شناسهٔ خبر: 37740737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد:

ضرورت شناخت آسیب‌های خط و زبان فارسی در فضای مجازی و ارائه راهکار

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به ظهور گونه زبانی خاص در فضای مجازی و ضرورت پذیرش آن تاکید کرد: فرهنگستان باید آسیب‌های خط و زبان در این فضا را بشناسد و برای آنها درمان ضابطه‌مند ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

غلامعلی حدادعادل امروز (سه‌شنبه) در نشست زبان فارسی در فضای مجازی؛ پدیده‌شناسی و آسیب‌شناسی یکی از خصوصیات خط در فضای مجازی را شکسته‌نویسی دانست و گفت: شکسته‌گویی که قبلا در گفت‌وگوها دیده می شد امروز به فضای مجازی سرایت پیدا کرده و شاهد انواع و اقسام تجربه‌های خودجوش برای ابداع خطی هستیم که احساسات افراد را منتقل کند.
وی ادامه داد: باید در گروه های ادبیات و زبانشناسی دانشگاه ها و پژوهشکده های مختلف تعریف و جایگاه علمی دقیقی از شکسته نویسی ارائه دهیم. پیش از این شکسته نویسی هرگز موضوع علم واقع نشده بود اما با تبدیل شکسته‌گویی به شکسته‌نویسی باید مطالعات مدونی را آغاز کنیم که شکسته‌نویسی را مدون و ساماندهی کند.
حدادعادل در این نشست که به همت گروه زبان و رایانه فرهنگستان برگزار شده بود افزود: شکسته‌نویسی غیر از خط، در زبان فارسی نیز تغییراتی شامل تغییرات صرفی مانند ظهور مصدرهای جعلی یا تغییرات نحوی داده است که باید بررسی شود.
وی تاکید کرد:‌مهم‌ترین وظیفه فرهنگستان شناخت واقعیت های فضای مجازی به ویژه از حیث ارتباط آن با خط و زبان فارسی و بعد آسیب‌های متوجه آن با رویکردی واقع‌بینانه است.
استاد دانشگاه تهران با تاکید بر پذیرش گونه زبانی در فضای مجازی تصریح کرد:  آسیب‌شناسی جامع و ارائه درمان برای آسیب‌ها بر اساس ضوابط وظیفه دیگری است که فرهنگستان باید در کنار دیگر نهادهای مربوط انجام دهد.
 
فضای مجازی از کلان‌ترین مسائل بشر امروز است
وی همچنین با اشاره به اهمیت فضای مجازی در زندگی روزمره همه مردم دنیا تاکید کرد: فضای مجازی پدیده‌ای شگرف است که نقطه عطفی در تاریخ بشر و قابل مقایسه با ابداع خط و اختراع ماشین چاپ است.

مساله فضای مجازی اگر مهم ترین مساله بشر امروز نباشد از مهم ترین و کلان‌ترین مسائل است.

حدادعادل با اشاره به انواع تاثیرات فضای مجازی اظهار داشت: اقتصاد، فرهنگ، علم، امنیت و رسانه از این فضا به شدت متاثر شده اند و به طور کلی فضای مجازی از نظر ارتباطی و مطالعه، سخن گفتن و فهمیدن تاثیری ژرف ایجاد کرده اند.

خلاصه‌خوانی به جای مفصل‌خوانی در فضای مجازی
وی یکی از مهم‌ترین خصوصیات فضای مجازی را تبدیل مفصل‌خوانی به خلاصه‌خوانی دانست و گفت: کاربران این فضا به کوتاه خواندن عادت دارند و سیل اطلاعات در این فضا که خیلی هم مفید نیست و نیز وقت کم، این خلاصه خوانی را تشدید کرده است.
حدادعادل با اشاره به رواج نوع دیگری از گفتن و نوشتن‌ اظهار داشت: فضای مجازی بیشتر برای سوالات کوتاه مناسب است تا جواب‌های طولانی و همین خصوصیات باعث شده نسلی معتاد و مشتغل بر عبارات و بندهای کوتاه ظهور کنند.
وی با اشاره به تبدیل شکسته‌گویی به شکسته‌نویسی در فضای مجازی تاکید کرد: شکسته‌نویسی قبلا در زبان گفتار باب بود و در زبان نوشتار از خط معیار استفاده می شد اما این خصوصیت اکنون به فضای مجازی رسیده، باید این واقعیت را بشناسیم، بپذیریم و بدانیم قابل تغییر نیست.

معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست گفت: فضای مجازی به این شکل پدیده ای نو در جهان است؛ ابتدا باید آن و کاربرد خط و زبان در آن را بشناسیم، نقاط قوت آن را تقویت کرده و مشکلات را رفع کنیم.

تولید نرم افزارهای فرهنگ‌نویسی و ویرایش در فرهنگستان
محمد دبیرمقدم با اشاره به تشکیل گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی از ۹ سال پیش گفت: این گروه تاکنون‌ ۳ نرم افزار شامل ۲ نرم افزار برای گروه های فرهنگ نویسی و یک نرم افزار برای ویرایش زبان فارسی به نام نگارش تولید کرده است‌.
وی با اشاره به مشارکت فرهنگستان در تدوین برنامه ملی خط و زبان فارسی در فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی گفت: گروه زبان و رایانه با شرکت در بیش از ۴۴ جلسه در مرکز ملی فضای مجازی بخش کاربرد خط و زبان‌ فارسی در فضای مجازی را تدوین کرد.
این نشست یک‌روزه به عنوان اولین نشست گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و با هدف شناخت جایگاه خط و زبان فارسی و آسیب‌های آن در فضای مجازی در تالار شهیدی فرهنگستان در حال برگزاری است.

نظر شما