور شد: درباره اینکه عده‌ای علاقه‌ دارند سلامت‌ها لحاظ نشود تا مشارکت افزایش پیدا کند، باید گفت نقض این ادعا در تاریخ انتخابات ما وجود دارد. نمونه آن شورای دوم است، شورایی که سلامتش لحاظ نشد و حداقل مشارکت را هم در طول انقلاب اسلامی در انتخابات داشت، لذا این حرف صحیح نیست و به معنی سیاست‌بازی است.
زاکانی تصریح کرد: شورای نگهبان باید به وظیفه‌اش عمل کند و البته باید پاسخگو هم باشد و شفاف عمل کند و اگر کسانی هم خواستند، نتایج را به آنها اعلام کند تا باعث سوءاستفاده دیگران نشود.
مجلس مقتدر؛ دولتی کارآمد
«ضرغام صادقی» عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه تغییر شیوه حکمرانی برخی مسئولین نیاز جامعه و مطالبات مردم است گفت: تدوین قوانین و ریل‌گذاری‌های درست می‌تواند زمینه روی کار آمدن دولتی کارآمد را فراهم کند و این مستلزم حضور افرادی آگاه و با علم قانون‌شناسی در مجلس است تا هم قانون‌گذاری و هم نظارت به درستی انجام و هم شفاف‌سازی در همه زمینه‌ها عملی شود.
عضو شورای ائتلاف محرومیت‌زدایی را اولویت مهم تغییر و تحول در شرایط جامعه دانست و عنوان کرد: باید تحرکی در عرصه اقتصادی شکل بگیرد تا مردم احساس کنند معیشت آنها دیده می‌شود و مشکلاتی مانند بیکاری و تورم حل‌ خواهد شد.
وی حضور افراد شایسته و سالم را دلیل روی کار آمدن مجلسی کارآمد و تأثیرگذار خواند و تصریح کرد: نمایندگان مجلس یازدهم باید برخلاف نمایندگان دوره قبل در بُعد اساسی قانون‌گذاری و نظارت با هیچ‌کس تعارف نداشته باشند، چون حضور نمایندگان شجاع و توانمند زمینه مجلس مقتدر و ریل‌گذار را فراهم می‌کند که هم مطالبات مردم را پاسخ دهد و هم قوانین را به سمتی هدایت کند که‌ اشتغال و تولید را زنده کند.
صادقی افزود: آگاه بودن نمایندگان از مشکلات جامعه، داشتن برنامه مدون برای حل مشکلات، دغدغه‌مندی مشکلات مردم و دلسوز بودن برای جامعه، قطعاً می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم را بازگرداند، نمایندگانی که قرار است راهی مجلس یازدهم شوند باید بدانند نماینده مردم هستند و نباید در تحقق منافع ملت با دولت تعارف داشته باشند.
عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پایان امید به آینده را دلیل پیروزی در هشت سال دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: در سال‌های جنگ مردم حامی ‌رزمندگان بودند و زمینه‌ساز پیروزی شدند؛ امروز هم اگر مردم کمک و حمایت کنند و افراد توانمندی را به مجلس بفرستند آنها نیز می‌توانند با پیگیری و تلاش، قدرت اقتصادی و معیشت مردم را بالا ببرند.
آخرین وضعیت نمایندگان اصلاح‌طلب
«محمد خونچمن» عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست انتخاباتی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را این چنین تشریح کرد: اصلاح‌طلبان در شهر تهران هنوز قادر به ارائه لیست انتخاباتی نیستند و ما امیدواریم که نتایج اعتراضات به بررسی‌ صلاحیت‌ها بتواند امکان رقابت در تهران و برخی از استان‌های کشور را فراهم آورد. در وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان در 16 استان کشور فاقد نامزد، در 9 استان دارای یک نامزد که از چهره‌های شاخص نیستند و در 6 استان باقی‌مانده نیز بین 2 الی بیشتر نامزد دارند.
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که چند دبیرکل از احزاب اصلاح‌طلب توانسته‌اند تائید صلاحیت شوند، گفت: فقط 4 دبیرکل توانستند تائید صلاحیت شوند که آقایان مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان و محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی از جمله این افراد هستند.
خونچمن درباره صلاحیت داوطلبان حزب جوانان ایران اسلامی برای انتخابات مجلس نیز گفت: 7 نفر از سوی حزب جوانان ایران اسلامی در سراسر کشور داوطلب شده بودند که هر 7 نفر رد صلاحیت شدند.
