شناسهٔ خبر: 37698390 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس سازمان غذا و دارو

میزان آفلاتوکسین شیر از استاندارد اروپا بهتر است

متأسفانه هر از گاهی افرادی بدون اشاره به سوابق موضوع، مطالبی را مطرح می‌کنند که نه تنها کمکی به ارتقای سلامت و سواد سلامت جامعه نمی‌کند بلکه به تشویش اذهان هم می‌انجامد.

صاحب‌خبر -

میزان آفلاتوکسین در شیر از استاندارد اروپا بهتر استآقای دکتر محمدرضا شانه ساز در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است.
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: میزان آفلاتوکسین در شیر تولید داخل کشور به مراتب از کشور‌های امریکا پایین‌تر و نزدیک به استاندارد‌های اروپایی است.
آقای شانه ساز گفت: سم آفلاتوکسین همواره در خوراک دام‌ها موجود بوده و میزان آن در شیر ۱۰۰ نانوگرم در لیتر است.
وی افزود: میزان این سم در لبنیات کشور‌های اروپایی ۵۰ نانوگرم در لیتر و در امریکا ۵۰۰ نانوگرم در لیتر است که مطالعات جهانی حاکی از نزدیک بودن لبنیات تولید داخل کشور به استاندارد‌های اروپایی و سلامت آن است.

خبر‌ها درخصوص وجود آفلاتوکسین در شیر، شایعه است
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه خبر‌ها درباره وجود آفلاتوکسین در شیر، شایعه است، گفت: ارقام داده شده در خصوص وجود آفلاتوکسین در شیر درست نیست.
محمدرضا شانه ساز افزود: یکی از آلودگی‌های شیر، همواره آفلاتوکسین «ان وان» بوده است و آمار و اطلاعات داده شده در فضای مجازی این روز‌ها اصلا صحت ندارد.
وی افزود: ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو بیش از ۶۶ دانشگاه داریم که محصولات غذایی را دائم پالایش می‌کنند و آنچه این روز‌ها در خصوص سم در شیر عنوان می‌شود، صحت ندارد.
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه باید سرانه مصرف لبنیات را در کشور بالا ببریم گفت:: بسیار از زنان و مردان در سنین بالا با مشکل پوکی استخوان مواجه هستند و مصرف لبنیات در ایران، یک ششم متوسط دنیاست، اگر این اعداد و ارقام به فرض محال صحیح هم باشد اثر تجمعی آن در بدن به آن میزان نمی‌رسد که موجب نگرانی شود.
وی با بیان اینکه نگران کردن مردم در این زمینه موجب کاهش مصرف شیر و در نتیجه سبب تشدید پوکی استخوان می‌شود افزود: شیر ماده‌ای است که نقش بسزایی در تامین سلامت دارد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت:: یک هجمه ناجوانمردانه‌ای به صنایع موفق صورت گرفته است و به ویژه صنایع لبنی ما در منطقه بسیار موفق بوده به گونه‌ای که مردمی که به کشور‌های جنوب خلیج فارس و کشور‌های زیارتی می‌روند، شاهد عرضه موفق این محصولات هستند.
وی ادامه داد: خبر‌های بی اساس موجب می‌شود دشمنان ما کیفیت محصولات مان را زیر سوال ببرند.
شانه ساز افزود: ما مرتب بازار را رصد می‌کنیم و آماری که در این خصوص داده اند اصلا درست نیست، زیرا در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ محصولات غذایی را پایش کرده ایم و کمتر از سه و نیم درصد آلودگی داشته اند که عددی کاملا قابل دفاع است.
وی گفت:: از مردم می‌خواهم به این شایعات توجه نکنند و حتی شیر را بیش از گذشته مصرف کنند.

نظر شما