شناسهٔ خبر: 37717708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا و منافقین آشوب دی 96 را به نام عملیات همگرایی نتیجه‌بخش نامگذاری کرده بودند

نماینده کاشان در مجلس گفت: مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین پادوهای منافقین آشوب دی 96 را به نام عملیات همگرایی نتیجه‌بخش نامگذاری کرده بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 30 دی) مجلس شورای اسلامی در سؤال ملی خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه اقدامات وزارت خارجه درباره موضع‌گیری خصمانه آمریکا و اروپا در حمایت از آشوبگران دی 96 گفت: دو سال است از سؤال من از وزیر خارجه گذشته است و باید هیأت رئیسه به نحوی برنامه‌ریزی کند که طرح سؤالات اثربخش باشد.

وی افزود: رویه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در آشوب‌های بعدی در کشورمان و به ویژه در آبان 98 به نحوی است که طرح سؤال من همچنان موضوعیت دارد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما در 40 ساله دوم خود با قدرت هر چه تمام‌تر افق‌های تازه را می‌پیماید و علی‌رغم همه فتنه‌ها و شهادت دلیرمردانی مانند حاج قاسم سلیمانی که خون سرخش باعث انقلابی دیگر شد به پیشرفت‌ها ادامه می‌دهد.

نماینده مردم کاشان در مجلس بیان داشت: اغتشاشات و آشوب‌های دی 96 یکی از توطئه‌های ناکام دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران بود که در آستانه چهلمین سالگرد جمهوری اسلامی ایران با محوریت شیطان بزرگ و هم‌پیمانان داخلی و خارجی‌اش ناکام ماند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب چند روز بعد از اغتشاشات و آشوب‌های دی 96 به نقش عوامل خارجی و آمریکایی‌ها در ساماندهی این آشوب‌ها اشاره کردند و فرمودند شواهد و قرائن نشان می‌دهد که مثلثی در پشت این آشوب‌ها وجود دارد.

ساداتی‌نژاد گفت: مقام معظم رهبری درباره این مثلث فرمودند که یک رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد و در رأس دوم هم یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس ضمن اینکه در رأس سوم آن هم پادوهای سازمان منافقین هستند.

نماینده مردم کاشان در مجلس بیان داشت: عملیات همگرایی نتیجه‌بخش نام عملیات آشوب‌ها و فتنه دی 96 بود تا با اعتراضات خیابانی به اهداف شوم خود برسند.

وی تصریح کرد: در استراتژی آمریکا تغییر نظام ایران اصل بوده است ولی تاکتیک‌های آن متفاوت شده است به طوری که در حال حاضر آنها از تاکتیک نظامی به تاکتیک تحریم و حمایت از ناآرامی‌های داخلی سوق پیداکرده‌اند. 

ساداتی نژاد با بیان اینکه آمریکا 3 هدف کوتاه‌مدت؛ میان مدت و بلندمدت را برای تغییر نظام جمهوری اسلامی در نظر دارد، گفت: در کوتاه مدت بر هم زدن امنیت، در میان مدت برهم زدن اقتصاد و بلندمدت بر هم زدن اصل نظام را هدف گرفته بود. سوال این است که از آنجا که هدف آمریکا کاملا شفاف است و برنامه‌ریزی و هزینه می‌کند و مستقیم وارد عمل می‌شود وزارت خارجه کشور برای مواجهه با این دخالت‌ها چه وظیفه‌ای دارد و چگونه عمل می‌کند.

نماینده مردم کاشان در مجلس بیان داشت: در سال 96 آمریکا برای این آشوب‌ها برنامه ریزی کرد و مقام معظم رهبری ابتدای سال هشدار داده و به آن اشاره کرد، مسئولین آمریکا صریح و مداخله‌جویانه و فریبکارانه ورود کردند. وزیر امور خارجه آمریکا در 25 خرداد 96 قبل از این ناآرامی‌ها در مجلس نمایندگان رسماً اعلام کرد سیاست ما در قبال ایران حمایت از عناصری است که به انتقاد از حکومت کمک کنند.

ساداتی نژاد ادامه داد: بار دیگر در 16 مهر 96 در مصاحبه با CNN اعلام کرد به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی است، دو ماه قبل از آشوب‌ها اعلام کرد از صداهای مدرن حمایت خواهیم کرد. چند هفته بعد وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد یگانه شرط بهبود مناسبات ایران و آمریکا تغییر رژیم ایران است، مصدق احمد مدیر اندیشکده تحقیقات توسعه سیاسی نشان می‌دهد که ترامپ بیش از یک میلیون دلار برای بهره برداری از آشوب‌ها در ایران هزینه کرده است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی تصریح  کرد: بعد از آشوب‌های 96 افسر سابق بخش ضد تروریسم سازمان سیاه رسماً به دست داشتن آمریکا در آشوب‌های ایران اذعان کرد، او در سایت استراتژیک کالچر با بیان حمایت‌های متعدد ترامپ اعلام می‌کند در خصوص کانال‌های تلگرامی که در آشوب‌ها دخیل است که یکی را نام می‌برد، به نام آمدنیوز اعلام می‌کند این کانال‌ها توسط اشخاص فارسی‌زبان اداره می‌شود که به استخدام دولت آمریکا درآمده است تا اغتشاشات را در ایران مدیریت کنند.

