شناسهٔ خبر: 37760408 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

مرکز آمار اعلام کرد

نرخ تورم دی‌ ماه ۳۸.۶ درصد

اشاره: مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام آمار است. این مرکز روز گذشته آمار تورم دی‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته را منتشر کرد. این آمار نشانمی ده که خانوارهای ایرانی در دی‌ماه امسال 26.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال 97 هزینه کرده است که این تورم ناشی از افت تولید و کاهش ارزش پول ملی بوده که در عمل قدرت خرید ایرانی‌ها سیر نزولی پیدا کند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

مرکز آمار کشور نرخ تورم سالیانه دی‌ماه را ۳۸.۶ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل (آذرماه) ۱.۴ درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سالیانه برای خانوارهای شهری ۳۸ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۲.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱.۳ درصد و ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار
نرخ تورم نقطه‌ای که نشان‌دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است نیز بر اساس اعلام مرکز آمار کم شده است. نرخ تورم نقطه‌ای در دی‌ماه ١٣٩٨ به عدد ۲۶.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٢٦.٣ درصد بیشتر از دی ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل (آذرماه) ۱.۵ واحد درصد کاهش‌یافته است.

کاهش نرخ تورم خوراکی‌ها
نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش چهار واحد درصدی به ۲۴ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٦,٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد کم شده است. این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم خانوارها
نرخ تورم ماهانه که بیانگر درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم ماهانه دی ١٣٩٨ به ۰.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۰.۳ درصد کم شده و برای «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» رشد ١.٤ درصدی داشته است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٠,٩ درصد است و نسبت به ماه قبل، ٢.١ واحد درصد کم شده است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٥ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٧ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «حمل‌ونقل» (انواع اتومبیل‌سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. هم‌چنین گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

نرخ تورم تولید؛ ۳۰ درصد
مرکز آمار دیروز اعلام کرد: نرخ تورم تولید در چهارفصل منتهی به پاییز به ۳۰.۵ درصد رسید که بیشترین میزان تورم به بخش خدمات هتل و رستوران تعلق داشت.
بررسی نرخ تورم تولید در چهارفصل منتهی به پاییز در میان بخش‌های خدمات در کشور نشانمی‌دهد کمترین تورم سالانه مربوط به بخش «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب‌وکار» (١٧.٩ درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش «خدمات هتل و رستوران» (٥١.٢ درصد) است.

تورم فصلی تولید
نرخ تورم (تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات) کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در پاییز ١٣٩٨ به ۶.۲ درصد رسید که در مقایسه با تابستان که معادل ٧.٣ بود ١.١ واحد درصد کم شده است.کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش‌های «خدمات واسطه‌گری‌های مالی (بیمه)» و خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب‌وکار» (١.٤ درصد) و بهداشت و مددکاری اجتماعی (٦.٢) است. بیشترین تورم فصلی تولید نیز مربوط به «خدمات آموزش» (١٧.١ درصد) است.

کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه 
در بخش تولید
نرخ تورم تولید بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) در پاییز امسال به ٢٧,٨ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (٣٠.٩) ٣.١ واحد درصد کم شده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در پاییز ١٣٩٨ نسبت به پاییز ١٣٩٧ حدود ٢٧.٨ درصد افزایش دارد. در بخش‌های خدمات کمترین نرخ مربوط به بخش «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب‌وکار» (١٤.٧ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش «خدمات هتل و رستوران» (٤٦.٣ درصد) است.

نرخ تورم تولیدکننده چیست؟
نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) ازجمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. ازاین‌رو، تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاست‌گذاران خواهد داشت. هدف از محاسبه نرخ تورم تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان درازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدأ تولید را در نظر می‌گیرد. با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به‌بیان‌دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

نظر شما