شناسهٔ خبر: 37686810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

‌جزئیات برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سیستان و بلوچستان

گروه فرهنگی/ ‌ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ضمن اعلام همدردی با هنرمندان و مردم آسیب‌دیده سیل اخیر دراستان سیستان و بلوچستان برنامه‌ای ویژه‌ را دراین استان برگزار می‌کند. گویا قراراست گروه‌هایی از همین استان همزمان با جشنواره موسیقی فجر اجراهایی در منطقه خود داشته باشند. اسامی این گروه‌ها بزودی اعلام خواهند شد. این خبر را با گل‌محمد بلوچ از هنرمندان این خطه که دارای شش دیپلم افتخار و چندین رتبه کشوری است، در میان گذاشتیم.

صاحب‌خبر -

ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجردرنظر دارد در راستای مسئولیت اجتماعی خود ضمن اعلام همدردی با هنرمندان و مردم آسیب‌دیده سیل اخیر سیستان و بلوچستان بودجه برگزاری این جشنواره در استان را تأمین و از هنرمندان بلوچستان برای اجرا در این جشنواره دعوت کند. همچنین با توجه به‌ضرورت همدلی و یاری روحی و معنوی هموطنان سیل‌زده در کنار کمک‌های معیشتی و مادی، در نظر دارد با تأمین هزینه‌های برگزاری این جشنواره دراستان در اواخر بهمن‌ماه با ایجاد فضایی امیدبخش به کاهش رنج‌های عزیزان استان کمک کند.
موسیقی بلوچ همچون فرهنگ بلوچ غنی و پربار و آمیزه‌ای از آیین‌ها، عقاید و باورهایی است که ریشه درسنت دارد اما متأسفانه موقعیت جغرافیایی این منطقه سبب شده نسبت به دیگرموسیقی‌های نواحی ایران مهجورتربماند. ‌گل محمد از خوانندگان و نوازندگان بلوچ و ساکن شهرستان قصرقند است. او درگفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: هنرمندان موسیقی نواحی بویژه هنرمندان بلوچی کمتر مورد توجه مسئولان فرهنگی خصوصاً برگزار کنندگان جشنواره‌های مختلف موسیقی هستند. درواقع شرایط استان و توانایی مالی ما به گونه‌ای نیست که این ارتباطات براحتی صورت بگیرد. عدم دسترسی به فضاهای مجازی، اینترنت و دوری از پایتخت سبب شده هنرمندان استان حتی از فراخوان‌های جشنواره نیز مطلع نشوند. حتی چند سالی است که هیچ جشنواره‌ای در این استان برگزار نمی‌شود و بهتر است بگویم این مسأله خطر بزرگی برای موسیقی این منطقه است تا آنجا که نسل امروز به موسیقی دیگری گرایش پیدا کرده‌اند و موسیقی اصیل و میراث گذشتگان‌مان کمتر مورد توجه جوانان است و درواقع موسیقی بکر این استان درحال نابودی است. او براین نظراست توجه به موسیقی این منطقه از سوی مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر و در راستای ابراز همدردی با همشهری‌های سیلزده‌ام می‌تواند چراغ روشنی در دلهای ناامید و مأیوس هموطنانم باشد. باران و سیل زندگی مردم سیستان و بلوچستان را نابود کرده و این اتفاق پیامی است تا بگوییم مردم ایران در غم‌ها و شادی‌ها در کنار هم هستند و خوشی‌ها و ناخوشی‌ها را با یکدیگر تقسیم می‌کنند. نکته مهم دیگر برگزاری جشنواره در خود استان است که تدبیر بسیار پسندیده‌ای است چرا که شرایط جوی و مسیر دور از سیستان و بلوچستان تا پایتخت قطعاً برای هنرمندان منطقه دشوار خواهد بود علاوه براین برگزاری اجرا در خود استان موجب می‌شود باردیگر موسیقی این منطقه طنین‌انداز شود.

نظر شما