وی ادامه داد: مدیر سابق برنامه‌های اطلاعاتی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید کاخ سفید قصد دارد با استفاده از جاسوسان برای تغییر رژیم در ایران اقدام کند لذا در این آشوب‌ها دست آمریکا واضح است، مایکل دی آندرا یکی از طراحان اصلی پروژه‌های ناآرامی در ایران فردی است که با دستور صریح ترامپ و پمپئو به عنوان رئیس اتاق عملیات جدید برای جاسوسی ایران محسوب شده است. او با داماد ترامپ در یک دیدار محرمانه در عربستان با محمد بن سلمان با سرمایه‌گذاری او اتاق عملیات در هرات افغانستان و اربیل عراق درست کردند که روند تخریب در ایران را در اغتشاشات 96 مدیریت کنند.

این نماینده مردم در مجلس بیان داشت: یکی از محورهای توافق آنها کشتار و ترور شخصیت‌های ایرانی اثرگذار از جمله حاج قاسم سلیمانی و معاونینش بود. اقدام اخیر در ترور شهید سلیمانی هم نتیجه این اتاق عملیات بود. یکی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا رسماً از آشوب‌های دی ماه حمایت کرد و بلافاصله پس از شروع ناآرامی‌ها با بیانیه و توئیتی اعلام کرد در کنار معترضین ایرانی است.

وی گفت: بنابراین چون طراحی اغتشاش از طرف آمریکا مشاهده می‌کنیم اظهارنظرهای مداخله‌جویانه و فریبکارانه و خلاف قوانین بین‌المللی در جریان این اغتشاشات بسیار زیاد است، از رئیس جمهور آمریکا، سخنگوی کاخ سفید، سناتورهای جمهوریخواه، وزیر خارجه کانادا، نخست‌وزیر انگلیس، وزیر خارجه فرانسه، وزیر خارجه ایتالیا، اعراب خلیج فارس به خصوص امارات و بحرین، همه موضع‌گیری خصمانه کردند.

ساداتی نژاد تأکید کرد: از نظر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد با اولویت اصل حاکمیت هرگونه دخالت را رد می‌کند. بند (4) ماده(2)منشور بند (7) ماده (2) منشور سازمان ملل هرگونه دخالت را محکوم می‌کند، قطعنامه 2131، 1966، 25 مصوبه 1970 هم همین دخالت‌ها را محکوم می‌کند اما ما می‌بینیم این دخالت‌ها ادامه پیدا می‌کند که خلاف اصول2، 3 و 14 قانون اساسی جمهوری اسلامی است لذا ادامه این مسیر نشان می‌دهد که فعالیت‌های وزارت خارجه با وجود اینکه جای تشکر دارد نتوانسته بازدارنده باشد و می‌بینیم حتی در ادامه سفیر کشور انگلیس به خود اجازه می‌دهد در یک تجمع غیرقانونی شرکت کند بنابراین فکر می‌کنم فعالیت‌های وزارت خارجه در این خصوص قانع کننده و کافی نبوده است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وظیفه وزارت خارجه در ابعاد مداخلات خارجی چیست؟ وزارت خارجه طبق شرح وظایف مصوبش برای مقابله با فشارها و مداخلات کشورهای خارجی موظف است ضمن استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در سطح بین‌المللی از طریق مستندسازی و بررسی های حقوقی و قانونی از مراجع و نهادهای بین‌المللی پیگیری و اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نوع مواجهه بیشتر دیپلماسی و سیاسی در این حوزه‌ها بوده است و پیگیری از نظر حقوق بین‌المللی خیلی در این موضوع و موضوعات مشابه صورت نگرفته است. وقتی کشوری ماده‌ای از منشور سازمان ملل را نقض می‌کند از منظر حقوقی باید پیگیری جدی کرد. این پیگیری حقوقی و قانونی زمانی درست است که موجب بازدارندگی درحوزه بین‌المللی شود. کارهایی که در وزارت خارجه انجام شده است نتوانسته نقش بازدارندگی را در اظهارنظرهای مداخله‌جویانه داشته باشد.

ساداتی نژاد گفت: در سال 98 در فتنه بنزینی هم می‌بینیم این اظهارنظرهای آمریکایی و اروپایی برخلاف قوانین بین‌المللی ادامه پیدا کرده است، ترامپ در آبان 98 ، پمپئو، سخنگوی وزیر خارجه، سناتور جمهوریخواه، معاون رئیس جمهور، رئیس مجلس و همه اینها اظهارنظرهای مداخله‌جویانه داشته‌اند. نخست‌وزیر انگلیس و وزیر خارجه آلمان، عربستان سعودی با حرف‌های غیرمنطقی به موضوع داخلی ایران ورود کردند.

نماینده مردم کاشان در مجلس خطاب به وزیر امور خارجه بیان داشت: با وجود اینکه واکنش‌های شما قابل تشکر است از جنس دیپلماسی و سیاسی است البته این رویه لازم است اما معتقدیم این کافی نیست، انتظار این است که وزیر خارجه اقدامات اساسی، کارشناسی و فنی انجام دهد. اقدام حقوقی و قانونی براساس قوانین بین‌المللی، شکایت و اعتراضی که قابل پیگیری در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل است، صورت گیرد. لزوم تحرک دیپلماسی مذاکره و رایزنی با وزرای خارجه کشورهای همسو برای اینکه اظهارنظر و حمایت کنند، لزوم فعالیت رسانه در فضای رسانه‌ بین‌الملل نه فقط در فضای رسانه‌ای داخلی صورت گیرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد به دلیل تکرار این مداخله و فریبکاری آمریکا و اروپا نشان می‌دهد وزارت خارجه در این خصوص با حساسیت کافی و قدرتمند برخورد نمی‌کند و بیشتر به مصاحبه و توئیت بسنده کرده است و از ظرفیت دانشکده علوم حقوق و علوم سیاسی و اندیشمندان سیاسی و حقوقی برای پاسخگویی حقوقی با این مداخله‌ها بیشتر باید استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما