شناسهٔ خبر: 37663089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

همکاری مصر با چانه‌زنی‌های سدالنهضه
قاهره اعلام کرد به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی پیرامون سد النهضه ادامه می‌دهد. به گزارش پایگاه خبری فرانسه ۲۴، پس از اینکه کشورهای سودان، مصر و اتیوپی در مذاکرات خود در واشنگتن پیشرفتی حاصل کردند، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، قاهره قصد دارد به تلاش‌ها با هدف دستیابی به توافق نهایی پیرامون سد النهضه ادامه دهد که متعادل و متوازن است، منافع مشترک سه کشور را تأمین و حقوق مصر و منافع آبی آن را حفظ می‌کند. این سه کشور شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند، در مذاکرات سد برقی-آبی النهضه که با میانجیگری آمریکا از اوایل ماه نوامبر برگزار شده پیشرفت داشته و به توافق اولیه‌ای درباره آب‌گیری این سد دست یافتند که یکی از آخرین موانع در مسیر امضای توافق نامه جامع است.
طبق این بیانیه کلیه نکات ذکر شده در توافق اولیه در توافق نهایی هم قید می‌شود و راه‌حلی که طرف‌ها در خصوص عملیات آب‌گیری سد به آن دست یافتند این است که این عملیات طی مراحلی  و به صورت تعاونی به خصوص در فصل‌های موسمی یعنی بین ماه ژوئیه و اوت انجام شود.
قرار بود در مذاکرات اخیر طرف‌های ذی‌ربط به توافقی دست یابند اما در نهایت با برگزاری نشست دیگری طی روزهای ۲۸ و ۲۹ ژانویه در واشنگتن برای دستیابی به توافقی جامع پیرامون آب‌گیری و مدیریت سد موافقت کردند.

انتقاد لیبرمن از کمای سیاسی اسرائیل

رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» متعهد به حل بحران سیاسی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از کشیده شدن انتخابات کنست به دور چهارم شد.
«آویگدور لیبرمن» در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی تاکید کرد که «من متعهد می‌شوم که انتخابات چهارمی در کار نخواهد بود، ما ابزارهای لازم را برای ممانعت از انتخابات چهارم در اختیار داریم و این کار را خواهیم کرد و من متعهد می‌شوم که مانع از کشیده شدن انتخابات به دور چهارم شوم.»
لیبرمن حزب لیکود و ائتلاف آبی سفید را مسئول بحران سیاسی کنونی دانست و گفت دلیل کشیده شدن انتخابات به دور سوم این بود که این دو حزب بر سر اینکه چه کسی در ابتدا نخست وزیر باشد، با یکدیگر اختلاف داشتند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وی گفت که این دو حزب با هم جمعا ۶۵ کرسی را کسب کردند و نیازی به ائتلاف با هیچ حزب دیگری برای تشکیل کابینه نداشتند.
لیبرمن نتانیاهو را هم به خاطر درخواست مصونیت از کنست به خاطر پرونده‌های قضایی خود به شدت مورد انتقاد قرار داد.
 

استعفای نخست وزیر اوکراین

نخست وزیر اوکراین استعفایش را تقدیم رئیس جمهور این کشور کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «اولکسی هونچاروک» نخست وزیر اوکراین دیروز(جمعه) اعلام کرد نامه استعفای خود را نوشته و تحویل ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور داده است. هونچاروک در پستی در فیس‌بوک نوشت: من عهده‌دار این سمت شدم تا برنامه رئیس جمهور را اجرا کنم. او برای من الگوی باز بودن و نجابت است. با این حال به جهت رفع هر گونه تردید درباره احترام و اعتماد ما به رئیس جمهور، من نامه استعفای خود را نوشته و آن را با حق تسلیم آن به پارلمان، تحویل رئیس جمهور دادم.
دفتر مطبوعاتی زلنسکی اعلام کرد، رئیس جمهور اوکراین این نامه استعفا را دریافت کرده و آن را ملاحظه خواهد کرد.
دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور اوکراین در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر کرد نوشت: رئیس جمهور این درخواست را بررسی خواهد کرد. دفتر رئیس جمور اوکراین نتایج بررسی خود نسبت به این استعفا را بعدا اعلام خواهد کرد. این حرکت چند روز بعد از درگیر شدن نخست وزیر اوکراین در یک رسوایی افشای فایل‌های صوتی مربوط به یک نشستش با وزیر دارایی و نمایندگان بانک مرکزی در فضای مجازی رخ داده است.
 

نظر شما