شناسهٔ خبر: 37706286 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراحل پایانی مرمت صحن میدان خان بافق

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: مرمت کاروان سرای میدان خان از سال۹۵ آغاز شده و جریان زندگی در این بافت تاریخی از طریق مرمت آن حاصل می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، لیلی رنجبر افزود: طی چند روز آینده مرمت و بازسازی صحن کاروان سرای میدان خان با مجموعه‌ای از تغییرات جزئی و با اعتباری بیش از ۱۳۰ میلیون ریال به پایان می‌رسد. اتمام مرمت صحن میدان خان بافق
وی اظهار داشت: مرمت این بنا به صورت کف سازی حیاط با استفاده از مصالح سنتی آجر فرش با استفاده از آجر فرش ۲۰ در ۲۰ و آجر ۱۰ در ۲۰ و ملات ماسه، آهک، سیمان سفید و پودر سنگ در حال انجام است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق تأکید کرد: در کنار این مرمت، سر در ورودی میدان خان، طاق دوم، در حال احداث است و همچنین کاروان سرای زرتشتیان به طور کامل جداره سازی می‌شود.
رنجبر در رابطه با مرمت کاروان سرای زرتشتیان ادامه داد: کف سازی این بنا در اوایل سال جاری انجام شده و تا اواخر بهمن ماه مرمت آن به اتمام می‌رسد.
وی حصول جریان زندگی در این میدان تاریخی را از طریق مرمت آن بیان کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم تا ۵ سال آینده یک هویت و بازآفرینی در این فضا ایجاد شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق خاطر نشان کرد: مرمت میدان خان زمانی اتفاق می‌افتد که تمامی ۲۹مغازه این میدان به فضا‌های فرهنگی و تجاری تبدیل شوند.
رنجبر همچنین با بیان اینکه کاروان سرای میدان خان و دفتر نمایندگی میراث، چشم و چراغ ورود گردشگر به بافق و بنا‌های تاریخی است، گفت: اولین انتخاب گردشگرانی که علاقمند به بافت و بنا‌های تاریخی هستند کاروان سرای میدان خان است.
وی گفت: مرمت چنین بنا‌هایی علاوه بر جذب گردشگر سبب می‌شود تا ساکنین و مالکان بافت، احساس هویت کنند و به بافت تاریخی باز گردند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق، میدان خان را قلپ تپنده تجاری این شهر عنوان کرد و افزود: این کاروان سرا علاوه بر اینکه فضا و اسکان در اختیار کاروان‌ها قرار می‌داده، محل تکمیل کننده فعالیت‌های تجاری در میدان خان بوده است.
رنجبر خاطرنشان کرد: این میدان خان شامل حمام، آب انبار، مدرسه علمیه، مسجد جامع تاریخی، معابر تاریخی و کاروان سرای زرتشتیان است.
وی اظهار داشت: قدمت میدان خان بافق به دوره زندیه و حتی قبل از آن برمی‌گردد و در گذشته‌های دور از نظر اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت فراوانی بود، به طوری که در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۶۱۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده ایران قرار گرفت.

نظر شما