شناسهٔ خبر: 37729167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش بهای نفت برنت

بهای نفت خام سبک ‏برنت (دریای شمال‏)، سبد نفتی اروپا، در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، افزایش نگرانی‌ها درباره تولید نفت لیبی با توجه به درگیری‌هایی که در این کشور وجود دارد در افزایش قیمت نفت تاثیر داشته است. این در حالی است که پایانه‌های نفتی اصلی در شرق لیبی بسته شده اند. 

در پایان معاملات روز کاری لندن‏‏، بهای نفت خام سبک ‏برنت (دریای شمال)‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه مارس با ۵۹ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۶۵ دلار و ۲۳ سنت رسید.
در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏)، ‏برای تحویل ‏در ماه فوریه با ۳۹ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۵۸ دلار و ۷۷ سنت رسید.
کارشناسان شرکت کارگزاری «اف ایکس تی ام» (FXTM) در این باره اعلام کردند: نفت یکی از نادر دارایی‌هایی است که سمت و سوی آن در معاملات امروز خیلی راحت روشن شد. بعد از اعلام این خبر که شماری از پایانه‌های نفتی در لیبی بسته شده اند قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت.
نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر، روز شنبه پایانه‌های نفتی اصلی در شرق لیبی را بست و باعث کاهش صادرات نفت این کشور در آستانه برگزاری نشست سران بین المللی در برلین شد که هدف آن از سرگیری فرآیند صلح در این کشور چند پاره شده از جنگ داخلی اعلام شده است.
اعلام این خبر باعث شد تا قیمت دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال ‏، بیش از دو درصد افزایش یابد. اما روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی طی ساعات بعدی مقداری افت کرد.
شرکت ملی نفت لیبی روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد صادرات نفت از بنادر موسوم به هلال نفتی که شریان اقتصادی لیبی به حساب می‌آید متوقف شده است. با بسته شدن این پایانه‌های نفتی تولید نفت لیبی به یکباره یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید. با این کاهش از درآمد روزنامه لیبی ۵۵ میلیون دلار کاسته شد.
کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی گفتند با این وضع از عرضه روزانه نفت ۸۰۰ هزار بشکه دیگر کاسته شد و انتظار می‌رود که قیمت نفت در بازار جهانی در روز‌های آینده افزایش یافت.
از نظر جنگ تجاری که میان چین و آمریکا‏ تاکنون وجود داشته است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه از توافق تجاری "مرحله اول" چین و آمریکا‏، که بر اساس آن چین متعهد شده است واردات از آمریکا را ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به ۲۰۱۷ افزایش دهد استقبال کرد و گفت: این توافقنامه از آنچه که پیش بینی می‌کرده خیلی بهتر بوده است.
دونالد ترامپ در سخنانی در اوستین تگزاس از فصل تازه‌ای که در روابط کشورش با چین ایجاد شده است ابراز خرسندی کرد. دونالد ترامپ افزود: روابطی که ما اکنون با چین داریم بهترین نوع روابط از چندین سال پیش تاکنون بوده است.

نظر شما