شناسهٔ خبر: 37727276 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مجموع خسارت‌های سیل به کشاورزی سیستان و بلوچستان ۷۴۰ میلیارد تومان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مجموع خسارت‌های سیل به کشاورزی سیستان و بلوچستان ۷۴۰ میلیارد تومان شامل بخش‌های زراعت، باغبانی، شیلات، عشایر و همه بخش های کشاورزی بوده است.

صاحب‌خبر -

غلام‌حیدر زورقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: مجموع خسارت های سیل به کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ۷۴۰ میلیارد تومان شامل بخش‌های زراعت، باغبانی، شیلات، عشایر و همه بخش های کشاورزی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: خسارت به بخش های اراضی زارعی ۲۵ هزار و ۶۰۰ هکتار و 7 هزار هکتار هم اراضی باغی خسارت وارد شده دامنه خسارات بین ده تا 100 درصد است.

وی در زمینه میزان تولیدات کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سال قبل تولید ما 3 میلیون تن بوده است در مجموع در سال‌های نرمال حدود 5 میلیون تن تولید داریم امسال امیدواریم که بیشتر شود درست است سیل امده اما شرایط کشت و کشاورزی بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: خسارت به درخت موز حدود هزار هکتار می شود البته خسارت بیشتر است ما کار های اولیه را انجام می دهیم از زمان کشت تا ثمردهی حدود ۹ ماه طول میکشد ما فعلا باید راه بین مزارع را برای کشاورز باز میکنیم که امکان دسترسی کشاورزی به مزارع فراهم شود که با همکاری گروه های جهادی زمین برای کشت مجدد آماده شود.

این مسؤول در زمینه خسارت به چاه های کشاورزی نیز بیان کرد: چاه ها آمار برداری شده برخی چاه ها باید تغیر محل داده شود و چاه جدیدی حفر شود برخی جاه ها نیاز به لجن کش داره که امیدواریم بتوانیم مشکل را حل کنیم.

وی تاثیر بارندگی ها نیز گفت: بارش باران اگر چه باعث خسارت شده اما آبادی آن در آینده بیشتر خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در برخی از نقاط استان مخصوصا مناطق قصرقند نیکشهر سرباز که ضخامت آبرفت کم است کشاورز نیازی به آب در کوتاه مدت ندارد اما قنواتی در همین مناطق خسارت داشته است که مشکل را حل خواهیم کرد اما مشکل آب نیست مناطق جنوب استان هم آب زیرزمینی به جز زراباد ندارند و وابسته به آب سطحی هستند.

وی گفت: ضخامت آبرفت کم و منابغع آب وابسته به رودخانه است کشاورز نیاز به آب در کوتاه مدت ندارد هرچند قنوانی وجود داشته دچار خسارت شده است که در حال آمارگیری هستیم که قنوات اصلاح مجدد شود که چقدر خسارت وارد شده است.

این مسؤول ادامه داد: جنوب استان کنارک چابهار هم آب زیرزمینی به جز زرآباد ندارند وابسته به آب سطحی هستند پیش بینی می کنیم 20 هزار هکتار به دیم زارهایی که کشت نمیشده افزوده شود یارام بذر سورگوم را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: صادرات پسته را از سیستان و بلوچستان به خارج از کشور را داشته ایم که حدود 100 تن پسته از سیستان و بلوچستان وارد استان های دیگر شده و از طریق بازرگانان منتقل شده است امسال به باغات پسته امسال آسیبی وارد نشده است صادرات خرما هم به هندوستان حدود هزار و 500 تن داشته ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: حدود هزار و 200 هکتار به باغات خرما خسارت وارد شده که بیشتر فرسایش خاک بوده است که باید احیا شود.

وی در زمینه کوتاهی آب منطقه ای استان در زمینه عدم توجه به هشدارهای هواشناسی نیز گفت: آب منطقه ای مدیریت قبل از سیل در سدهای استان نداشت این ایراد وارد است و خیلی دیر به فکر افتاد اگر رها سازی آب و مهندسی رودخانه اتفاق می افتاد و اگر لایروبی، دیوار سازی و مدیریت سیلاب از مجاروت رودخانه انجام می شد آمار خسارت انقدر زیاد نبود.

وی ضمن قدردانی از گروه‌های جهادی نیز گفت: گروه های جهادی می توانند در بخش کشاورزی بسیار موثر واقع شود هم اکنون زمان امداد و نجات تمام شده و کشاورز و بهره‌بردار به فکر زمین و چاه و وضعیت کشاورزی است، از گروه‌های جهادی می‌خواهیم کمک کنند ما هم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم اما حجم کار زیاد است نیازمند کمک مازاد است که تعدادی از گروه های جهادی در منطقه هستند و مشغول هستند.

انتهای پیام/3139

نظر شما