شناسهٔ خبر: 37711468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مسائل پولی و بانکی

ساماندهی رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی در عملیات بازار باز مورد توجه قرار گرفته است

ندری با اشاره به اینکه عملیات بازار باز تنها خرید و فروش اوراق بهادار به وسیله بانک مرکزی نیست، گفت: ساماندهی رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی، سالم سازی ترازنامه بانک‌ها و نرخ بازار بین بانکی در عملیات بازار باز مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کامران ندری شب گذشته (یکشنبه 29 دی) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره عملیات بازار باز که از سوی بانک مرکزی دستور اجرایان صادر شد به ارائه توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه عملیات بازار باز تنها خرید و فروش اوراق بهادار به وسیله بانک مرکزی نیست، گفت: عملیات بازار باز به صورت یک بسته است. ساماندهی رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی، سالم سازی ترازنامه بانک‌ها و توجه به نرخ بازار بین بانکی عواملی است که در این بسته مورد توجه قرار گرفته است.

 

کارشناس مسائل پولی و بانکی در توضیح بیشتر درباره عملکرد بازار باز گفت: اگر تاکنون بانک‌ها برای جبران کسری از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کرده اند، در بسته عملیاتی بازار باز که به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و از ۲۸ دی عملیاتی شد بانک‌ها از این پس برای استفاده از منابع بانک مرکزی باید حتما اوراق بهادار دولتی را تودیع کنند یعنی در آینده بانک‌ها دیگر بدون وثیقه نمی‌توانند از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه با عملیاتی شدن بخشنامه عملیات بازار باز در آینده شاهد هستیم بانک‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از دارایی‌هایی که در ترازنامه نگهداری می‌کنند اوراقی کم ریسک با نقدشوندگی بالا است، گفت: اهداف دیگری نیز در این راستا دنبال می‌شود که قابل توجه است و می‌تواند در صورت درست اجرا شدن به اقتصاد کشور کمک کند.

 

ندری در ادامه به تاثیرات اجرای عملیات بازار باز بر اقتصاد کشور اشاره کرد و با بیان اینکه چارچوب نوین سیاست گذاری با هدف کنترل نرخ تورم پایه گذاری شده است، گفت: برای اجرای آن نیاز به از بین رفتن ناترازی و کسری بودجه است که استقلال بانک مرکزی در این راستا بسیار مهم است بنابراین نیاز به اوراق دولتی به اندازه کافی داریم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به برنامه ریزی است./

پایان پیام/ 50

نظر شما