شناسهٔ خبر: 37723498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش ها برای تشکیل کابینه جدید

ماموریت نخست وزیر جدید لبنان برای تشکیل کابینه

رسانه‌های لبنانی از تشکیل کابینه جدید دولت لبنان با حضور 20 وزیر در روزهای آتی خبر دادند

صاحب‌خبر -
  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، برخی منابع رسانه‌ای لبنان روز دوشنبه اعلام کردند که "حسان دیاب"، نخست وزیر جدید لبنان پیشنهاد مقام‌های سیاسی برای گنجاندن ۲۴ وزیر در کابینه‌ی خود برای حل مشکل دولت جدید را نپذیرفت، اما با تشکیل کابینه با حضور ۲۰ وزیر موافقت کرد.
این منابع افزودند، در دیدار یک شنبه شب حسان دیاب با "میشل عون"، رئیس جمهور و "نبیه بری"، رئیس مجلس لبنان، آنان پیشنهاد افزایش شمار وزیران از ۱۸ به ۲۴ را مطرح کردند، اما نخست وزیر منتخب عدد ۲۴ را رد و با ۲۰ وزیر به شکل مشروط موافقت کرد.
برخی دیگر از منابع رسانه‌ای اعلام کردند، حسان دیاب به شرطی کابینه‌ای با ۲۰ وزیر اختصاص وزیر دوم به طایفه‌های "دروزیان" و "کاتولیک‌ها" و تامین درخواست این دو طایفه تشکیل می‌دهد که دو مشکل دیگر احزاب "المرده" و "سوری قومی اجتماعی" حل شود و رئیس مجلس هم قول حل این دو مشکل را داده است.
حزب مسیحی «المَرَده» به رهبری «سلیمان فرنجیه» نماینده پیشین مجلس روز پنج شنبه اعلام کرده بود که در صورتی در دولت جدید به ریاست حسان دیاب مشارکت می‌کند و به آن رای اعتماد می‌دهد که به جای یک وزارتخانه، ۲ وزیر به این حزب اختصاص یابد.
در همین حال، منابع آگاه خبر دادند که مقام‌های حزب الله لبنان نیز نقش میانجی را بر عهده گرفته اند و در حال رایزنی با فرنجیه برای راضی کردن او به مشارکت در دولت جدید هستند.
فراکسیون "گردهمایی ملی" در مجلس لبنان به ریاست "طونی فرنجیه" ۵ نماینده در این مجلس دارد و حسان دیاب وزارت خدمات عمومی به ریاست «لمیا یمین الدویهی» را به این حزب داده است.
با استعفای "سعد الحریری" در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹، حسان دیاب با کسب ۶۹ رای پارلمان به عنوان نخست وزیر جدید معرفی و از سوی "میشل عون" رئیس جمهور لبنان برای تشکیل کابینه جدید معرفی شد.

نظر شما