شناسهٔ خبر: 37725180 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سامانه‌های الکترونیک، تنها راه تحقق اهداف نظام‌های اجرایی کشور

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید به این باور برسیم که نظام‌های اجرایی مملکت، چه نظام سلامت و چه سایر دستگاه‌ها به جز ریل سامانه‌های الکترونیک در کشور، هیچ راهی برای عبور واگن اهدافشان ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی روز دوشنبه در نهمین شورای سیاست‌گذاری نظام سلامت الکترونیک افزود: پیشرفت زیرساخت های الکترونیک در نظام سلامت، راهی جز همدلی، همراهی، مشارکت و پیگیری مستمر ندارد. سودی که از استقرار و استمرار سامانه‌های الکترونیک در کشور حاصل می‌شود، برای گروه یا دستگاه خاصی نیست و هیچ گروهی کمتر از دیگری سود نخواهد برد و در نهایت خیر آن به آینده مملکت و مردم و کشور خواهد رسید.

وی اظهار کرد: در هم آمیختگی نظام ارائه خدمت در آینده به قدری زیاد خواهد شد که امکان ندارد در جزیره‌ای بدون پیوست به دیگران، بتوانیم خدمت ارائه دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ساختارهای ارائه خدمت مانند متولیان بخش سلامت به خصوص سازمان‌های بیمه گر، اگر به این سامانه‌های الکترونیک متصل نشوند و درگاهی برای پیوستن به دیگران (ارائه دهنده و گیرنده خدمت) نداشته باشند، ادامه راه برای‌ آنها میسر نخواهد بود.

وی گفت: دکتر روحانی به شدت پیگیر بحث سامانه‌ها، پرونده الکترونیک سلامت و شیوه‌های استفاده مطلوب از زیرساخت‌های الکترونیک است. درون وزارت بهداشت تمامی بخش‌ها از طریق سامانه‌های الکترونیک درحال پیوستن به یکدیگر هستند، اما باید توجه کنیم که عدم پیوستگی ما به ساختارهایی مانند سازمان های بیمه گر و سایر دستگاه‌ها باز هم ما را دچار مشکل می‌کند.

وزیر بهداشت گفت: در بحث پرونده الکترونیک سلامت لازم است که اقدامات پیگیری و استمرار داشته باشد و معایب رفع شود. اگر از این دستاورد عظیم صیانت نکرده و مورد بهره برداری قرار نگیرد، تمام زحمات ما به صندوقچه خاطرات می‌پیوندد، بنابراین با کاربرد روش‌ها در عمل می‌توانیم سیستم را پویا نگه داریم، ضمن اینکه نارسایی چنین سیستم‌هایی در عملکرد مشخص می‌شود.

به گزارش ایرنا، نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پیش از این در همین رابطه گفته بود: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت، کیفیت و کمیت خدمات سلامت در نظام درمان مدیریت می‌شود، زیرا درمان، یکی از دو مولفه بسیار مهم در اقتصاد کشورها است و مردم انتظار دارند دولت‌ها در این خصوص تصمیماتی بگیرند که به نفع شهروندان بوده و موجب آسایش و تامین رفاه آنها شود. استقرار پرونده الکترونیک سلامت بر این اساس شکل گرفته که برای هر یک از شهروندان در کشور یک پرونده مستقل تشکیل دهیم تا تمامی اطلاعات سلامت فرد از قبل از تولد تا زمان حیاتش به ثبت رسد. به این ترتیب خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار بوده و رفاه در زمینه سلامت را فراهم می‌کند.

نظر شما