شناسهٔ خبر: 37727766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اردکانیان در حاشیه جلسات کمیسیون‌های مجلس:

توزیع یک میلیون کولر گازی برای مدیریت مصرف

وزیر نیرو گفت: یک میلیون کولرگازی در مناطق گرمسیری برای مدیریت مصرف توزیع می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای رضا اردکانیان در حاشیه جلسات کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نتایج جلسه شورای اقتصاد گفت: در جلسه چند طرح وزارت نیرو باید بررسی می‌شد که خوشبختانه با نظر مثبت اعضا به تصویب رسید؛ مهم‌ترین طرح مربوط به اختصاص یک میلیون کولر گازی است که در این طرح کولر‌های گازی برای مدیریت مصرف انرژی تعویض و در نتیجه این اقدام دو میلیارد متر مکعب در گاز صرفه جویی می‌شود.

وی افزود: اگر در نظر بگیریم این میزان گاز می‌تواند صادر شود و با نرخ صادراتی حاوی صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای است، ارتباط کولر گازی با گاز صرفه جویی شده در کاهش مصرف برق این کولرهاست و برای تولید برق نیاز به مصرف گاز داریم.

وزیر نیرو با اعلام این که این طرح از مناطق گرمسیری شروع می‌شود، گفت: در سه سال با کمک تولید کنندگان داخلی و با ایجاد حدود ۶۰۰ اشتغال مستقیم و یک هزار و ۸۰۰ اشتغال غیرمستقیم سعی خواهیم کرد کولر‌های مناسب‌تری را در این مناطق که به علت گرما مصرف بالای برق دارند جایگزین کنیم.

آقای اردکانیان همچنین افزود: در سال حدود ۲۱ هزار مگاوات اوج بار مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است و هر مقدار این دستگاه‌ها با بازده بهتر کار کنند برق کمتر مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح می‌تواند صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، گفت: انتظار ما این است که این طرح شروعی باشد برای مصرف مناسب‌تر گاز؛ بر اساس گزارش‌های وزارت نفت میزان گاز مصرفی ما در بخش خانگی بسیار بالاست که ممکن است تاثیر زیادی روی تولید برق در نیروگاه‌ها داشته باشد و اگر در بخش خانگی مصرف گاز کنترل نشود ممکن است نیروگاه‌های ما برای تولید برق با مشکل مواجه شوند.

نظر شما