شناسهٔ خبر: 37667178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش امریکا برای دورزدن مصوبه پارلمان عراق

پس از تصویب الزام آور مصوبه اخراج نظامیان امریکایی از عراق در پارلمان این کشور, امریکا برای تداوم حضور نظامی در منطقه وارد مذاکره با مقام های کرد عراقی شده است.

صاحب‌خبر -
روز جمعه پایگاه خبری المسله به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، مسئولان آمریکایی طی 48 ساعت گذشته با مسئولان اربیل درباره مسایل مختلف که مهمترین آن مساله حضور نیروهای آمریکایی در منطقه کردستان عراق است، گفت‌وگو کردند.
بر اساس این گزارش هیات امریکایی در گفتگو با نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در باره احداث۴ پایگاه نظامی  در این منطقه و همچنین تسریع در افتتاح  بزرگترین کنسولگری امریکا در جهان در شهر اربیل گفتگو کرده اند.
نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه «المانیتور»، با تصمیم پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای خارجی از عراق مخالفت و از حضور نیروهای امریکایی حمایت کرد.
بارزانی چه با حضور نظامیان امریکایی در عراق موافق چه مخالف باشد پارلمان این کشور رای به اخراج نظامیان بیگانه داده است و او نیز الزام دارد که به این مصوبه  و حاکمیت عراق احترام بگذارد.
هر چند کردستان عراق به عنوان یک منطقه فدرال در قانون اساسی این کشور شناخته شده است اما بر اساس اختیارات داده شده به اداره محلی کردهای عراقی, این اداره در محدوده حقوق داخلی اختیار تصمیم گیری دارد و در مورد مسایل بین المللی و جهانی و دفاعی و روابط خارجی حق حاکمیتی با دولت مرکزی است.
در این ارتباط مذاکره مقام های امریکایی با اداره محلی کردستان عراق در باره احداث 4 پایگاه نظامی در منطقه کردنشین عراق نیز بر خلاف قانون اساسی عراق و تشویق کردها برای مقابله با بغداد ارزیابی می شود.
در این چارچوب به نظر می رسد امریکا ممکن است برای حضور نظامی خود در منطقه, نیروهای گریز از مرکز را به تجزیه طلبی تشویق و عراق را با تنش های داخلی روبرو سازد.
این اتفاقات در حالی است که مقتدی صدر جریان رهبر جریان صدرها از مردم عراق خواست که روز جمعه آینده راهپیمایی گسترده ای با درخواست اخراج نظامیان امریکایی ازعراق برگزار نمایند و پیش بینی می شود که میلیونها عراقی در این راهپیمایی شرکت کنند.
در این ارتباط گروههای عراقی از جمله ائتلاف فتح به امریکا هشدار داده اند در صورتیکه  به درخواست های مسالمت آمیز برای خارج کردن نظامیان خود از عراق پاسخ مثبت ندهد نیروهای امریکایی به عنوان نیروهای اشغالگر شناخته خواهند شد و برای اخراج این نیروها فاز نظامی آغاز خواهد شد.
از سویی با توجه به اینکه عراقی ها یکپارچگی عراق را خط قرمز خود می دانند و هیچ یک از کشورهای منطقه با تجزیه عراق موافق نیست ومنطقه کردنشین نیز هیچ عمق استراتژیک برای تجزیه طلبی ندارد و از همه مهمتر اینکه امریکا به هیچوجه شریک قابل اعتمادی برای کردها نیست به نظر می رسد به نفع آنهاست که با بغداد در موضوع اخراج نیروهای امریکایی از عراق همسوشوند.
 

نظر شما