حزب جوانان ایران اسلامی از جمله احزاب اصلاح‌طلب است که در دو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضویت و حق رای دارد.
تشریح دلایل ردصلاحیت‌ها
«عباسعلی کدخدایی» با‌ اشاره به جزئیات پرونده یکی از نمایندگان رد صلاحیت شده با استناد به گزارش یکی از مراجع رسمی ‌گفت:
بر اساس این گزارش، تخلفاتی از این فرد گزارش شده که یکی از آن، دخالت در امور اجرایی با تهدید شماری از مدیران و مسئولان محلی شهرستان و استان حوزه انتخابیه اوست.
وی، تلاش برای تبرئه متهمان در حوزه قاچاق را از دیگر تخلفات این نماینده مجلس دانست و افزود: این موضوع را مراجع رسمی ‌نوشته‌اند نه اینکه موضوع در حد پیگیری ساده برای دفاع از یک شهروند آن هم با تصور بی‌گناهی او بوده باشد بلکه تلاش برای تبرئه فردی بوده است که قاچاقچی کلان و تخصصی محسوب می‌شود و وضعیتش معلوم است.
کدخدایی تصریح کرد: وقتی این نماینده از چنین فردی حمایت و کارش را پیگیری می‌کند سبب بروز مسئله برای دستگاه‌های ما می‌شود؛ لابی کردن و کارچاق کنی در حوزه‌های اقتصادی با همکاری شرکت‌ها و نهادهای مختلف، مسائلی است که وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: البته اینها را برای خود این نماینده هم توضیح دادیم؛ گرچه ممکن است بگوید این‌گونه نبوده و شکل دیگری است، اما به هر حال، مرجعی رسمی ‌مستنداتی را درباره این تخلفات فرستاده است و ما آن مستندات را اعلام می‌کنیم.
وی نمونه‌های دیگر تخلفات نمایندگان رد صلاحیت ‌شده‌‌ را شامل رانت‌خواری و سوءاستفاده از موقعیت نمایندگی و خرید چند هکتار از اراضی مرغوب در یک محل برشمرد.
کدخدایی گفت: در این تخلف، این‌گونه نمایندگان از یک‌سو این زمین‌ها را به عناوین مناطق آزاد، ویژه و گردشگری می‌گیرند و از سوی دیگر، پیگیری می‌کنند تا با زد و بندهای مالی، تسهیلات بانکی دریافت کنند. اینها تخلفات مالی بسیاری دارند که نه فقط مراجع رسمی ‌ما که حتی مراکز اجرایی مانند استانداری‌ها، بانک مرکزی و دیگر نهادها که مسئولیت کارها را برعهده دارند گزارش می‌کنند که فلان نماینده، پیگیری‌های غیر قانونی دارد.
کدخدایی در عین حال گفت: البته، اکثر نمایندگان، انسان‌های شایسته و صالحی هستند که در چارچوب قانون، ایفای وظیفه می‌کنند و ما هم به‌عنوان شهروند سپاسگزاریم و از زحماتی که در مقاطع مختلف در دفاع از منافع ملی و حقوق مردم انجام دادند تشکر می‌کنیم. قطعاً اگر تعداد اندکی از نمایندگان، مشکلاتی دارند و ما در شورای نگهبان، نه بنابر سلیقه و میل شخصی بلکه به‌عنوان مجری قانون درباره صلاحیت‌شان اظهارنظر کنیم، این‌ها هیچ شائبه‌ای برای کلیت مجلس و نمایندگان ایجاد نمی‌کند.
کدخدایی افزود: متأسفیم که گاهی برخی نمایندگان اقداماتی می‌کنند که ما بر حکم قانون، ناچاریم درباره صلاحیت‌شان اظهارنظر کنیم، اما چاره‌ای نیست؛ مگر اینکه قانون‌گذار، شورای نگهبان را معاف کند و بگوید این وظیفه را انجام ندهد. بیان نظرات شورای نگهبان درباره شمار اندکی از نمایندگان، هیچ‌گاه این نگاه را ایجاد نکرده است که مجلس شورای اسلامی یا کلیت نمایندگان در چارچوب وظایف قانونی عمل نکرده‌اند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ادعای برخی، مبنی بر اینکه رد صلاحیت ۹۲ نماینده مجلس مبتنی بر استعلام مراجع چهارگانه نبوده است و تحقیقات محلی قابل استناد نیست؛ گفت: قانون برای ما معین کرده است که از مراجع چهارگانه استعلام کنیم، اما از سوی دیگر، مانع نشده و حصری ایجاد نکرده است که فقط از این مراجع استعلام کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما