شناسهٔ خبر: 37720309 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

غذاهای منحصر به فرد همدان که باید طعم آنها را چشید

استان همدان یکی از استان‌هایی است که در زمینه غذا و تنوع غذایی حرف های فراوانی برای گفتن دارد و طعم بعضی غذاها را فقط می توان در شهرهای این استان چشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش کاریز پرس، فرهنگ غذایی غنی و متنوع، نشان دهنده قدمت و اصالت یک منطقه است و غذاهای محلی و منحصر به فرد همدان از فرهنگ و تاریخ دیرین این دیار خبر می دهد. در ادامه با برخی غذاهای محلی همدان آشنا می شوید. برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

آبگوشت قورمه سبزی

آبگوشت قورمه سبزی یک غذای ترکیبی است که نمونه اش را در هیچ کجای ایران نمی بینید. یعنی وقتی شما این غذا را میل می کنید مثل اینکه هم آبگوشت را مزه می کنید هم قورمه سبزی را نوش جان می کنید. البته وجود تخم مرغ در ترکیبات این غذا هم  جالب است، از جمله ترکیبات  این غذای محلی، سبزی قورمه، سیب زمینی، لیمو عمانی، پیاز داغ و تخم مرغ است.

آش خشکبار

آش خشکبار، شاید تنها آشی در ایران است که ترکیبی معجون مانند دارد. از سبزی اش تا انواع برگه‌های خشک مثل آلبالو خشک، برگه هلو و آلو ترش خشک گرفته تا حبوباتی مثل نخود و لوبیا و عدس در این آش به کار می رود. البته این آش خوش طعم مثل انواع دیگر آش ها با پیاز داغ و نعنا تزیین می شود. رشته هم که جز جدایی ناپذیر این غذای محلی است. جالب تر از همه طعم شیره انگور در این غذا است که به آش خشکبار مزه ترش و شیرین می دهد. برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

سرداشی

سرداشی، پرخاصیت ترین غذای محلی همدان است. جالب این است که در قدیم مردم وقتی مواد اولیه این غذا را آماده می کردند. آن را به نزد نانوایی (سنگکی) می بردند و شاطر هم ان را روی تنور سنگکی قرار می داد تا به اصطلاح طبخ شود. ترکیبات این غذای پر خاصیت، گوشت گوسفندی، پیاز، سیب‌زمینی، فلفل سبز، گوجه فرنگی، نمک و فلفل و ادویه است.

کوفته همدان

کوفته همدان، با کوفته جاهای دیگر ایران متفاوت است. شاید وقتی اسم کوفته رو می بینید یا می شنوید به یاد کوفته تبریز بیفتید اما همدان کوفته خاص خودش رو دارد با طعمی که فراموش نشدنی است.  گوشت گوسفندی، برنج، لپه، نخود، تخم مرغ و آرد نخودچی و مقداری گردو طعم دهنده این غذای خاص همدانی است. برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

آش آماج همدان

آش آماج همدان، طعم و مزه خاصی دارد که وجود لوبیای چشم بلبی طعم این آش را متمایز می کند. این آش ترکیباتی مثل  تره، پیازچه، عدس، لوبیا چشم بلبلی، پیاز داغ، سیر، تخم مرغ و آماج دارد و در بین اهالی شهرهای مختلف همدان بسیار محبوب است.

نظر شما