شناسهٔ خبر: 37747015 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یک پیشکسوت هنری

وزارت ارشاد فجر را به بیراهه کشانده است

یک پیشکسوت هنری گفت: قرار بود فجر هر سال به مسائل و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی بپردازد، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اینگونه عمل نکرد و هر چه جلوتر رفت از موضوع اصلی عقب افتاد.

صاحب‌خبر -

آقای محمد علی رجبی دوانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه نشست خبری نمایشگاه آسمان نگاره‌ها گفت: اکنون فجر سبقه اسلامی ندارد چه برسد به سبقه انقلاب اسلامی؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم امسال فجری برگزار کنیم که مضمون آن انقلاب اسلامی باشد و البته شامل برخی موضوعات قرآنی نیز هست که معتقدیم انقلاب اسلامی رجوع دوباره و صحیح به قرآن کریم بوده است.
دبیر کل نمایشگاه آسمان نگاره‌ها با اشاره به اینکه این نمایشگاه همزمان با ایام فجر برگزار می‌شود گفت: هر اسمی یک مسمّایی باید داشته باشد و هنگامی که فجر نام گذاری می‌کنیم، اما برخلاف آن عمل می‌کنیم بی مسمّا می‌شود.
وی تصریح کرد: این جشنواره‌هایی که به نام فجر و همزمان با فجر برگزار می‌شود التزامی به فجر ندارد و این نقد به همه جشنواره‌ها و به همه رشته‌های فجر اعم از نقاشی، سینما و تئاتر هم صدق می‌کند.
این استاد نگارگری گفت: برگزار کنندگان فجر موضوع آثار جشنواره‌ها را آزاد اعلام می‌کنند، این اشکال دارد و بسیاری هم به آن ایراد می‌گیرند که وقتی ما بینال (دو سالانه) داریم پس دیگر چرا فجر را با موضوع آزاد برگزار کنیم؟
آقای رجبی دوانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آسمان نگاره‌ها با مضامین انقلاب اسلامی تأکید کرد: حوزه هنری بنا به وظیفه اصلی اش که ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی است نمایشگاهی برگزار می‌کند که موضوعش فجر است و البته می‌تواند از این دست نمایشگاه‌ها در همه رشته‌ها مرتبط با موضوع و نام فجر برگزار کند.
این پیشکسوت هنری اذعان کرد: اگر جشنواره‌های فجر با موضوع خود برگزار شود ما می‌توانیم در آینده شاهد آن باشیم که حوزه هنری در زمینه فجر موفق به میدان آمده است.
وی کاستی به وجود آمده در جشنواره‌های فجر را ناشی از اهمال مدیران برگزار کننده دانست و گفت: ابتدا قرار بود همه موضوعات جشنواره‌ها مبتنی بر فجر باشد، ولی امروز این جشنواره‌ها تبدیل به موضوع آزاد شده است و با معیار‌هایی که متأسفانه برای داوری آن می‌گذارند صحیح نیست و نام مبارک فجر برای آن جایگاه خوبی پیدا نمی‌کند.
این پیشکسوت هنری با اشاره به انصراف هنرمندان از جشنواره‌های فجر گفت: کناره گیری هنرمندان از جشنواره امسال‏، آن هم در ماجرایی که اساس آن معلوم نیست حرکت بسیار زشتی است.
آقای رجبی دونی افزود: چرا هیچ یک از این هنرمندان برای اعتراض به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی حرفی نزدند، ولی هنگامی که چنین اتفاقی آنهم با وجود ابهاماتی که دارد جشنواره‌ها را تحریم می‌کنند و این حرکت آن‌ها سبب می‌شود که وجهه جامعه هنری را در انظار عمومی پایین بیاورند و همه فکر کنند همه هنرمندان اینگونه اند.
وی ادامه داد: ما از جامعه اصیل هنرمندانی که جزو این‌ها نیستند دفاع و اعلام می‌کنیم کسانی که به نام هنرمند دست به چنین کار‌هایی می‌زنند کار بسیار زشتی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید جای بازگشت دوباره برای آن‌ها بگذارد.
استاد نگارگری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جشنواره‌های فجر از وجود کسانی استفاده کند که اعتقاد به فجر داشته باشند نه کسانی که به ساده‌ترین چیزی نسبت به فجر این گونه توهین کنند.

نظر شما