شناسهٔ خبر: 37687527 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسؤول آمریکایی: جنگ لیبی شباهت زیادی به جنگ سوریه دارد

تهران-ایرنا- یک مسؤول در وزارت امورخارجه آمریکا شنبه شب در برلین بدون اشاره به نقش مخرب واشنگتن و کشورهای غربی در بحرانی شدن اوضاع لیبی و سوریه گفت: درگیری‌های در این دو کشور شباهت زیادی باهم دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز این مقام وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص میزان موفقیت کنفرانس صلح لیبی در برلین، گفت که این مسأله فوق‌العاده پیچیده است.

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان هم چهارشنبه هفته گذشته در اظهار نظری مشابه نسبت به تکرار فجایع بحران سوریه در لیبی که تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته، هشدار داده بود.

این دیپلمات ارشد آمریکایی که به نامش اشاره نشده، افزود: طرف‌های درگیر از موضع خود کوتاه نمی‌آیند، به همین خاطر انتظار دارم که موفقیت اندکی حاصل شود.

پیش از آن نیز "غسان سلامه" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی نیز در مورد میزان موفقیت کنفرانس برلین گفته بود: ما نسبت به این کنفرانس امیدوار هستیم اما نتایج آن غیرقابل پیش بینی است.

سلامه به رویترز  اعلام کرد: در کنفرانس برلین قرار است در مورد بسته شدن بنادر نفتی لیبی بحث و گفت‌وگو شود تا از ادامه تعطیلی این بنادر در هفته‌ها یا ماه‌های آینده جلوگیری شود. 

کنفرانس صلح لیبی در برلین از امروز یکشنبه با حضور فایز السراج رییس دولت وفاق ملی، "خلیفه حفتر" فرمانده ارتش شرق لیبی، نمایندگانی از ترکیه، آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، ایتالیا، امارات، مصر، الجزایر و کنگو در برلین آلمان برگزار می‌شود.

تازه‌ترین تلاش برای توافق صلح میان دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق این کشور روز دوشنبه به دلیل خودداری حفتر از امضای این توافق ناکام مانده بود.

طرف‌های درگیر در لیبی شنبه هفته گذشته پذیرفته بودند که یک روز بعد (روز یکشنبه) درگیری‌های نظامی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش‌بس، یک توافقنامه رسمی را در مسکو امضا کنند که این مسأله با نپذیرفتن حفتر اجرایی نشد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو  که با هدف برکناری "معمر القذافی دیکتاتور پیشین این کشور صورت گرفت با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. 
یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس قرار دارد و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن "عبدالله الثنی" است و پارلمان طبرق و "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی حفتر از وی حمایت می‌کنند.

نظر شما